2023-08-13, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Ditt resonemang är helt rimligt men var finns dessa mogna, äldre mer erfarana feminister när de yngre manshatande feministerna ges utrymme i media? Jag kanske har missat det men jag kan inte påminna mig en äldre feminist sträcka upp ett enda av dessa gapiga flickebarn?

Precis som du skriver så tystnar de unga gapiga feministerna när de blir äldre och får mer erfarenhet och lär sig att livet inte alltid fungerar som de trodde att den gör. Men det verkar finnas någon typ av tabu att inte kritisera en feministisk medsyster?

De som är kvar av dessa är väldigt gamla idag, många av dem är nog på äldreboende.
Citera
2023-08-13, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WildGrowth
De som är kvar av dessa är väldigt gamla idag, många av dem är nog på äldreboende.

Nä de är högst aktiva i debatten många av dem. Haha. Typiskt yngre att tro att alla över 40 "nog är på äldreboende".
Senast redigerad av Ericcca 2023-08-13 kl. 18:20. Anledning: Stavfel
Citera
2023-08-13, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ericcca
Nä de är högst aktiva i debatten många av dem. Haha. Typiskt yngre att tro att alla över 40 "nog är på äldreboende".

Du pratar väl om tredje och fjärde vågen-feminister nu.
Citera
2023-08-13, 18:27
Medlem
Citat:
Jag håller nog inte med om det. Män blir mer ödmjuka med åldern, tror jag. Men inte alla. Långt ifrån. Men ålder har betydelse.

Exempel:
Debatten om feminism drivs ofta av väldigt unga kvinnor i offentligheten.
Det är ett faktum att man inte utvecklar konsekvenstänk fullt ut förrän efter 25. Pannloben är alltså inte fullt utvecklad
Hjärnan är alltså inte färdig.

Detta betyder INTE givetvis att utsagan: "med åldern blir man vettigare" är helt korrekt och gäller över hela linjen.

Ändå märker jag att jag är mycket mer eftertänksam än vad jag var som tjugoåring. Det ligger något i det.

Åldrandet och mognaden erbjuder oss att bli mer försonande, mer ödmjuka men alla har inte kapacitet att ta den chansen. Och det sker givetvis i varierande grad och från person till person

Men för att återknyta till vad jag sade: en ung kvinna kan vara vettig, men det är inte jämförbart med en vettig kvinna som genomlevt graviditeter, förhållanden, livsval etc,sett lyckan komma och gå och komma igen, upplevt massor av sol-uppgångar, kärlekar, besvikelser arbetsplatser, etc.

Det är två olika saker.

När Sarah Larsson skriver att hon HATAR MÄN så tänker jag att det är en onödig och dum gap-feminism hon håller på med. Det handlar om hennes känslor. Det är inte alltid relevant för häela världen vad någon känner vid ett tillfälle och det försvårar en sansad debatt. Det går att hålla sig till sak.

Samtidigt tycker jag att män missuppfattar det där som att 'alla feminister är manshatare"
Nej,det är de inte, äldre feminister har (ofta) lärt sig att det blir ett kasst debattklimat av att skrika att man hatar alla män (även om man i olika grad kan bli rasande inuti och hata vad massamhället, män, utsätter kvinnor för).

Det är lite typiskt yngre kvinnor, människor, att hålla på och skrika ut sina känslor inför allting hela tiden och göra det till måttstock för hela världen.

Och hela manskollektivet går sen igång och projicerar allt möjligt trams på ett , ursäkta, flickebarn som knappt är torr bakom öronen, bara impulsivt uttryckte vad hon kände för stunden,istället för att i sak diskutera något hon finner fel eller skevt, och istället för att bemöta detta som vuxna män. Det är ett missmasch av massa känslor, utspel och rädslor

Hur gammal var Sarah Larsson nr hon höll på sådär? 20-någonting.
Håller hon på sådär nu?svar: nej.

