2023-08-20, 13:50
Medlem
Kan lägga till att jag inte tror att detta är frågan om en planerad avslutning. Discorden har inte givit utrymme för legitim kritik. 14 aug sa en holder till slut högt i #woa-sweden vad många tänkte, att kejsaren är naken. Då gick proppen ur och de kritiska frågorna började strömma in från flera håll. Svaret på det blev att stänga discorden helt för alla.

För att vara syrlig har de på ett sätt ändå utbildat många nya i web3. Är övertygad om att de som köpte sin första NFT genom WoA kommer vara betydligt försiktigare i framtiden. Man lär sig mest genom egna misstag och nu vet de vad en "slow rug" är. Men köpte man många WoA står förstås inte priset i proportion till lärdomen.
Citera
2023-08-20, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sakligkritik
Kan lägga till att jag inte tror att detta är frågan om en planerad avslutning. Discorden har inte givit utrymme för legitim kritik. 14 aug sa en holder till slut högt i #woa-sweden vad många tänkte, att kejsaren är naken. Då gick proppen ur och de kritiska frågorna började strömma in från flera håll. Svaret på det blev att stänga discorden helt för alla.

För att vara syrlig har de på ett sätt ändå utbildat många nya i web3. Är övertygad om att de som köpte sin första NFT genom WoA kommer vara betydligt försiktigare i framtiden. Man lär sig mest genom egna misstag och nu vet de vad en "slow rug" är. Men köpte man många WoA står förstås inte priset i proportion till lärdomen.
Blir ju nyfiken kring när discorden brakade samman, du hann inte med några screenshots? eller kan du berätta lite mer om vad som skrevs/ hur det togs emot?
Citera
2023-08-20, 14:20
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aloc
Blir ju nyfiken kring när discorden brakade samman, du hann inte med några screenshots? eller kan du berätta lite mer om vad som skrevs/ hur det togs emot?

Jag är också sjukt nyfiken på det. Hon holdern som kommenterade på bbs insta sa att hon hade privata konversationer med v&n sparade också. Jag håller tummarna att det kan läcka ut snart.
Citera
2023-08-20, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sakligkritik
Jag vill egentligen bara upprepa vad jag skrev i mitt första inlägg här för ett år sedan.

V&N återkommer till att det var marknadens fel. Men som flera av oss sagt länge kan man om man är det minsta seriös inte räkna med att den tulpanmani som rådde 21/22 skulle hålla i sig. Att det skulle vända förr eller senare var uppenbart också för de NFT-frälsta. Tycker fortsatt det är svårt att förstå hur kalkylen såg ut från början. Man räknade kallt med att sälja och omsätta i klass med de bäst säljande projekten? Förstår inte hur man öht kan ha det som utgångspunkt. Givet följarantal på olika plattformar var WoA i web3-sammanhang alltid ett litet obskyrt nisch-projekt som knappt någon kände till. Inget fel med just det i sig, men då får löftena och affärsplanen också vara därefter.

Nästa problem är att den ekonomiska planen helt tycks bygga på att intäkter från mint och royalties skulle finansiera fysisk hub, löner och allt vad det var tal om. Ändå fortsatte de lova att hubben mm skulle bli av långt efter att det var tydligt hur låg efterfrågan det var. Det är inte marknadens fel.

En seriös start-up inom vilken bransch som helst kan ju inte räkna med att intäkterna från den produkt/tjänst man säljer direkt ska kunna bära kostnaderna. Start-ups finansieras med riskkapital, går länge med förlust och vill sig allt väl kan man så småningom börja gå med vinst. V skriver här att de skulle använda "en stor del" av sitt eget livskapital för att driva WoA:

https://vanjawikstrom.motherhood.se/world-of-alidia/svar-pa-era-fragor-2-hur-investerar-man-vad-ar-riskerna-vilket-ansvar-har-jag-niklas-med-mera/

Finns det något som tyder på att de gick in med stor del eget kapital i WoA? Tror inte det.

För att fortsätta på V:s inlägg ovan är riskavsnitten bra läsning: "Vad gäller risken att förlora pengar på NFT-projekt så skulle jag säga att den absolut största risken är att man investerar i ett projekt vars team inte genomför visionen/affärsplanen." Se där. Sedvanliga friskrivningsformuleringar till trots så tycker jag att de medvetet tonar ner riskerna med NFT:s. Specifikt skrivs till och med att man kan köpa även om man är sjukskriven??? Hjälp. Att röra allt som har med krypto och NFT:s att göra har alltid varit förenat med extremt hög risk. Jag är intresserad av web3 men skulle aldrig rekommendera någon jag känner privat att hålla på med det som investeringsform, vare sig då under vintern 21/22 eller nu.

