2023-08-20, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Vi får väl se när en likartad utbildning dyker upp men det lär nog dröja många många år där man är garanterad anställning efter jobb och nästan 40 tkr i månaden före skatt men då lär nog också kraven vara densamma och lika många sökanden.

Testa att söka till trafikverket som tågklarerare/tågtrafikledare. Lönen ligger lite under lokförarnas men de erbjuder mer semester, 34 dagar per år som mest. Betald utbildning och garanterad jobb. Ett riktigt bra jobb!

Flygledare är också bra. Mycket bättre lön än en lokförare men ett lite mer krävande yrke och tuffare utbildning.

Sök bägge, du kommer inte ångra dig om du landar något av de jobben.
Citera
2023-08-20, 15:03
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Jag får glatt fortsätta titta på youtube och drömma om lokföraryrket som var en barndomsdröm.
Ett tips om du gör proven igen. Det är ett säkerhetsjobb så det som "testas" mest är hur säkerhetsmedveten du är. Med andra ord - hur många fel är du "villig" att svara.
Citera
2023-08-20, 21:01
Medlem
Bamse92s avatar
Ni andra som gjort hälsoundersökningen. Testades ert mörkerseende? Man ska ju ha "normalt" mörkerseende. Men vad är normalt?
Citera
2023-08-20, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bamse92
Ni andra som gjort hälsoundersökningen. Testades ert mörkerseende? Man ska ju ha "normalt" mörkerseende. Men vad är normalt?
Näe, de frågar bara om du upplever några problem i mörker.
Citera
2023-08-20, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt
Testa att söka till trafikverket som tågklarerare/tågtrafikledare. Lönen ligger lite under lokförarnas men de erbjuder mer semester, 34 dagar per år som mest. Betald utbildning och garanterad jobb. Ett riktigt bra jobb!

Flygledare är också bra. Mycket bättre lön än en lokförare men ett lite mer krävande yrke och tuffare utbildning.

Sök bägge, du kommer inte ångra dig om du landar något av de jobben.

Fast det verkar vara ganska stor personalomsättning även hos Trafikverket som fjtkl, tycker ofta det är elever där och har hört att det är rätt stressigt. Annars är det nog rätt roligt jobb.
Citera
2023-08-21, 05:06
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Fast det verkar vara ganska stor personalomsättning även hos Trafikverket som fjtkl, tycker ofta det är elever där och har hört att det är rätt stressigt. Annars är det nog rätt roligt jobb.
Instämmer. Samtidigt som Ltkl i Veddinge har det jävligt glassigt 😁
Citera
2023-08-21, 13:11
Medlem
Korvbollssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korvbollsson
Jag ska börja på TCC i Göteborg till hösten och ska nu boka läkarundersökning, undrar därför om någon annan gjort rundringning (iår eller under de senaste åren) och har koll på hur priserna ligger hos de läkare som finns att välja på i Gbg-regionen? Lätt att få tid?
Och, om du inte kollat runt utan bara tog första bästa, vem gick du till och vad kostade det?

Tjo, första inlägget!

Citerar mig själv i hopp om att det ska vara användbart för någon i framtiden.
Jag har just kommit hem från läkarundersökningen, jag var hos Dr Ola Madsen på Prästgårdskliniken. Mycket trevligt och professionellt bemötande i en rar liten sekelskifteskåk i Vallda.
Prislappen var 2700 kr och det inkluderar ALLT.
Som jämförelse kan nämnas ett av de stora bolagen, Falck, som ville ha 5000 + moms för samma sak.
Övriga som svarade låg utspridda i den övre halvan av intervallet.
Det lönar sig att kolla runt! (Åtminstone om Ola inte har tid, annars kan man strunta i att kolla runt och bara kontakta honom.)

Nu återstår bara att invänta svar på blodprovet (kommer om ca en vecka), sen är alla boxar checkade!
Citera
2023-08-21, 13:14
Medlem
Korvbollssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bamse92

Nä, inte mer än att man fick kryssa i på blanketten att man inte har sådana problem.
Citera
2023-08-21, 13:19
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korvbollsson
Citerar mig själv i hopp om att det ska vara användbart för någon i framtiden.
Jag har just kommit hem från läkarundersökningen, jag var hos Dr Ola Madsen på Prästgårdskliniken. Mycket trevligt och professionellt bemötande i en rar liten sekelskifteskåk i Vallda.
Prislappen var 2700 kr och det inkluderar ALLT.
Som jämförelse kan nämnas ett av de stora bolagen, Falck, som ville ha 5000 + moms för samma sak.
Övriga som svarade låg utspridda i den övre halvan av intervallet.
Det lönar sig att kolla runt! (Åtminstone om Ola inte har tid, annars kan man strunta i att kolla runt och bara kontakta honom.)

Nu återstår bara att invänta svar på blodprovet (kommer om ca en vecka), sen är alla boxar checkade!
Fick du någon form av rabatt då? På deras hemsida står det:
"Spårvägspersonal (lokförare m fl,): 3 080:- Kostnad för drogtest, blodprover (CDT, G-GT) tillkommer"
(https://www.prastgardskliniken.se/priser/)
Citera
2023-08-21, 13:45
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy

Japp TRV försöker köra sin fjtkl-personal i botten.
Citera
2023-08-21, 15:57
Medlem
Korvbollssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Fick du någon form av rabatt då? På deras hemsida står det:
"Spårvägspersonal (lokförare m fl,): 3 080:- Kostnad för drogtest, blodprover (CDT, G-GT) tillkommer"
(https://www.prastgardskliniken.se/priser/)

Ja, han kallade det "elevpris" så jag antar att det får översättas som studentrabatt.
Det var också samma pris som han gav som svar på mail när jag frågade i förväg.
Citera
2023-08-21, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokforeri
Grattis till oss! Jag har också blivit antagen till Protrain i Malmö

Super bra jobbat vi syns där! 💪🏼 har du kanske fått reda på var i Malmö utbildningen kommer hållas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in