2023-08-04, 09:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Baraundrarju
Rättegången i HR uppskjuten till 4, 10 och 12 oktober.
Tack, vad bra för Clea, då hinner hon hitta på en ny story.
För Majas del så kommer hon säkert kunna få ersättning för tiden hon suttit frihetsberövad, utöver den försuttna tiden som utgör straff för gravfridsbrottet.

Från expressen 31/5

https://www.expressen.se/nyheter/expertvittnen-hon-kom-at-en-nerv-pa-toves-hals-/
Citat:
Andra dödsorsaker menar Eriksson skulle kunna vara att Tove kvävdes av sina egna kräkningar eller att 20-åringen kommit åt nerver på Toves hals som ledde till att hennes hjärta stannade.

Trots rättsläkarens utlåtande i tingsrätten tycker Eriksson inte att det är fullt bevisat att Tove dog av ett hårt och långt stryptag, eftersom att det enligt honom saknas flera fynd som normalt brukar finnas vid strypning.

I stället menar han att mycket talar för att händelseförloppet varit så som 20-åringen tidigare beskrivit i förhör, ett kortvarigt strypgrepp. Slut citat

Vad kommer senile proffesorn och Clea koka ihop?🥘
Senast redigerad av Mumsbulle 2023-08-04 kl. 10:02. Anledning: Länk
Citera
2023-08-04, 09:53
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/hovrattsforhandlingen-i-tove-fallet-flyttas-fram/

Hovrättsförhandlingen i Tove-fallet flyttas fram.
Detta eftersom hovrätten inte har fått ett utlåtande från Socialstyrelsen som de har efterfrågat.

Rättegången skulle ha hållits inletts den 21 augusti men har nu skjutits fram till den 4, 10 och 12 oktober, meddelar Göta Hovrätt.

Stackars Johanna ;(
Citera
2023-08-04, 09:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nitromethane
När kommer den förbaskade domen
Efter hovrättsförhandlingarna som kommer hållas i oktober...så i november lär domen stå klar.
Citera
2023-08-04, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
M visste inte vad hon skulle säga till A eftersom J inte berättat. Varför J inte gjort det direkt har jag ingen aning om.

Hon hade på sin "att göra lista" att samtala med M senare under söndagen. J hade nog inte tänkt sig att polisen skulle knacka på redan samma dag.

*lbin hörde av sig redan på natten till både Johanna och Maja och frågade om Tove. På sön förmiddag gick T s pappa runt och knackade dörr (J och M kan ha varit ovetandes om detta). Dom hittade då cykeln och anmälde henne försvunnen hos polisen på förmiddagen. Flera efterlysningar gick ut i sociala medier där kompisar undrade vad som hänt och det blev en snackis. Första kontakten polisen tog med J var runt 16:20 via telefon. Redan ett par timmar efter mordet var pådraget igång.

Om M var oskyldig till mordet men visste vad som hänt. Så borde det stå självklart för alla, att J skulle varit som en hök på M. Hon hade inte släppt henne ur sikte förens hon var helt säker på vad M skulle säga och inte säga om hon fick frågor.

Nu lät hon M vara hela dagen, inga instruktioner eller försök till påverkan som är lite av hennes grej. Varför då tror du? Jo, hon var tämligen säker på att M inte skulle berätta något eftersom M själv var lika delaktig som J.

Dom utförde mordet i gemensamt samförstånd och därför kan J lämna lägenheten med kroppen och M kvar. Därför hör J av sig med ett lugnande sms när hon är på McD. Därför ställer inte M en enda fråga om vad som hänt T. Därför behövde inte J instruera M om vad hon ska säga på hela dagen. Gemensamt samförstånd!

Vid Illharjen pratar dom inte ihop sig om hur mordet gick till, för det behövdes inte. Dom pratar däremot ihop sig om hur dom ska förklara ljuden grannen hörde, och bygger då vidare på J s lögn till grannen om att M ramlat runt i badrummet och fick till nån spark i väggen.
Citera
2023-08-04, 10:33
Medlem
Alonens avatar
Jag är ingen jurist, men…

Avseende Johanna - tror - jag hennes öde är beseglat…

Men avseende Maja är det mera komplicerat…

Jag är ingen vän av ”saft och bulle” påföljd.

Jag är heller ingen vän av ”Singapore-påföljder” typ hängning i närmsta lyktstolpe…

Detta är svåra nötter att knäcka för HR/HD…

Jag - tror - detta går till HD, mot bakgrund av att detta mål, denna rättegång kan komma att inrymma flertalet prejudicerande avvägningar.

Svårt, jättesvårt…
Citera
2023-08-04, 10:36
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
*lbin hörde av sig redan på natten till både Johanna och Maja och frågade om Tove. På sön förmiddag gick T s pappa runt och knackade dörr (J och M kan ha varit ovetandes om detta). Dom hittade då cykeln och anmälde henne försvunnen hos polisen på förmiddagen. Flera efterlysningar gick ut i sociala medier där kompisar undrade vad som hänt och det blev en snackis. Första kontakten polisen tog med J var runt 16:20 via telefon. Redan ett par timmar efter mordet var pådraget igång.

Om M var oskyldig till mordet men visste vad som hänt. Så borde det stå självklart för alla, att J skulle varit som en hök på M. Hon hade inte släppt henne ur sikte förens hon var helt säker på vad M skulle säga och inte säga om hon fick frågor.

Nu lät hon M vara hela dagen, inga instruktioner eller försök till påverkan som är lite av hennes grej. Varför då tror du? Jo, hon var tämligen säker på att M inte skulle berätta något eftersom M själv var lika delaktig som J.

