2023-08-13, 07:06
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Vänta nu lite...

Vi påstår att det är rätt att Engström är misstänkt GM .

Ni som förnekar har hela tiden spelat ut kortet om hur Engström kan veta vad som hänt på brottsplatsen....!

Om SvD är hemma hos Engström på morgonen den 1 mars med ev en reporter från mordplatsen så är det väl en jättebra källa ?

Det vet jag inte, men innan man störtar till slutsatser bör man kanske kolla upp sakerna lite? Och än har väl inte framgått att aktuell reporter faktiskt befunnit sig på platsen mordkvällen?

Namnet tycks inte heller finnas med i tidningen 1/3.
Citera
2023-08-13, 07:10
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Vad är din förklaring till att Engström ringer fullständigt ner RM och övriga på SvD efter att han fått ett helt hemma-hos reportage den 1mars..

Vill han göra nytt reportage eller eg få ut mer info av dom ?

Vad det något han missade att säga eller var det att allmänt prata om händelserna och brottsplatsen..

RM har ju tankar själv om det nu 2020 och säger ju rakt ut att som GM är det uppenbart att han fiskade efter info

Det kan vara så att RM börjar minnas tillbaka på hur konversationerna verkligen gick..

RM har tydligen ett förslag på hur GM-SE kan ha tänkt. Att man kunde tanka journalister på information om hur polisen resonerar om utredningen. Han säger inte att man kunde göra det, eller att SE försökt göra det? Detaljuppgifter om vad som hänt på platsen pratar RM inte om alls? Varför nu journalister skulle sitta inne med sådana och lämna ut till privatpersoner som ringer och tjatar.

Ok, GM-SE ringer tidningar som en tok för att få info om hur utredningen resonerar. Vittnet SE driver en personlig sak han fastnat i och vill förmodligen göra väsen av den enligt honom skandalösa hanteringen. Den har väl inte SvD skrivit om.
Citera
2023-08-13, 07:14
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Vet SE och allmänheten när mordet skedde?

Vad den informationen ute om tiden 23:21:30 +~

Det här är väl oklart, men det spelar ingen roll.

Det framgår i förhöret med RB att SE (och förmodligen RB själv) den 1/3 har en uppfattning om vid vilken tid mordet sker och man diskuterar utstämplingstiden och möjligheten att hinna ut på Sveavägen utifrån denna och SE tycks också anpassa sig efter den.

Sen kan man ju tänka sig att såväl GM-SE som vittnet SE hade en hyfsat god uppfattning om när mordet inträffade.

GM-SE vet också att han stämplat ut i just exakt rätt ögonblick för att skjuta statsministern, så den saken behöver han inte utröna och därmed kasta sken på.
Citera
2023-08-13, 07:14
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Många som kände SE hävdade också detta. SE var överintresserad av MOP. Erbjudandet att föreläsa på klassträffen är väl nästan ett indicium i sig själv för denna fixering?

Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Lite repris.

Epitetet Grandmannen verkar dyka upp våren 1987. Det handlar väl då om idén att flera observationer utanför biografen, både före och efter föreställningen, avser en och samma person och som följer efter makarna när de beger sig därifrån Sveavägen söderut.

Att observationerna skulle kunna avse samma person är en omvärdering som görs november - december 1986. De tiotal vittnen som ansågs relevanta för saken hörs då igen.

Idén om Grandmannen tycks vid tiden vara avhängig av det (förmodligen) falska vittnet Alf L:s uppgifter om en udda person som följer efter makarna från biografen.

Saken presenteras bara dagar efter Holmérs avgång.

Tack!

Informativt!
Citera
2023-08-13, 07:16
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Varför skrev man om SE 2006?

10/6 2020.
Citera
2023-08-13, 12:14
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Varför skrev man om SE 2006?

Du som är Skandiahuset-expert, har du stenkoll på hur utstämplingen gick till på Skandia? Fanns det flera apparaturer som registrerade tid än den vid receptionen?

Jag spekulerar nu. RB hade ansvar för inpasseringskontrollen och är naturligtvis den som måste ha haft stenkoll på hur det fungerade och detta diskuterades naturligtvis med PH vad vi vet. Kan det vara som nedan och att det är ett fel vid transkriberingen (det fetade) ?

Tidsapparatur = Den som läste av kortet?
Datalista = Där den reella tiden för utstämplingen lagrades, utifrån en datastyrd centralklocka som tog emot impulser från tidapparaturer på något sätt?
Tidsapparaturens klocka = En klocka på själva apparaten som inte nödvändigtvis var helt i synk med datalistan?

B: ... Och så åkte jag in hit och så tittade jag på tiden här och konstaterade att det var 23.19 då...
F: Mm. Och klockan var rätt hos er.
B: Ja, den kollade jag med fröken ur då. Det var faktiskt så att klockan gick, våran klocka gick inte fel utan vår tidsapparat stod på 23.20 men vår klocka gick in(te) en minut fel vilket jag konstaterade vid kontroll med fröken ur. Och det var därför jag också sa 23.19 åt honom.
Citera
2023-08-13, 12:34
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Oj, intresset kvarstod ett tag innan Engström skrevs av helt. 10 månader är snabbt i MOP-universat.

