2023-08-21, 08:17
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
De har agerat så märkligt och korkat.

Med tanke på varumärket kunde de ha klarat sig bra om de hade haft lite transparens och köpt tillbaka när det visade sig att det inte blev någon dunderhit - tror jag. Många hade säkert accepterat en förlust om de fick se att pengar gått till löner och annat. Artister och andra måste ju få betalt.

Vad kostade varje bild till en början? Det måste ha funnits olika priser gissar jag, men vet inte. Och vad är vanligen andrahandsvärdet med andra NFTer?

Och hur hade de tänkt få det att fungera med en fysisk lokal? Skall det fungera måste de ju ständigt få in nya pengar. Kan de verkligen ha trott på det?

Cynisk som jag är tycker jag det luktar lurendrejeri från början, ett osedvanligt dumt ett, ifall Vanjas andra inkomster riskerar att försvinna.
Förstod heller aldrig hur det skulle fungera med en fysisk lokal. Den behöver man ju uppenbarligen betala hyra för. Hur ska det då täckas av en engångskostnad för en JPEG-bild.

Tycker det är märkligt att bolaget var tömt på pengar redan i december enligt årsrapporten. Vart gick alla pengar undrar man. Istället för att direkt slösa bort allt, så skulle de kunnat behållt för att ha en kassa till att kunna köpa tillbaka NFTerna om det skulle visa sig gå åt helvete.
Citera
2023-08-21, 08:26
Medlem
MittNyaSalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Förstod heller aldrig hur det skulle fungera med en fysisk lokal. Den behöver man ju uppenbarligen betala hyra för. Hur ska det då täckas av en engångskostnad för en JPEG-bild.

Den fysiska lokalen skulle vara så intressant att företag stod på kö och budade över varandra för att få äran att hålla seminarier inför den samlade stockholmska powerwomaneliten, servera sitt ingefära/gurkvatten och exponera sina biodynamiska älgskitshalsband. Dessutom räknade man kallt med att jpg-bilderna skulle omsättas (det var/är inbyggt en transaktionsavgift som tillfaller upphovsmannen) och med tanke på hur priset skulle till the moon så skulle detta bli en rejäl slant.
Eller så kanske man i smyg tänkte ta betalt för få se Niklas när han satt i ett hörn och pärlade ME-pärlplattor - något åtminstone jag skulle betala för.

edit: Jag går i tankarna att be moderator ta bort frågetecknet i trådrubriken...
Citera
2023-08-21, 08:27
Medlem
Palmevapnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radjohuve
Jag tänkte spana och spara ner så mkt som möjligt från hennes insta, men märkte till min förvåning att jag var blockad. Så knepigt, har aldrig skrivit nåt på hennes inlägg el annat som kan generera block, men...tyvärr.
Skrev istället en kommentar på bloggen, om varför hon raderar helt relevanta frågor samt varför hon blockar folk som kommer med undringar. Får se om den släpps igenom, ännu är den inte publicerad.

Det är inte så enkelt att kontot ”sanningenomwoa” nu används som en ”blocklista”.

Dom kan ju helt enkelt se vilka som följer det kontot och sen bara blocka dessa, tjingtjillvipp så har man ju tagit bort dessas möjlighet att störa i myset efter gotlandsemestern etc.
Citera
2023-08-21, 08:30
Medlem
pillifjongs avatar
SvD Näringsliv skriver nu om Vanja hehe

Det är en toksågning haha…

”God morgon! Influencern Vanja Wikström satte hela sitt rykte på spel. Nu har verkligheten kommit ikapp drömprojektet World of Alidia.

🎨 Livstids medlemskap på ett trendigt co-working-space. Spännande upplevelser. Ett team som skapade stort värde för köparna. Det utlovade influencern Vanja Wikström i fjol när hon hajpade upp sitt ”World of Alidia”, marknadsfört som Nordens första NFT-projekt för kvinnor. ”Vi sätter hela vårt rykte, personligt och yrkesmässigt på spel. Det är ett enormt ansvar att få med människor att köpa det här”, sade hon då.

