Citat:
Ursprungligen postat av
Vågskålen
Klimat ja, koordinerad konspiration nej. Finns ett påtagligt utrymme däremellan. Och påtagliga skillnader i politik och folkvilja i jämförbara länder. Försök gärna igen, men inte med samma sak.
Först klandrar du mitt ordval om svensken, sedan förklarar du att svensken inte är mogen det demokratiska styrelseskicket. Låter ju som att du egentligen håller med mig.
Och i samtalet med kamrater och kollegor är det inte desillusion jag märker av utan ointresse.
Jag är rädd för att vi får vad vi förtjänar.
Jag använde ju tidigare begreppsparet
cope/gaslight, på svenska typ hantera/missleda. Att
hantera i en psykolgisk mening av att bearbeta något och lära sig leva med det, att förlika sig med och acceptera för att må bättre.
"Vi får vad vi förtjänar" är då en mekanism i ett personligt sorgearbete som syftar till världens fortsatta begriplighet.
Detta är dock i allra högsta grad en värdelös
social attityd som inte hör hemma i någon fungerande ingruppsstrategi. En sådan handlar nämligen om kollektiv funktionalitet mer än individens sökande efter jämvikt. Avigsidan med manligt svenska ideal (
"bra karl reder sig själv") är ett återkommande fenomen av självöverskattning som jag länge försökt påtala; att man misstar det egna subjektets rådvilla uppgivenheten för en objektiv sanning som man tycker omvärlden behöver få tillgång till. Särskilt om man var tidigare än sin omgivning med att inse varthän sakerna barkade, är det uppenbarligen lätt att se sig som en tragisk profet med tillgång till dolda sanningar. Då kan det vara bra att ödmjuka sig lite, i ditt fall kanske fundera på om kamraterna och kollegorna vet något du inte eller intuitivt inser att framtiden är öppen.
Poängen med den sociala nivån, med kollektivet är allt inte hänger på individens analys eller kapacitet och att det antagligen finns smartare individer inom kollektivet än det dystra egot; hjälp kan ju vara på väg om allt inte hänger på en själv. Det är samtidigt därför din ringaktning av svenska folket, träffar fel; inget kollektiv kan bestå av annat än en supermajoritet följare. Om inte svensk media och demokrati av en
Ren Slump satts ur spel
Utan Konspirationer, så hade vi befunnit oss i andra världskrigets situation med ett demokratiskt system som alldeles förträffligt lyckades hantera yttre tryck. Det var inte så att en majoritet svenskar var tvungna att rösta rätt, eftersom de företrädes av en elit som hade deras bästa för ögonen.
Håglös
cope är alltså något privat och socialt värdelöst, medan det andra begreppet,
gaslighting, handlar om att sprida destruktiv förvirring om verkligheten hos andra.
"Varför gjorde vi svenskar såhär mot oss själva!?" är lipigt, medan
"Varför gjorde ni svenskar såhär mot er själva?" är hatiskt och faktiskt pekar på en praktisk mekanism som måste återskapas, nämligen den sunda misstänksamheten mot utgrupper. Överlevnad har genom mänsklighetens historia varit en fråga om kollektiv sammanhållning mycket mer än individuell förträfflighet (som Hobbes skriver kan Akilles mördas i sömnen) och när de kollektiva enheterna blev för stora att känna varje stamfrände, kom sociala koder och utseende att spela rollen att avslöja infiltrerande faror. Det är svekfullt att vara lättlurad och en bra karl tror definitivt på konspirationer med samma övertygelse som att det är fel att kasta in handduken.