2023-08-07, 21:15
Citat:
Ursprungligen postat av jhvik
Någon här som gått utbildningen nyligen? Var det svårt att hitta LIA-plats? Var det någon/några i klassen som blev utan och hur gick det för dem senare?

Citat:
Ursprungligen postat av anonymousgoose123
Oroa dig inte för det där, du blir inte ”utan” LIA, och dessutom är det skolan som ansvarar för att förse eleverna med LIA-platser. Vissa skolor tillåter elever att söka på egen hand om de vill.

Vissa kommer få fler LIA-timmar än andra i början, men till sista LIA:n jämnas det ut. Och då har man förmodligen redan fått anställning.

Ett tillägg: branschen hjälper till om det skulle saknas LIA timmar för någon. De är liksom angelägna att alla klarar utbildningen.
Citera
2023-08-08, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woundsinmysalt
Ett tillägg: branschen hjälper till om det skulle saknas LIA timmar för någon. De är liksom angelägna att alla klarar utbildningen.

Ja, i denna lokförarbrist så lär man få anställning typ oavsett hur många LIA timmar man har. I värsta fall får man bara köra lite extra med körlärare när man blir anställd.
Citera
2023-08-08, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanwall
Så här säger hälskokraven:

1. Om nödvändig synskärpa endast uppnås med korrektionsglas får inte korrektionsvärdena överstiga +5D (översynthet) eller –8D (närsynthet) i den mest brytande meridianen. Kontaktlinser är tillåtna oavsett korrektionsvärden under förutsättning att läkare med särskilt tillstånd bedömer att föraren i övrigt uppfyller synkraven samt att kontaktlinserna kan användas under ett helt arbetspass.
2. Normalt färgseende ska vara påvisat genom erkänt test.
3. Kontrastkänsligheten ska vara god.
4. Dubbelseende får inte förekomma.
5. Mörkerseendet ska vara normalt.
6. Ögonens och huvudets rörlighet ska vara normal.

Om du har glasögon och linser måste du ha med dig ett aktuellt recept på din synskärpa från optikerna till läkarundersökningen.

Om du med glasögon eller linser inte har mer än +5D eller -8D i styrka har du godkänd syn.

Exempel: Om du är närsynt och har -6,75 i korrektion men också astigmatism med -1.5 så ger det tillsammans med än -8 i korrektion och det är över graden för vad som är godkänt. Det oavsett om du faktiskt klarar själva syntestet hos läkaren som är ganska enkelt.
så har man säg -2,0 på båda ögonen innan korrektion, men väldigt bra syn med glasögon/linser så är det okej?
Citera
2023-08-08, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
så har man säg -2,0 på båda ögonen innan korrektion, men väldigt bra syn med glasögon/linser så är det okej?
Ja, om du ser 1,0 med glasögon/linser.
Citera
2023-08-11, 12:39
Medlem
Bamse92s avatar
Gjorde hälsokontrollen idag. Klarade allt utan förbehåll. Var nojjig ang syntestet. Men jag klarade 20/20 eller 1.0. Jag tog fel på en bokstav på den raden med var öga men det var lugnt enligt läkaren. 😊🙏
Citera
2023-08-12, 20:43
Medlem
Hej! Jag har fått en plats och gjorde läkarundersökning igår och klarade det. Är det någon annan här som ska plugga på Protrain i Malmö som jag träffar denna höst? Som jag förstått ska vi vara 30-35 personer. Det är första året som de har det där, vad tror ni om det?😊😊😊 Och vad tycker ni som pluggat på Protrain allmänt om det?
Citera
2023-08-13, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bamse92
Gjorde hälsokontrollen idag. Klarade allt utan förbehåll. Var nojjig ang syntestet. Men jag klarade 20/20 eller 1.0. Jag tog fel på en bokstav på den raden med var öga men det var lugnt enligt läkaren. 😊🙏

Grattis och bra jobbat!

