Citat:
Ursprungligen postat av
Kallfusion
Nej vem tusan vill ha terrorister. Men nu är verkligheten så att vi har och har haft terrorister i vårt land under hela vår "moderna" tid. Bara sedan 1900-talets början har ett tiotal terrorattacker begåtts, och idag är det hot från islamismen som är det dominerande hotet från terrorism. Från 2010 har två fullbordade islamistiska terrorattacker utförts och ett antal planerade avstyrs i Sverige. Nu har terrornivån höjts igen då den islamska (islamistiska?) delen av världen återigen har problem med de västerländska demokratierna och de rättigheter dess medborgare innehar. Islamkontrollerade länders inflytelserika människor slår på trumman för att straffa de otrogna och de potentiella terroristerna finns sedan länge boende inom våra gränser. Det här är inget nytt, det här har vi levt med omkring oss länge nu även om det varit relativt tyst om det i allmänhetens öron under några år när andra hot tagit upp större plats bland tidningsrubrikerna. Men så länge vi lever i en demokrati med de rättigheter och friheter vi har är det alltid bara en tidsfråga innan "krutet" vi går på riskerar att tändas igen.
Hur tänkte du att vi skulle få stopp på det hela menar du? Att fridlysa en bok är inte svaret, är det något de här människorna är skickliga på så är det att hitta en >något vadsomhelst< att använda som rättfärdigande katalysator för att få sprida kaos och rädsla i världen. Det handlar inte om att några är oskäligt "kränkta" av det okänsliga landet Sverige, det handlar om opportunister som söker tillfällen att greppa i sitt famlande efter makt. Dessa tillfällen kommer de alltid att lyckas hitta och i det någon skruvad form av "rättfärdigande" i att använda sig av våld.
Tack för ett utförligt svar, det uppskattas.
Även om vi tycker olika så uppskattar jag att du kan föra en normal konversation här, till skillnad från många andra som kallar en muslim, "fitta till karl" osv.
Hör vad du säger. Tycker dock att det är överdrivet och väldigt domedagstänk över allt det där, även om det är ett problem i många delar av världen.
Vi i Sverige har ändå varit väldigt förskonade på mycket sådant. Vi har en yttrandefrihet, det har vi alltid haft. Vi är ett otroligt jämställt land om man jämför med majoriteten av omvärlden. Vi får klä och uttrycka oss extremt fritt jämfört med alla andra länder.
Tycker att det är felplacerad oro, ilska och osäkerhet som bara göder varandra. Folk oroar sig för att vi ska bli Saudi eller något, det kommer aldrig att ske.
Är inte blind för alla problem, verkligen inte.
Jag har själv utländskt påbrå, men jag är född och uppvuxen här i Sverige. Kan inte ens mina egna modersmål, är inte religiös.
Jag tycker också att vi ska ta hand om dom som har kommit hit till vårt land, innan vi tar in massa människor. Vi har ju misslyckats kapitalt med mycket, miljonprogrammet var ju ett skämt i sig.
Fattar inte hur man tänkte där? "Låt oss kasta in massa turkar och araber där, i ett land där dom inte kan språket (ett rätt så svårt språk att lära sig att bemästra om man kommer från dom delarna av världen) så löser det sig nog.".
Jag inser problematiken. Vi är sämst på att få folk att komma in i samhället, det är inget nytt.
Tycker att fängelsestraffen ska bli mycket, mycket hårdare och längre. Fan sätt ungdomarna som begår mord i fängelse i minst 20-30 år, dom kommer aldrig tacka ja till att mörda någon för 100,000 kr. Sänk standarden på fängelserna, det är ett fängelse, inte en fritidsgård!
Legalisera marijuana. Mindre pengar till dom kriminella samt hundratals miljoner i skattepengar till staten som kan finansiera dessa nya fängelser mitt ute i vischan. För det klagar ju dom på också, att vi inte har tillräckligt med platser i fängelserna, så många kommer ut efter två tredjedelar av sitt straff, även om dom har misskött sig.
Jag skiter i rehabilitering av kriminella. Begår du våldsbrott? Tough luck, du får bo i ett rutten, smutsigt fängelse och äta kass mat för resten av ditt liv. Är du inte svensk medborgare? Bye bye, släpp av dom i landet dom kom ifrån, även om dom inte vill ha dom, inte vårt problem. Blir dom mördade där? Ja, du skulle inte ha begått våldsbrott.
Folk som är anti weed, googla och jämför för och nackdelar, jämför sedan med alkohol.
Googla därefter vad Denver, Los Angeles och andra ställen i USA omsätter i skattepengar bara på försäljningen av marijuana, det är hiskeliga summor som vi kunde använda till något bra! Plus kriminella nätverk hade förlorat sjukt mycket i omsättning tack vare detta.
Det finns massa saker vi kan göra men folk är så himla låsta vid sina egna åsikter.
Ta det med marijuana som exempel. Folk är så himla anti det, varför? Alla studier visar på att det är mycket bättre för dig än vad alkohol någonsin har varit. Vem bryr sig om vissa vill röka på?
Skiter i det fullständigt, gör din grej så länge du inte skadar andra och så länge du bidrar till samhället.
Som sagt - dom pengarna från intäkterna som vårt land hade kunnat tjäna hade kunnat gjort så himla mycket nytta. Plus det hade fuckat alla kriminella rätt så hårt. Och ja, dom säljer massa andra droger. Det är ändå hundratalsmiljoner i omsättning som försvinner från den kriminella världen och som går till vårt land.
Sen kommer regeringen så klart bränna bort dom pengarna på inget av värde med störst sannolikhet.