2023-08-13, 01:10
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Men vad är din fundering på varför KP namnger Engström då ?

Har ingen och bryr mig inte.

Att exfrun fortfarande var vid liv och indirekt pekades ut som delaktig i ett statsministermord, mer på Netflix visserligen, är dock en skam Krister Petersson och Thomas Pettersson har fått knuten till sitt minne.
Citera
2023-08-13, 01:13
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Förnekarna tycker tydligen det är fullt naturligt att Engström som söker uppmärksamhet inte bryr sig om media på brottsplatsen , men det första han gör på morgonen är att ringa dom och bjuda hem....

Jaja...

Dom inser nog innerst inne att det är rätt att han är misstänkt
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E63-07
"Stig berättade då att Palme hade blivit skjuten. Hon trodde först inte på Stig men hon var sedan tvungen att ändra uppfattning i den saken.

Margareta var fortfarande förbannad och sade till Stig att han måste skynda sig hem för att de skall åka i morgon. Stig hade inte packat något inför resan"

Eller så kan det ha rimligare förklaringar.
Citera
2023-08-13, 01:14
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Vad är din förklaring till att Engström ringer fullständigt ner RM och övriga på SvD efter att han fått ett helt hemma-hos reportage den 1mars..

Vill han göra nytt reportage eller eg få ut mer info av dom ?

Vad det något han missade att säga eller var det att allmänt prata om händelserna och brottsplatsen..

RM har ju tankar själv om det nu 2020 och säger ju rakt ut att som GM är det uppenbart att han fiskade efter info

Det kan vara så att RM börjar minnas tillbaka på hur konversationerna verkligen gick..

Är ni säkra på att det var RM och inte OM? Nämnde inte Skandiamannens exfru OM?

Den senare verkade samla in information om Palmemordet. Från Stora MOP-tråden:

"Svenska Dagbladet 1986-03-18, s. 6:
Polisen vill tala med 'Ibis'
Mordutredarna vill gärna komma i kontakt med den anonyme brevskrivaren 'Ibis'.
Denne skrev häromdagen ett intressant brev till Svenska Dagbladet. I brevet skissas en mordkomplott i vilken flera personer medverkat. Så långt utgör brevet en sammanfattning av vad som sagts och skrivits i saken.
Men 'Ibis' presenterar detaljer och sakuppgifter som inte publicerats och som i vissa avseenden är okända även för mordutredarna. På polisens begäran publicerar SvD inte dessa uppgifter tills vidare.
Brevet är ställt till SvD:s medarbetare OM, som i första veckan efter mordet gjorde en sammanfattning av vad som då var känt.
'Ibis' har invändningar mot en av Hans Holmérs slutsatser.
-Jag måste få vara anonym för jag vill helst inte dela Palmes öde, skriver 'Ibis'. Men om polisen eller SvD uttryckligen önskar det, skall jag eventuellt ge mig tillkänna."

Om OM tidigt sammanfattade kända fakta, måste han ha varit en bra källa för SE-GM.

Å andra sidan kanske OM delade med sig fakta med RM, och vice versa ...

P.S. Vilket är Ibis-brevet nu igen. Har någon en länk?
Citera
2023-08-13, 01:27
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det var också det som skedde, i januari och februari 1987. Men av oförklarlig anledning, eller om det enbart var på grund av JÅS-missförståndet, gick de inte vidare med SE.

Riktiga poliser som Irvell fattade tidigt misstanke mot SE, vilket man kan höra på banden från Palmerummet. Linders misstanke kvarstod under minst 10 månaders tid. SE blev således knappast "snabbt ointressant" för "riktiga poliser". Däremot för Holmér, som inte tog Skandiahusets pusselmästare på allvar.

Kan du besvara frågan: Vad i "Inuti Labyrinten" talar mot SE-spåret?

Oj, intresset kvarstod ett tag innan Engström skrevs av helt. 10 månader är snabbt i MOP-universat.

Läs allt ni kan om MOP, inte bara ”Inuti labyrinten”, och ni kommer att inse att de löjliga indicierna mot Engström inte är en västanfläkt mot den storm som borde drabbat exempelvis Baseballigan.