Dom utförde mordet i gemensamt samförstånd och därför kan J lämna lägenheten med kroppen och M kvar. Därför hör J av sig med ett lugnande sms när hon är på McD. Därför ställer inte M en enda fråga om vad som hänt T. Därför behövde inte J instruera M om vad hon ska säga på hela dagen. Gemensamt samförstånd!

Vid Illharjen pratar dom inte ihop sig om hur mordet gick till, för det behövdes inte. Dom pratar däremot ihop sig om hur dom ska förklara ljuden grannen hörde, och bygger då vidare på J s lögn till grannen om att M ramlat runt i badrummet och fick till nån spark i väggen.
En bra och trovärdig story!
Jag är dock inte övertygad om att den speglar verkligheten.

När allt är så klockrent som du skriver, varför svarar M då inte A direkt, utan väntar i timmar tills hon frågat J vad hon ska svara?

Edit: Alternativt visste J att M inget visste om mordet och att det därför inte heller fanns någon risk att hon skulle berätta. Dumpningen var M själv inblandad i så den skulle hon säkerligen inte säga något om.
Jag menar då inte att jag tror mer på alternativet, utan menar endast att det finns mer än en tolkningsmöjlighet.
Senast redigerad av sybel 2023-08-04 kl. 10:49. Anledning: Edit:
Citera
2023-08-04, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77

Vad gäller SMS.et som JJ skickade till en, som hon visste var vaken, kan också bero på att JJ ville höra om någon (polis/granne/A) hade varit och ringt/knackat på dörren. Nu fick hon per omg "tummen upp" från MH (allt var lugnt).
Citera
2023-08-04, 10:42
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Barnamördaren i Arboga fälldes på indicier och på grund av lögner.
Hon ansågs helt enkelt inte trovärdig, samma öde kan Maja gå till mötes då hon ljugit och belagts med efterhandskonstruktioner.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/misstankta-kvinnans-logner-kan-avgora

Skillnaden är att i Arbogafallet fanns precis det vi talat om här i tråden, och som inte finns i Tovefallet emot Maja, nämligen en hel rad av starka indicier, en indiciekedja, som tillsammans blir ett tillräckligt starkt bevis för fällande dom. Jag delar absolut domstolens bevisbedömning i Arbogafallet.

Men emot Maja finns inte motsvarande indiciekedja.

Ett exempel är att det faktum att den tyska kvinnan befann sig i Arboga. Det var ett indicium, om än ett ev de svagare, men som ändå bidrog till kedjan, helt enkelt för att det inte fanns någon trolig alternativ anledning till att hon skulle vara i Arboga.

I Maja-fallet är det tvärtom inte ett indicium i indiciekedjan att hon befann sig i lägenheten, helt enkelt för att det finns en trovärdig alternativ anledning till att hon befann sig där och skulle ha befunnit sig där även om mordet inte skett, nämligen att det var bestämt sedan tidigare att hon skulle sova över där.
Citera
2023-08-04, 10:44
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Jag är ingen jurist, men…

Avseende Johanna - tror - jag hennes öde är beseglat…

Men avseende Maja är det mera komplicerat…

Jag är ingen vän av ”saft och bulle” påföljd.

Jag är heller ingen vän av ”Singapore-påföljder” typ hängning i närmsta lyktstolpe…

Detta är svåra nötter att knäcka för HR/HD…

Jag - tror - detta går till HD, mot bakgrund av att detta mål, denna rättegång kan komma att inrymma flertalet prejudicerande avvägningar.

Svårt, jättesvårt…

Vilka prejudicerande avgöranden är det som du tror HD kommer vilja ta upp i detta fallet?
Citera
2023-08-04, 10:46
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Efter hovrättsförhandlingarna som kommer hållas i oktober...så i november lär domen stå klar.

Ja, Clea fick sin vilja igenom denna gång också. Inte helt oväntat ändå.

Shame on rättsliga rådet för att vara så saktfärdiga.

Och nu ökar risken att Maja får sitta häktad längre än det straff hon kan tänkas komma att dömas till. Inte bra.

Några av Maja-hatarna i tråden väntar visst på någon inlaga från Gillberg att släppa Maja. Jag har ju nämnt det tidigare också. Kanske kan vara dags nu. Det blir ju lite pest eller kolera för vissa - Antingen släpps Maja nu, eller så får hon skadestånd sen.
Senast redigerad av flashmaner 2023-08-04 kl. 10:51.
Citera
2023-08-04, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
En bra och trovärdig story!
Jag är dock inte övertygad om att den speglar verkligheten.

När allt är så klockrent som du skriver, varför svarar M då inte A direkt, utan väntar i timmar tills hon frågat J vad hon ska svara?

Vad tycker du att hon skulle svara bara några timmer efter att (som minst) gjort sig skyldig till att bära ut en död TT i skogen? De båda MGM måste ju så klart prata ihop sig.
Citera
2023-08-04, 10:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Barnamördaren i Arboga fälldes på indicier och på grund av lögner.
Hon ansågs helt enkelt inte trovärdig, samma öde kan Maja gå till mötes då hon ljugit och belagts med efterhandskonstruktioner.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/misstankta-kvinnans-logner-kan-avgora
Tack för att du postade länken till den artikeln! Jag har själv tagit upp Schyrrer ett par gånger, just för att visa vad lögner i kombination med indicier kan leda till. Även Ausonius åkte dit på indicier plus lögner. Det finns folk som hävdar att Maja inte kan dömas för att hon ”bara” ljuger, men att ljuga på en mordplats är mycket allvarligt och ses som ett indicium i sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in