Citat:
Ursprungligen postat av
leopardlekar
Nämen jag är lika besatt! Det finns så många saker det här anknyter till, man kan nörda ner sig i olika aspekter. jättemycket psykologi. och intressant eftersom Vanja inte är en klassisk bedragare i bemärkelsen: en psykopat dyker upp, lurar alla, är psykopat och nöjd. Jag tror det finns lögner Vanja vet är lögner men jag tror också det funnits mycket i detta hon trott på, och att hon i hög grad lurat sig själv. Det är ett självbedrägeri som kanske är relaterat till att ha en falsk bild av sig själv och sin kapacitet? Jag vet inte?
Funderar även hur mycket som är Vanjas egna idéer och hur mycket som är Niclas. Är någon av dem mer drivande?
Ja det är precis det som fascinerar mig med detta! + jag har rätt många nära och kära som är sysselsatta inom IT och håller på med crypto.
Jag har också funderat över samspelet mellan V&N. Först var jag inne på att vanja är skurken, och Niklas mest var en förvirrad men schysst snubbe. Men nu är jag hyfsat övertygad om att de är precis lika goda kålsupare.
Det är vanjas blogg jag läst över åren och Niklas har för mig varit en bakgrundsfigur. Så jag vet inte så mycket om honom.
Men vanja har jag märkt har definitivt ett utpräglat svart-vitt tänkande. Hon har också en grandios självbild och är ett riktigt two-face. När folk stryker henne medhårs är allt gulligull och kutter. Tillgjorda skratt och bebisspråk. Men när folk har en annan åsikt än hon själv, är vanja istället en riktigt giftig orm. Hon får en helt annan ton.
Så jag tror inte att vanja är ett medberoende offer. Jag tror snarare Niklas är offer för vanja isf. Men jag tror nog mest på att de är samma sort.