Läs allt ni kan om MOP, inte bara ”Inuti labyrinten”, och ni kommer att inse att de löjliga indicierna mot Engström inte är en västanfläkt mot den storm som borde drabbat exempelvis Baseballigan.

(Istället använde Holmér de galna gänget som livvakter. Om de nu inte var så att de hade Hasse som gisslan? För den värsta nazisten, han som bodde i porten där mördaren gick upp i rök, gick aldrig tillbaka i tjänst efter morddagen då han smet från sjukhuset. Han kunde plötsligt bli rik på sin vapenhandel. Största kund? Hasse!)

Om jag vill läsa fiktion så går jag till hyllan för skönlitteratur.

Polisspåret har ältats sedan tidernas begynnelse, och det finns ingen substans i det. Det finns heller inget rimligt motiv. Vad gäller Skandiamannen finns det ett flertal detaljer och omständigheter som pekar i hans riktning, samt en tänkbar bakgrund till det hela.

Är det inte betydligt mer beklagansvärt att piska upp en storm mot ett antal oskyldiga poliser, på basis av ingenting.

Är det inte dags att släppa den 37 år gamla snuttefilten?
Citera
2023-08-13, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

Polisspåret har ältats sedan tidernas begynnelse, och det finns ingen substans i det. Det finns heller inget rimligt motiv. Vad gäller Skandiamannen finns det ett flertal detaljer och omständigheter som pekar i hans riktning, samt en tänkbar bakgrund till det hela.

Är det inte betydligt mer beklagansvärt att piska upp en storm mot ett antal oskyldiga poliser, på basis av ingenting.

På temat rimligt motiv, vilket rimligt motiv hade Stig Engström för att mörda OP?
Citera
2023-08-13, 13:22
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

Så ett spår som faktiskt har vapenfrågan besvarad och bevisad, ett motiv som är tydligt då det finns ett dokumenterat palmehat och högerextrem sympatier och att det finns ett flertalet indicier som pekar åt det hållet är mindre substansfyllt än ett spår där både vapen och motiv är enbart spekulationer utan substans.

Det är ju en lektion i objektivt tänkande det.

Tycker du att vapen och motivfrågan är tydligare i SE-spåret?
Citera
2023-08-13, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Du som är Skandiahuset-expert, har du stenkoll på hur utstämplingen gick till på Skandia? Fanns det flera apparaturer som registrerade tid än den vid receptionen?

Jag spekulerar nu. RB hade ansvar för inpasseringskontrollen och är naturligtvis den som måste ha haft stenkoll på hur det fungerade och detta diskuterades naturligtvis med PH vad vi vet. Kan det vara som nedan och att det är ett fel vid transkriberingen (det fetade) ?

Tidsapparatur = Den som läste av kortet?
Datalista = Där den reella tiden för utstämplingen lagrades, utifrån en datastyrd centralklocka som tog emot impulser från tidapparaturer på något sätt?
Tidsapparaturens klocka = En klocka på själva apparaten som inte nödvändigtvis var helt i synk med datalistan?

B: ... Och så åkte jag in hit och så tittade jag på tiden här och konstaterade att det var 23.19 då...
F: Mm. Och klockan var rätt hos er.
B: Ja, den kollade jag med fröken ur då. Det var faktiskt så att klockan gick, våran klocka gick inte fel utan vår tidsapparat stod på 23.20 men vår klocka gick in(te) en minut fel vilket jag konstaterade vid kontroll med fröken ur. Och det var därför jag också sa 23.19 åt honom.
Mitt fokus har varit på ritningarna men lite har jag försökt.

PH pratar om att apparaturen vid skjutdörrarna var kombinerad dörröppnare och stämpelklocka.

Rimligtvis borde det funnits en tvilling i själva receptionen för att komma in.

Alt att det var elektrisk dörröppnare och en extra apparatur för stämpling.

Väktarna berättar att det skedde innanför skjutdörrarna.

Tycker din analys verkar vettig om tiderna.
Citera
2023-08-13, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
På temat rimligt motiv, vilket rimligt motiv hade Stig Engström för att mörda OP?
https://imgur.com/a/IZ0DSx1

Skydd och säkerhet.
Citera
2023-08-13, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
RM har tydligen ett förslag på hur GM-SE kan ha tänkt. Att man kunde tanka journalister på information om hur polisen resonerar om utredningen. Han säger inte att man kunde göra det, eller att SE försökt göra det? Detaljuppgifter om vad som hänt på platsen pratar RM inte om alls? Varför nu journalister skulle sitta inne med sådana och lämna ut till privatpersoner som ringer och tjatar.

Ok, GM-SE ringer tidningar som en tok för att få info om hur utredningen resonerar. Vittnet SE driver en personlig sak han fastnat i och vill förmodligen göra väsen av den enligt honom skandalösa hanteringen. Den har väl inte SvD skrivit om.

Du får nog lämna dörren vidöppen på hur Engström fått info från brottsplatsen....

Även om varken jag eller någon annan kan bevisa i detaljer vad som sagts eller inte så måste vi lämna dörren öppen på hur Engström kunnat plocka info...

Du säger att Vittnet-SE fastnar ...

Du gav ingen riktig förklaring på min fråga...

Engström har just fått ett stort Hemma-hos-reportage av SvD den 1mars men sen efter reportaget ringer som en tok till medarbetarna på SvD....

Vill han ha ett nytt reportage veckan efter ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in