Ett drygt år senare har projektet havererat. Köparnas pengar, omkring 3 miljoner kronor, är slut. Någon medlemsklubb blev det aldrig och priset på NFT:erna har rasat från 3 000 kronor till någon hundralapp. Själv har Vanja Wikström skiftat fokus mot renoveringen av ett nyinköpt hus på Gotland – och i helgen fick World of Alidias köpare beskedet att projektet läggs ned. ”Jag är själv besviken”, skriver Vanja Wikström på sin blogg.”

https://www.svd.se/a/zEy695/haveri-f...695-2023-08-21
Senast redigerad av pillifjong 2023-08-21 kl. 08:40.
Citera
2023-08-21, 09:07
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
De har agerat så märkligt och korkat.

Och hur hade de tänkt få det att fungera med en fysisk lokal? Skall det fungera måste de ju ständigt få in nya pengar. Kan de verkligen ha trott på det?

Okej jag sammanfattar
- de skulle få in 30/10 millar på minten (de tyckte inte att det skulle göra någon skillnad att sälja för 1000 istället för 3000 kr styck).
-priset på nfterna skulle gå upp i värde till ett par 10 000 kr styck. Jag tror de tänkte typ 50 000 - 200 000 kr st beroende på figurens unikhet.
-de skulle köpa ett hundratal woa nfts till projektet på mint, som de sedan skulle sälja för det högre priset.
-de skulle få 10 % av intäkterna från andrahandsförsäljningen och de räknade med att det skulle ske flera försäljningar per dag.
- cryptogeniet Niklas skulle köpa in nfts med woapengarna från andra projekt och sälja dem med vinst.
-de skulle få pengar från investerare.
-de skulle få reklamintäkter från samarbeten.
-eth kursen skulle gå upp upp upp.

Det här är väl de främsta fantasierna de hade. Sen skulle de släppa fler nft kollektioner, skapa en egen handelsplats, göra ett eget coin osv.

Glädjekalkyl är för svagt ord att använda tycker jag.
Citera
2023-08-21, 09:49
Medlem
kaktusplastiks avatar
Nu är WoA på förstasidan på Breakit! De verkar inte ha pratat med Vanja dock?

https://www.breakit.se/artikel/37382...sjalv-besviken
Citera
2023-08-21, 10:26
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaktusplastik
Nu är WoA på förstasidan på Breakit! De verkar inte ha pratat med Vanja dock?

https://www.breakit.se/artikel/37382...sjalv-besviken

Hohoho popcornen flyger åt alla håll! Fan vad tillfredsställande att det här äntligen bubblar ut i media!
Citera
2023-08-21, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MelinaMa
Klart de ska kapitalisera på Niklas ”ME”, det är något hon redan tagit fasta på för någon vecka sedan. Hittade detta i kommentarsfältet på Vanjas blogg från 3 augusti.

Vanja Wikström:
Å vad fint, det där om en bok kanske skulle kunna vara något. Många som behöver hopp. KRAM! ❣️

Det där patetiska inlägget har hon garanterat gjort själv från ett altkonto...
Citera
2023-08-21, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katciu88
Hohoho popcornen flyger åt alla håll! Fan vad tillfredsställande att det här äntligen bubblar ut i media!

Satt igår och backade bak i tråden och läste dina tidiga inlägg. (japp jag har haft en tråkig helg och den här tråden har varit höjdpunkten, man kan väl få unna sig ibland!). fan vad spot on de är, gång på gång! rekommenderar alla som är nya i tråden och mot förmodan inte vill unna sig långläsningen som är att läsa den från början till slut att läsa katciu88:s inlägg
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katciu88
Och samtidigt lägger Vanja ut inte ett utan TVÅ jätteinlägg om sommaren - ”Tack livet ” 1 och 2. Det är timing och fingertoppskänsla.
Citera
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palmevapnet
Det är inte så enkelt att kontot ”sanningenomwoa” nu används som en ”blocklista”.

Dom kan ju helt enkelt se vilka som följer det kontot och sen bara blocka dessa, tjingtjillvipp så har man ju tagit bort dessas möjlighet att störa i myset efter gotlandsemestern etc.

Haha om dom inte gjort det redan, har dom garanterat gjort det nu när dom läser din kommentar här. Bra tipsat hörru.
Citera
2023-08-21, 10:51
Medlem
Palmevapnets avatar
Riktigt bra påpekande Katciu88

Ibland är hjärnan snabbare än logiken så här en måndagsmorgon 😬

Jag syftade bara på att det var ett roligt/träffande samband att dom blockar folk utan interaktion. Att jag själv bidrog till att möjliggöra detta var såklart inte min mening.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in