Citat:
Ursprungligen postat av
blekmyr
STOPPA PRESSARNA! EINSTEIN HAR ÅTERUPPSTÅTT!
Herregud, det är klart något säljs om det är "rätt" prissatt. Frågan är ju vad rätt är. Jag tycker t.ex. inte att en Svenssonfamilj ska behöva hosta upp 20 årslöner och bara betala hyra till banken för att kunna ha en villa till sina barn.
Det finns ingen nytta för samhället att bostäder är dyrare än att en normal Svensson har råd med en normal villa. Den tiden lämnade vi för längesen. Nu hoppas vi att den kommer åter.
Absolut, men det ser äldigt olika ut i Sverige.
Finns många områden nära medelstora städer där du får en fullt bebolig villa för under 3 mille, ingen omöjlighet för en normal Svensson.
Jag köpte min 2016 för 2.4. Visst några objekt stack iväg mot 3.5 under de värsta åren, men de sista som sålt nu gick för 2.7-2.9. I nga problem för en familj med 2 inkomster även om de ligger under median.
Samma med vissa BR 500 000 och 5000 i avgift för en 3a är också överkomligt för de flesta.
Men det varierar stort, vissa områden fick aldrig den stora uppgången vilket gör att marknaden är stabil i andra en annan femma där priserna måste ner för att möta marknadens krav.