Jag gjorde undersökning samma dag för protrain med men kommer ej vara i stockholm som du.
Själv så lyckades inte läkaren få mina sena-reflexer på knäna eller armarna att funka ahaha. Jag satt där i stolen och blev väldigt nervös, jag är ganska kompakt och har hårda senor så det beror väl kanske på det. Han sa dock att det var okej och att jag är godkänd.
Han sa att de mest kollar efter att inte en sida reagerar mycket och den andra är helt stendöd ahaha. Så jag har iaf Symmetriska sega reflexer på mina senor XD

Skönt att ha det helt avklarat nu, kiss och blodprov de behandlar nu behöver man ju bara vara nervös över om man vet att man håller på med massa saker men annars är det ok😉
Senast redigerad av Leolarsson5555 2023-08-13 kl. 21:15.
Citera
2023-08-14, 17:09
Medlem
Bamse92s avatar
Tack detsamma. Fick urin & blodprov svar idag.
Lite oroväckande att mitt P-Glukos ligger på 5.9. Referensvärdet är 4.2-6. Får dra ner på chokladen och kvällsmackorna👿.

Ett annat värde som, efter korrespondens med läkaren beror på för mkt vätska som gör urinen utspädd. U-Kreatinin 1.8. Referensvärde mellan 50-100.
Alla värden är godkända dock.

Mvh
Citera
2023-08-16, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bamse92
Tack detsamma. Fick urin & blodprov svar idag.
Lite oroväckande att mitt P-Glukos ligger på 5.9. Referensvärdet är 4.2-6. Får dra ner på chokladen och kvällsmackorna👿.

Ett annat värde som, efter korrespondens med läkaren beror på för mkt vätska som gör urinen utspädd. U-Kreatinin 1.8. Referensvärde mellan 50-100.
Alla värden är godkända dock.

Mvh

Ah men det är ju skönt iaf. De vill väl mest kolla så man inte är missbrukare av något slag tror jag. Fick du svar på mailen eller Yh-antagning? Själv tror jag de sa att jag skulle få ett brev efter två veckor, blev bara förvånad då protrain på olika orter har brukat hålla samma datum och tider kring alla steg och svar osv🧐🤨
Citera
2023-08-16, 17:25
Medlem
Bamse92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leolarsson5555
Ah men det är ju skönt iaf. De vill väl mest kolla så man inte är missbrukare av något slag tror jag. Fick du svar på mailen eller Yh-antagning? Själv tror jag de sa att jag skulle få ett brev efter två veckor, blev bara förvånad då protrain på olika orter har brukat hålla samma datum och tider kring alla steg och svar osv🧐🤨
Jag fick på mailen direkt från läkaren som gjorde undersökningen. Gjorde testet på fredagen och fick svar på måndagen 😊
Citera
2023-08-17, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leolarsson5555
Hej! Jag har fått en plats och gjorde läkarundersökning igår och klarade det. Är det någon annan här som ska plugga på Protrain i Malmö som jag träffar denna höst? Som jag förstått ska vi vara 30-35 personer. Det är första året som de har det där, vad tror ni om det?😊😊😊 Och vad tycker ni som pluggat på Protrain allmänt om det?

Grattis till platsen på utbildningen! 💪🏼

Ska också börja plugga på protrain i Malmö så vi syns snart där. Bara att invänta på tiderna för uppropet, schemat och utbildningsupplägget nu som dem skulle skicka nu i Augusti månad enligt de som stod i antagningsbeskedet.
Citera
2023-08-18, 12:24
Medlem
Hej alla! Jag har också fått en plats på en av skolorna. Ska göra läkarundersökningen snart, men jag är lite nervös, eftersom jag käkat antidepressiva förut. Hittar ingen information om detta ämne, förutom att de är i kategorin "trafikfarliga mediciner". Men om man slutat då? Vore dumt att kugga pga. det. Hoppas vi ses på kursen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in