Citat:
Ursprungligen postat av
Andersson5035
Det är ingen som sagt att du är dum i huvudet, och det menade verkligen inte jag heller. Det är inte meningen med testerna heller, att plocka ut de "smartaste". Det har med andra saker att göra, tex vad man lägger tid på, lagom mycket tid, chansa lagom mycket/lite, passa lagom mycket/lite osv. Annars hade ju inte testerna ens behövts, då hade de bara gått på betyg, högskoleprov osv.
Det påstod jag inte heller och jag ber om ursäkt ifall jag uttryckte mig fel.
Såklart, jag som skrivit HP och provet till lokförare ser skillnader på proven. I provet till lokförare är det mer logiskt tänkande (kuber där du ska anta hur kuben ser ut när den vänds, det kommer talföljder, en cirkel som är svart med röd prick som snurrar där inuti, samtidigt kommer det matematiktal som du ska räkna i huvudet och när pricken försvinner eller lämnar cirkeln ska du trycka på mellanslag men fortsatt ha fokus på att räkna ut talet) än när du skriver HP så är det mer teori, att kunna läsa en fråga och svara på den och det klarar jag utan problem. Som jag sa 1,5 på HP och sedan gjort provet till lokförare tre gånger men bommat alla tre tester du får på mail efter ansökan.
Jag får glatt fortsätta titta på youtube och drömma om lokföraryrket som var en barndomsdröm.
Sedan förstår jag också såklart varför så många söker sig till yrket, du jobbar för staten om du vill, jävligt bra lön, många semesterdagar, en trygghet, bra pension och du är till 99,9% garanterad jobb efter utbildningen. Vilka utbildningar i Sverige kan ge detta? Ingen vad jag kan läsa mig till. Det enda yrket i Sverige är lokförare där du efter utbildning får riktigt riktigt bra lön och direkt anställning och fast anställd. Det finns ingen annan utbildning i Sverige som kan ge detta och därför söker sig väldigt många dit.
Vi får väl se när en likartad utbildning dyker upp men det lär nog dröja många många år där man är garanterad anställning efter jobb och nästan 40 tkr i månaden före skatt men då lär nog också kraven vara densamma och lika många sökanden.