Om jag samtidigt ska rikta en mindre men välmenande känga till köparna så är det köparens ansvar att förstå vad man har köpt. Visst, de har blivit lurade med helt orealistiska löften. Inget tvivel om det. Tycker allt talar för att de tog pengarna själva. Men jag ser en del kommentarer nu från köpare att de "kräver svar" på det ena och det andra. Att köpa en NFT är inte att vara en aktieägare med frågerätt eller rätt till insyn i företagets arbete eller räkenskaper. Om en WoA-NFT i ett konsumenträttsligt sammanhang kan betraktas som en biljett till något som aldrig blev av låter jag vara osagt, men då får man nog som köpare med stor möda driva det civilrättsligt.

Att många ”kräver” svar beror på att Vanja frenetiskt utlovat extrem transparens i projektet. Det har med Vanja själv att göra, inte med NFT specifikt.
Citera
2023-08-20, 14:58
Medlem
Har följt denna tråden slaviskt de senaste dagarna. Är helt i chock. Jag blir även så fruktansvärt förbannad på Vanjas svar på hennes senaste inlägg på instagram angående hur mycket pengar som gavs till ME-forskningen (500 kr) samt att V nämnt tidigare att pengarna skulle gå till " en organisation som öronmärkt pengarna till forskning om just ME". Så vilken organisation har pengarna gått till? Ett skämt alltihopa. Se nedan.

Citat:
Kommentar på IG: du skriver att det är 10% som gått till Hjärnfonden. Hur mycket blev det i rena kronor?

V svar: Vi donerade 500kr. Vi hade hoppats på mycket mer än så såklart, och hade enbart goda intentioner. Men ibland lyckas man inte med vad man företar sig och saker blir inte alltid som de var tänkta. 💔

Kommentar: Du har tidigare skrivit att de pengarna som går till forskning skulle gå till “en organisation som öronmärkt pengarna till forskning om just ME”. Jag hittar ingen information på Hjärnfondens hemsida om att det går att rikta pengarna till just ME-forskning. Tvärtom om, om man ger en gåva så kan man välja att rikta den till en specifik diagnos men ME finns inte med i den listan. Hur har ni gjort för att rikta pengarna till just ME-forskning? (Ja, det blev en väldigt liten summa som ni skänkte till forskningen men det är ändå viktigt att all fakta är tydlig. Det vore jättebra om kvitto på transaktionen och tillhörande information om hur den fortsatta donationen som du tidigare beskrev är organiserad.)

V svar: eftersom projektet inte får mer royalties då den möjligheten upphört (en av anledningarna till att WoA blev än svårare att driva ekonomiskt) blir det inga fler donationer. Jag kommer inte fortsätta den här diskussionen mer. Vi ville bara väl och väljer man att tro annat så får man göra det. Men allt har gjorts med välvilja och omtanke och vi har försökt lyfta ME-drabbade och hjälpa till på många olika sätt genom åren. Det här var ett av dem. Och vi kommer fortsätta att hjälpa till på de sätt som vi har möjlighet till. Jag känner enormt för dig, för oss och alla andra drabbade. ❤️💙

Kommentar: Bara så att jag förstår rätt: Du vill inte berätta hur/om forskningspengarna har gått till ME-forskning via Hjärnfonden?
Citera
2023-08-20, 15:18
Medlem
Älskar hur man inte låter V&N komma undan all med all bullshit förklädd till ”jag är er kompis” - fasad och tusen emojis. Keep it up!
Citera
2023-08-20, 15:21
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nevnarien
Har följt denna tråden slaviskt de senaste dagarna. Är helt i chock. Jag blir även så fruktansvärt förbannad på Vanjas svar på hennes senaste inlägg på instagram angående hur mycket pengar som gavs till ME-forskningen (500 kr) samt att V nämnt tidigare att pengarna skulle gå till " en organisation som öronmärkt pengarna till forskning om just ME". Så vilken organisation har pengarna gått till? Ett skämt alltihopa. Se nedan.
Hur mycket hade du spekulerat i WoA och vad är du missnöjd med?
Citera
2023-08-20, 15:45
Medlem
Detta poddavsnitt är högst intresserant att lyssna på nu när vi vet the aftermath: https://open.spotify.com/episode/4MWA7xPXQbVhpm0B7jaAcn?si=414b7889f83543d4

