Citat:
Ursprungligen postat av
Problem2020
Vad är din förklaring till att Engström ringer fullständigt ner RM och övriga på SvD efter att han fått ett helt hemma-hos reportage den 1mars..
Vill han göra nytt reportage eller eg få ut mer info av dom ?
Vad det något han missade att säga eller var det att allmänt prata om händelserna och brottsplatsen..
RM har ju tankar själv om det nu 2020 och säger ju rakt ut att som GM är det uppenbart att han fiskade efter info
Det kan vara så att RM börjar minnas tillbaka på hur konversationerna verkligen gick..
Är ni säkra på att det var RM och inte OM? Nämnde inte Skandiamannens exfru OM?
Den senare verkade samla in information om Palmemordet. Från Stora MOP-tråden:
"Svenska Dagbladet 1986-03-18, s. 6:
Polisen vill tala med 'Ibis'
Mordutredarna vill gärna komma i kontakt med den anonyme brevskrivaren 'Ibis'.
Denne skrev häromdagen ett intressant brev till Svenska Dagbladet. I brevet skissas en mordkomplott i vilken flera personer medverkat. Så långt utgör brevet en sammanfattning av vad som sagts och skrivits i saken.
Men 'Ibis' presenterar detaljer och sakuppgifter som inte publicerats och som i vissa avseenden är okända även för mordutredarna. På polisens begäran publicerar SvD inte dessa uppgifter tills vidare.
Brevet är ställt till SvD:s medarbetare OM, som i första veckan efter mordet gjorde en sammanfattning av vad som då var känt. 'Ibis' har invändningar mot en av Hans Holmérs slutsatser.
-Jag måste få vara anonym för jag vill helst inte dela Palmes öde, skriver 'Ibis'. Men om polisen eller SvD uttryckligen önskar det, skall jag eventuellt ge mig tillkänna."
Om OM tidigt sammanfattade kända fakta, måste han ha varit en bra källa för SE-GM.
Å andra sidan kanske OM delade med sig fakta med RM, och vice versa ...
P.S. Vilket är Ibis-brevet nu igen. Har någon en länk?