(Istället använde Holmér de galna gänget som livvakter. Om de nu inte var så att de hade Hasse som gisslan? För den värsta nazisten, han som bodde i porten där mördaren gick upp i rök, gick aldrig tillbaka i tjänst efter morddagen då han smet från sjukhuset. Han kunde plötsligt bli rik på sin vapenhandel. Största kund? Hasse!)
Citera
2023-08-13, 01:37
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Japp så var det.

Inte minst Holmér var glad åt "missförståndet", nu kunde Engström anses som "avdiskad innan åklagarna slagit klorna i honom". Holmér hade tidigare klargjort för utredarna att "det är PKK vi ska hålla på med, inget annat!". Man hör på ljudinspelningen att han mer eller mindre motvilligt går med på att SE ska tas in för närmare granskning, Ströms förväxling eller missförstånd kom därför som en skänk från ovan för både Holmér och Engström, "han[SE] slapp undan" som mäster LGWP uttryckte det.

Fantastiskt att du hänvisar till LGWP, som kokade av ilska och dömde ut åklagaren totalt när Engström pekades ut som sannolik mördare.

Du citerar ofta även LGWP:s åsikter om KP innan utredningen redovisades och en oskyldig man pekades ut med namn.

Det är ohederligt på gränsen till skändligt.

Jag hoppas lite grann att karma hinner upp dig till slut.

(Antingen har du ekonomisk vinning i att det dödfödda SE-spåret hålls vid liv eller också är du ond. Möjligen både och.)
Citera
2023-08-13, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E63-07
"Stig berättade då att Palme hade blivit skjuten. Hon trodde först inte på Stig men hon var sedan tvungen att ändra uppfattning i den saken.

Margareta var fortfarande förbannad och sade till Stig att han måste skynda sig hem för att de skall åka i morgon. Stig hade inte packat något inför resan"

Eller så kan det ha rimligare förklaringar.

Jasså Maggan ville packa och åka iväg..

Stig ändrade planerna på morgonen och bjöd hem media...

Vad sa Maggan om det ?

Jo , Ska det stå mördare på vår dörr
Citera
2023-08-13, 01:46
Medlem
Citat:

Denne skrev häromdagen ett intressant brev till Svenska Dagbladet. I brevet skissas en mordkomplott i vilken flera personer medverkat. Så långt utgör brevet en sammanfattning av vad som sagts och skrivits i saken.
Men 'Ibis' presenterar detaljer och sakuppgifter som inte publicerats och som i vissa avseenden är okända även för mordutredarna. På polisens begäran publicerar SvD inte dessa uppgifter tills vidare.
Brevet är ställt till SvD:s medarbetare OM, som i första veckan efter mordet gjorde en sammanfattning av vad som då var känt.
-Jag måste få vara anonym för jag vill helst inte dela Palmes öde, skriver 'Ibis'. Men om polisen eller SvD uttryckligen önskar det, skall jag eventuellt ge mig tillkänna."

Om OM tidigt sammanfattade kända fakta, måste han ha varit en bra källa för SE-GM.

Engström ringde tydligen oavbrutet till SvD och troligen till både OM och RM så dom tillslut tröttnade på honom...

Sen uttalade sig RM 2020 (OM lever väl inte ) med att Engström ringde nog för att samla info...

Möjligen insåg RM att han blivit lurad av Engström och misstänkte såklart inget då...
Citera
2023-08-13, 02:02
Medlem
Citat:

Citat från RM 2020 säger väl en del ?

Att det blev just SvD beror säkert på att han hade högersympatier. Senare hörde han av sig till alla tänkbara medier. Om han nu hade mördat Olof Palme så var kanske det bästa sättet att göra sig till ett vittne. Att höja sig över alla misstankar, säger Roger Magnergård.

– Sedan tror jag att det var ett bra sätt att få reda på mer om hur polisen resonerade kring utredningen. Om man blir lite kompis med journalister kan man får mer insyn tänkte han nog, säger SvD-reportern.
Citera
2023-08-13, 02:31
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Bryr dig inte ??

Det är väl exakt det du faktiskt gör ...

Att helt utan ens vettiga indicier peka ut en oskyldig man som sannolik statsministermördare är det största brottet Krister Petersson gjorde sig skyldig till.

Att åklagaren namngav både den på lösa grunder misstänkte mannen och vittnen i utredningen gjorde JO bindgalen och fick denne att framföra en historiskt skarp kritik.