Alla mediefeminister,. BelindaOhlsson, Sarah Larsson, Carolina vadhon nu heter som blev tillfrågad om hon alldeles kissat ner sig av Ulf Lundell, kort sagt, gänget bakom boken Fittstim etc har lugnat ned sig med åldern.
För man inser att saker kan vara komplexa. Oftast. Att de flesta är människor bortom systemen. Man orkar inte ständigt vara i uppror. Nackdelen är att man stelnar och blir lite tråkig.

Men, en del ylar i impulsiva utspel hela livet.

Som sagt, det finns många undantag.

Ändå har jag märkt att många yngre och väldigt mycket mer idealistiska feminister driver debatten och de ges också mer uppmärksamhet. Kanske klarar många av dem inte heller av kändisskap och allt vad det innebär. Men det är också bra att vara idealist.

Tycker dock det är tveksamt när kvällspressen hookar upp väldigt unga tjejer som feministalibin i krönikor. De tjänar pengar på unga tjejers, människors idealism och vilja att förändra världen seriöst och djupt, Istället utsätts de för hat och misogyni etc vilket formar deras fortsatta liv och gör att de kroknar tillslut
.
Allt under dogmen att det inte är någon skillnad i mognad eller ålder och man kan vara lika insiktsfull när man är tjugo som när man är femtio och hantera livets svårigheter

Det är helt fel.

Det är ett slags ungdomskult som pågår och bortrelativisering av ålderns betydelse och som gör mig så trött.
Unga kvinnor är de mest utsatta och de har rätt att vara arga. Som ung kvinna fick man uppleva en jäkla massa skit av män, ofredanden, våldtäktsskämt och en massa annat.

De flesta seriemördare etc är äldre. Att hjärnan inte är färdig innebär därmed inte att den är barnslig eller ofullkomlig. Under tonåren kommer den sista utvecklingen av moraliska värden. Jag var själv en bra mycket godare människa både vid 15 som vid 25 än vad jag är idag då jag aldrig skulle offra mig för andra längre.

Bortsett från unga soldater, och liknande grupper av unga män så har majoriteten av världens ondska drivits av människor äldre än 25. Människor mellan 30-45 verkar vara en särskilt farlig grupp när ett kommer till destruktiva människor. Räkna in det i kontexten av de unga "gaphalsarna" eller "ungtupparna".
Citera
2023-08-13, 18:30
Medlem
Citat:
Ditt resonemang är helt rimligt men var finns dessa mogna, äldre mer erfarana feminister när de yngre manshatande feministerna ges utrymme i media? Jag kanske har missat det men jag kan inte påminna mig en äldre feminist sträcka upp ett enda av dessa gapiga flickebarn?

Precis som du skriver så tystnar de unga gapiga feministerna när de blir äldre och får mer erfarenhet och lär sig att livet inte alltid fungerar som de trodde att den gör. Men det verkar finnas någon typ av tabu att inte kritisera en feministisk medsyster?
Efter århundraden av gapiga gossebarn, kan du gärna utveckla varför det är så provocerande med flickebarn som vågar ta sig ton?

Varför skulle jag ge mig på Sara Larsson eller Bianca Ingrosso när det är Linda Skugge som framstår som i behov av medicinsk vård och en massa medelålders kärringar som sitter online och näthat som stör mig mer?
Citera
2023-08-13, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlubbligaIck
Efter århundraden av gapiga gossebarn, kan du gärna utveckla varför det är så provocerande med flickebarn som vågar ta sig ton?

Varför skulle jag ge mig på Sara Larsson eller Bianca Ingrosso när det är Linda Skugge som framstår som i behov av medicinsk vård och en massa medelålders kärringar som sitter online och näthat som stör mig mer?

Det finns ett annat delforum som är lämpligare för personer som du. Politik - feminism.

Ta gärna Ericcca med dig.
Senast redigerad av WildGrowth 2023-08-13 kl. 18:36.
Citera
2023-08-13, 18:35
Avstängd
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
Surrogatmammor? Vad vet jag tänk till lite själv istället för att fråga dumma frågor kanske. Lika inför lagen helt enkelt.