Vanjas sätt att linda in deras faktiska vision, dvs sanningen, med massa schneidiga fantasier om super-community och otroliga gåvor och happy clappy bullshit är extraordinär. Nästan värt att göra en studie: "How to detect a pathological lier":

Ena programledaren Charlie är den enda förnuftiga som anar ugglor i mossen och blir enligt citat "blank i pannan" av frustration.

Jag rekommenderar starkt att ni spolar fram till 45:10 in i avsnittet. Vanja talar om sig själv i tredje person på ett sätt som ger mig rysningar i hela kroppen.
Citera
2023-08-20, 15:50
Medlem
Ett extremt uppenbart ljug från Vanja är ju att de gick in med ”allt sitt kapital ” då de uppenbarligen kunde köpa ett hus strax efter mint och när detta ifrågasattes hänvisades till ”sparpengar”. Klart ni vågar satsa några tusen alla gulliga följare - Vanja håller er i handen.
Citera
2023-08-20, 18:12
Medlem
Någon har startat Instagramprofil med Sanningen om WoA 👏🏼

https://instagram.com/sanningenomwoa?igshid=MzRlODBiNWFlZA==
Citera
2023-08-20, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storstrutens
Någon har startat Instagramprofil med Sanningen om WoA 👏🏼

https://instagram.com/sanningenomwoa?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

Fan vad gött! Perfekt tillfälle för alla som ännu inte avföljt V&N att göra det, samtidigt som de börjar följa denna!
Citera
2023-08-20, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aloc

Citat:
Ursprungligen postat av Katciu88
Jag är också sjukt nyfiken på det. Hon holdern som kommenterade på bbs insta sa att hon hade privata konversationer med v&n sparade också. Jag håller tummarna att det kan läcka ut snart.

Jag orkar inte läsa eller sammanfatta allt men 3-4 holders började diskutera att de var besvikna över hur det blivit och bristen på aktivitet. Amanda kom in och försökte besvara på engelska. Hon hade inte haft något möte med V&N på hela sommaren. Skrev att holders hade slutat dyka upp på deras events (spel och lekar på discord, digitala interna möten mm) så hon visste inte vad hon skulle hitta på längre. Även någon rad med ungefär samma retorik som V sedan anammat: "WoA will always have this historical status. [...] No one will know for sure, but to say it's all over now is HUGELY incorrect."

Stephanie skrev att hon och A inte fått lön sedan mars och V&N inte tagit ut lön för WoA under 2023. Metaverse blir föga förvånande för dyrt men de ska bygga ett "digitalt galleri".

Sen kom V&N in:

N: "Ibland är det svårt att hitta tid för WoA (med tanke på att WoA inte har ekonomi att betala ut lön så har ju vi jobbat på utan ersättning sen årskiftet), men vi har inte lämnat WoA"

V: Långt meddelande. Hjärteprojekt. Jobbigt att de inte kunnat leverera. Att marknaden kraschade upprepas många gånger. "Men ibland spelar det ingen roll hur mycket man försöker, det finns för många utomstående faktorer som gör det omöjligt att komma framåt."
"Vi ska vara ärliga och säga att vi inte kommer kunna lägga så mycket tid på WoA i höst. Som jag skrev ovan är ekvationen att jobba utan inkomst svår, och när det som jobbas fram inte används blir det ännu svårare. Men vi har vårt galleri som ska släppas, och tar gärna emot förslag på saker att använda det till." Vi ska vara stolta osv osv.

Hårdare ton från holders och fler holders som strömmar till och instämmer. Inget förtroende. Känner sig lurade. Många frågor om ekonomin i projektet. Flera har varit inne här och läst. Irritation över att det var så mycket fokus på att köpa. Frågor om koncernbidraget mm. Vissa verkar först nu fullt förstå att V&N själva höll uppe floor precis genom insider-köp mm.

A&S har ingen insyn i ekonomin, ska ha möte med V&N. Holders önskar svar på diverse frågor efter mötet.

Efter mötet kommer announcement om att discord stängs. Typ så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in