Intressant är också att Krister Peterssons chef slängde honom under bussen när en tidning konfronterade henne med JO:s våldsamma vidräkning.

Krister Petersson blev helt enkelt blåst av Thomas Pettersson och Mattias Göransson - och sedan kunde han inte backa efter framträdandet i ”Veckans brott”.

Det hela är en rättshistorisk skandal som det svenska folket aldrig tidigare skådat.
Citera
2023-08-13, 04:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Att helt utan ens vettiga indicier peka ut en oskyldig man som sannolik statsministermördare är det största brottet Krister Petersson gjorde sig skyldig till.

Att åklagaren namngav både den på lösa grunder misstänkte mannen och vittnen i utredningen gjorde JO bindgalen och fick denne att framföra en historiskt skarp kritik.

Intressant är också att Krister Peterssons chef slängde honom under bussen när en tidning konfronterade henne med JO:s våldsamma vidräkning.

Krister Petersson blev helt enkelt blåst av Thomas Pettersson och Mattias Göransson - och sedan kunde han inte backa efter framträdandet i ”Veckans brott”.

Det hela är en rättshistorisk skandal som det svenska folket aldrig tidigare skådat.

Varför är du så övertygad om Engström oskuld ?

Är det själva bevisen eller övertygad om att Engström inte kan vara GM ?

För det är två olika saker...

Ena är att det inte finns bevis mot Engström men hävdar du att Engström inte kan vara GM ?
Citera
2023-08-13, 07:02
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Med att vara ivrig så betyder det inte att man måste ringa flera gånger utan det går bra att verka ivrig genom att ringa 1 gång...!

Han är väldigt tydlig med att han har koll på vad tiden är ca 23:20 så jag undrar en gång till...

Varför måste Engström ljuga för att få RB att åka in på sin lediga dag ?

Varför lämnade inte Engström tiden till polisen om den var så viktig ?

Varför lämnar Engström sen fel tid varje gång ?

Jag vill alltså få dina funderingar som vittne och inte GM...

Jag känner inte till något om att SE "behöver ljuga för att RB ska åka in"? Vägrade RB först? Jag antar att han åkt in och kollat detta oavsett. Att SE pratar om att man ringer från Oslo osv gissar jag handlar om att göra sig märkvärdig.

Det är okänt hur han förfor med utstämplingstiden. Och vilken skulle anledningen vara för GM-SE som placerar sig intill mordplatsen att förtiga den? Utstämplingen ingår ju i hans speglings-/förväxlingsgrej?

Jag vet inte varför SE i rätten medvetet skulle sabba sitt gamla upplägg och omöjliggöra det han i övrigt samtidigt uppger genom att flytta fram tiden. Och varför han flyttar just fram den vet jag inte, vad hade skillnaden varit om han flyttat tillbaka den? Även det innebär ju på något sätt alibi (om han inte vet att LOP finns på Sveavägen).

Citat:
Jag vet redan varför han vill ha ut tiden som GM...

Ja?
Citera
2023-08-13, 07:03
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Fast över åren har man väl lagt väldigt mycket tid på grandmännen? De nämns ju extremt mycket i materialet. Och mer eller mindre konstant (förutom sista vändan) har ju "huvudhypotesen" varit att GM förföljde LOP från Grand.

Jag har inte uteslutit något, men rent teoretiskt sätt kan MPs grandman vara en alkis som inte har något alls med LOP att göra.

Jag har gått igenom grandobservationerna massor av gånger. Därmed mina frågor som inte jag inte riktigt tycker att du besvarar faktiskt.

Jag får nog inte ihop hur man får MPs grandman till att bli någon som har väntat länge vid grand och beter sig misstänkt....

För mig är det någon han ser precis innan de ska gå.

Lite repris.

Epitetet Grandmannen verkar dyka upp våren 1987. Det handlar väl då om idén att flera observationer utanför biografen, både före och efter föreställningen, avser en och samma person och som följer efter makarna när de beger sig därifrån Sveavägen söderut.

Att observationerna skulle kunna avse samma person är en omvärdering som görs november - december 1986. De tiotal vittnen som ansågs relevanta för saken hörs då igen.

Idén om Grandmannen tycks vid tiden vara avhängig av det (förmodligen) falska vittnet Alf L:s uppgifter om en udda person som följer efter makarna från biografen.

Saken presenteras bara dagar efter Holmérs avgång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in