Flashback bygger pepparkakshus!
2023-08-22, 22:47
Medlem
LittleFishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
dom giriga handlarna har utnyttjat läget, och har du en familj med 5 munnar att mätta så känns det såklart, ser inte riktigt det roliga i det här, en rekordlåg krona, bregott har blivit en klassmarkör, gängkriminalitet, dålig sjukvård och sandnegrer som vill spränga oss i luften, det blir en mörk höst både bildligt och bokstavligt...
Det påstås att marknaden ska sänka priserna genom konkurrens men vet i fan om jag sett det när jag gått och köpt min ketchup för 45 kr på "lågpriskedja". Nu tror jag generellt sett på marknadsekonomins förmåga att göra just detta men man antar att det ligger nått annat i grunden. Typ svinhöga bränsle- och energipriser som gör att företagen gråter lika mycket som oss andra.
Citera
2023-08-22, 22:58
Medlem
Kersers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slappetasken
Då bor ni antagligen i en mindre lägenhet (dvs spenderar relativt lite på boende), kör en äldre bil (eller har ingen) och äter relativt billig mat. "Äta ute" är ju en definitionsfråga också, då det finns i olika prisklasser.

De flesta i er situation har vant sig vid en högre(dyr) standard på boende, mat, resor etc. och för dessa är det svårare att det nu måste ändra livsstil.

110kvm centralt i en större stad, Volvo V60 2018 och att ”äta ute” menar jag restauranger där vinpaketet kostar 900kr (detta görs självklar inte varje dag)

Tror dock det har mycket med ditt andra stycke att göra. Folk har levt för bra.
Citera
2023-08-22, 23:11
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Jo den känns av. Är långtidssjukskriven efter en skada. Men tyckte jag klarade mig bra ändå varje månad för 99% av det jag köper är mat. Fick dessutom höjd SGI med typ 7-8% = jag får 7-8% mer pengar 2023 än 2022. Köper sällan kläder eller prylar, håller mig borta från godis och snacks rätt hyfsat också. Kunde tom. lägga undan lite till sparande. Men nu är det kris. Varenda vara på ICA har ökat kring 20% på ett år. Mat ute: för bara ett halvår sen kostade en pizza på lokala 70kr vilket ju var billigt redan då, idag 85kr vilket fortfarande är billigt men stor skillnad på ett halvår. Alla lokala restauranger har höjt priserna. Brukade handla på en restaurang rätt mycket men de har höjt med så mycket att det inte går längre. Köpte två par nya skor för första gången på länge för mina är slitna och fan dubbla priset mot vad jag brukar hitta för. Behövde lite nya kläder också och jag har kunnat köpa dyrare märken förut men nu fick jag nöja mig med lager157. Räntan på lägenheten bara ökar. Sen har såklart alla aktier och fonder gått åt helvete. Tuffa tider. Bilen har jag lagt ner typ 15k på för att få den igenom besiktningen men knappt kört den sen dess, tar cykeln nu istället för att spara in lite pengar.
Citera
2023-08-22, 23:48
Medlem
TheDudeIsHeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Läsk och mineralvatten kostar i princip ingenting att producera. Då är det väldigt lätt att låta bli att höja priserna i syfte att hålla försäljningen uppe.

Fast hur kan läsk vara opåverkad när mjöl och morötter gått upp?
Citera
2023-08-23, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDudeIsHere
Fast hur kan läsk vara opåverkad när mjöl och morötter gått upp?

Dom vill hålla dig beroende av socker, dude
Citera
2023-08-23, 01:05
Medlem
TheDudeIsHeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Dom vill hålla dig beroende av socker, dude

Jo men nu kostar lightläsk lika lite som 2019. Många drycker och läsk idag är skitbilliga jämfört med vad kött kostar. Prisindex är helt tiltat.
Citera
2023-08-23, 01:11
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
På ICA Supermarket i hela riket kostar de 40 kr.

Maxi och Nära har andra erbjudanden.
Ja, men poängen är ju att det var normalpriset innan detta... nu kostar det ju 70 kr normalt så visst fan har något hänt
Citera
2023-08-23, 01:21
Medlem
Jobbar inom vården. Jag är svinfattig.
Citera
2023-08-23, 07:13
Citat:
Ursprungligen postat av empech
Jobbar inom vården. Jag är svinfattig.
är upp vårdtagarnas mat, så sparar du pengar
Citera
2023-08-23, 07:56
Medlem
elmerengues avatar
Nej jag känner inte av det spec mkt, visst saker har blivit dyrare men går ändå typ lika mycket plus varje månad som tidigare, kanske inte exakt likt mkt men fortfarande tillfredsställande, det är snarare kulturen och den svenska mentaliteten som får mig att gnugga ögonen inte ekonomin

Och ni som tror det vänder efter Ukraina förlorat kriget, ja ni vad tror ni nästa grej är
Citera
2023-08-23, 08:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ricktactoe
Vilket skitsnack..När ens barn inte kan äta sig mätta, då är man fattig..vi är så jävla bortskämda så det liknar inget..Jag får ut 13000 i månaden som arbetslös..fattig? Har radhus som är mitt och vi äter Ryggbiff 1 dag i veckan..

Förmodligen har du inte råd att göra något annat heller.
Citera
2023-08-23, 09:00
Va alla tjatar om de jävla bregottpriset! Går de åt max två paket i månaden. En ökning på 40-50:-
Säkert de som sänker svenskens ekonomi 😆
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in