Jag ställer inte dumma frågor, jag försöker förstå vad du vill, men du verkar inte veta själv. Du tycker det är ett problem att ensamstående män inte har rätt till surrogatmammor?
Citera
2023-08-13, 18:40
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Unga kvinnor är de mest utsatta och de har rätt att vara arga. Som ung kvinna fick man uppleva en jäkla massa skit av män, ofredanden, våldtäktsskämt och en massa annat.

De flesta seriemördare etc är äldre. Att hjärnan inte är färdig innebär därmed inte att den är barnslig eller ofullkomlig. Under tonåren kommer den sista utvecklingen av moraliska värden. Jag var själv en bra mycket godare människa både vid 15 som vid 25 än vad jag är idag då jag aldrig skulle offra mig för andra längre.

Bortsett från unga soldater, och liknande grupper av unga män så har majoriteten av världens ondska drivits av människor äldre än 25. Människor mellan 30-45 verkar vara en särskilt farlig grupp när ett kommer till destruktiva människor. Räkna in det i kontexten av de unga "gaphalsarna" eller "ungtupparna".

Mja. Om man ser till stort ont konflikter/krig då handlar det i regel om män i över 60. Män som aldrig fick till det som unga, dem går inte själv ut och skitar ned sig för sin kröning utan att dem beodrar yngre män till att utföra illdåd.
Citera
2023-08-13, 18:41
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Jag ställer inte dumma frågor, jag försöker förstå vad du vill, men du verkar inte veta själv. Du tycker det är ett problem att ensamstående män inte har rätt till surrogatmammor?
Du kommer ju visst med massor med dumma frågor, och försöker med dumma härskartekniker för att infantilisera, istället för att själv tänka till och komma med lösningar. Det är du inte intresserad av, ja då blir det ju helt odiskuterbart med sådana individer.
Citera
2023-08-13, 18:41
Avstängd
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Tack. Ja, jag vet inte. Tror man undviker drama. Man låter henne hållas. Orkar inte. Kanske skäms man lite över att man själv var så oförsonlig och blödande.

Sen tror jag äldre feminister inte citeras lika mkt i större media.
Medielogiken handlar ju om att exponera det som är häftigt, drar klick.

Finns gott om forskare och medieprofiler: Yvonne Hirdman, Åsa Moberg Boije, Ebba Witt Brattström (som är hård och vass ibland men inte skriker att hon hatar män), Maria-Pia Boethius, Agneta Stark, som har koll på litteraturhistoria, politik, ekonomi etc och har mängder att säga om sakfrågan.
Yvonne Hirdman som "grundat"teorin om genussystemet som mycket av dagens jämställdhetspolitik är baserad på, har tom sagt att hennes teorier används fel och att man överdriver tanken om genus som att könens biologi inte skulle existera som någon materiell verklighet, etc.

Men jag antar att hon inte är lika het som Sarah Larsson.

Nja, media älskar konflikter. Om någon feminist av rang gav tex Sarah Larsson direkt svar på tal så skulle det nog publiceras. Men det är ingen som vågar säga emot dessa "modiga" unga frigjorda tjejer.

Unga män tillåts däremot inte samma gapighet i offentligheten utan att det blir omedelbar uppsträckning från andra män.
Citera
2023-08-13, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Mja. Om man ser till stort ont konflikter/krig då handlar det i regel om män i över 60. Män som aldrig fick till det som unga, dem går inte själv ut och skitar ned sig för sin kröning utan att dem beodrar yngre män till att utföra illdåd.
Ja alltså jag tänkte lite på forskare och andra som fått fram vapen också, befäl osv men du kan ha rätt.

Världen har aldrig varit som den sett ut, pga de som varit unga rent generellt dvs
Citera
2023-08-13, 18:44
Avstängd
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:

Vi lever nu, vad som hände för hundra år sedan är irrelevant. Om du har exempel på gapiga gossebarn av märket offentliga personer som gör uttalanden i stil med "jag hatar kvinnor" så peka mig gärna dit, jag har missat det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in