2023-08-11, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Nej. Jag ifrågasatte ett inlägg som extraherade en enskild försäljning i Örebro till hela landet.
Nej, du ifrågasatte just det objektet, skribenten undrade om FB hade fel eller om det var otroligt.
Svaret är Varken eller, har du ett objekt som är rätt prissatt rätt placerat och inom en prisnivå marknaden kan och vill betala säljs det.

Inte svårare en så, en familj med 2 löner i normaltid har inga bekymmer att köpa en villa för 2.5- 3 miljoner.
Färre som kan lägga upp 175.
Citera
2023-08-11, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nej, du ifrågasatte just det objektet, skribenten undrade om FB hade fel eller om det var otroligt.
Svaret är Varken eller, har du ett objekt som är rätt prissatt rätt placerat och inom en prisnivå marknaden kan och vill betala säljs det.

Inte svårare en så, en familj med 2 löner i normaltid har inga bekymmer att köpa en villa för 2.5- 3 miljoner.
Färre som kan lägga upp 175.

STOPPA PRESSARNA! EINSTEIN HAR ÅTERUPPSTÅTT!

Herregud, det är klart något säljs om det är "rätt" prissatt. Frågan är ju vad rätt är. Jag tycker t.ex. inte att en Svenssonfamilj ska behöva hosta upp 20 årslöner och bara betala hyra till banken för att kunna ha en villa till sina barn.

Det finns ingen nytta för samhället att bostäder är dyrare än att en normal Svensson har råd med en normal villa. Den tiden lämnade vi för längesen. Nu hoppas vi att den kommer åter.
Citera
2023-08-11, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vad grundar du det på? Även om priserna var lägre så var lönerna det också. Men alldeles oavsett. Även om de inte amorterat en spänn på 50 år så är lånet borta, då den nominella köpeskillingen är densamma. 200-300 tkr köpte en fin villa på den tiden. Växelpengar idag.

Om du skulle sammanfatta. Vad tycker du är mest upprörande, för jag uppfattar det som att du bär på aggression.

Jag skulle snarare fråga, hur kan man inte bära på aggression? Vi hade en gång ett fint land där vita människor fick leva ifred och ha det bra. Nu har vi gått till att vara ett negerinfesterat skitsamhälle där det enda som spelar roll är pengar och konsumtion.

Öppna ögonen och inse att det som är bäst för Sverige och Europa inte är den värld vi lever i just nu.
Citera
2023-08-11, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
STOPPA PRESSARNA! EINSTEIN HAR ÅTERUPPSTÅTT!

Herregud, det är klart något säljs om det är "rätt" prissatt. Frågan är ju vad rätt är. Jag tycker t.ex. inte att en Svenssonfamilj ska behöva hosta upp 20 årslöner och bara betala hyra till banken för att kunna ha en villa till sina barn.

Det finns ingen nytta för samhället att bostäder är dyrare än att en normal Svensson har råd med en normal villa. Den tiden lämnade vi för längesen. Nu hoppas vi att den kommer åter.

Absolut, men det ser äldigt olika ut i Sverige.
Finns många områden nära medelstora städer där du får en fullt bebolig villa för under 3 mille, ingen omöjlighet för en normal Svensson.
Jag köpte min 2016 för 2.4. Visst några objekt stack iväg mot 3.5 under de värsta åren, men de sista som sålt nu gick för 2.7-2.9. I nga problem för en familj med 2 inkomster även om de ligger under median.
Samma med vissa BR 500 000 och 5000 i avgift för en 3a är också överkomligt för de flesta.

Men det varierar stort, vissa områden fick aldrig den stora uppgången vilket gör att marknaden är stabil i andra en annan femma där priserna måste ner för att möta marknadens krav.
Citera
2023-08-11, 22:47
Medlem
Citat:
Jag skulle snarare fråga, hur kan man inte bära på aggression? Vi hade en gång ett fint land där vita människor fick leva ifred och ha det bra. Nu har vi gått till att vara ett negerinfesterat skitsamhälle där det enda som spelar roll är pengar och konsumtion.

Öppna ögonen och inse att det som är bäst för Sverige och Europa inte är den värld vi lever i just nu.

Henry Kissinger
"it may be dangerous to be America's enemy, but to be America's friend is fatal."

Sverige har varit en knähund åt USA. Sverige har accepterat varende krig USA har gett sig in på. Krigen har skapat flyktingar, inflation och annat elände.

När ska bombhögern vakna.
Citera
2023-08-11, 22:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Så överkonsumtion, låga räntor och höga bostadspriserna är afrikanernas fel? Har lite svårt att se kopplingen faktiskt..
Citera
2023-08-11, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bender.Rodriguez
Jag jobbar heltid sedan 4 månader tillbaka. Så jag klarar mig nog.
Vilken looser du är, kåkfarare och incel som tvingats köpa prostituerade för ett ligg. Ingen är direkt avundsjuk på dig med din bostadskarriär på 300-400k 😂. Tragiskt livsöde, du kan säkert köpa en 2a när arvet faller ut (om nu det är sant).
Citera
2023-08-12, 00:10
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Nu ser alla affärer inte lika dana ut.
Pratar vi rätt prissatta objekt som ligger i en överkomlig prisnivå så går det att sälja även idag.
I det område jag bor i har de senaste objekten sålts för samma prisnivå som 2018/19 med mindre än 1 månad på marknaden.
Villor byggda 78 för 2.7-2.8 miljoner. I utkanten av en meddelstor svensk stad.

Varför kan ni 08or inte acceptera att Sverige är större än stockholm?

Klart det finns enskilda avvikelser men generellt är det min bild också. Corona-uppgången är borta och vi har återgått till nivån strax innan. I min värld är det helt orimligt, vi sitter i en mycket sämre sits nu med tredubblade räntor och sänkta realinkomster. Men skulle inte förvåna mig om det inte går ned mer än max 10 % eller ens det. Folk värdesätter verkligen boendet högt, jag personligen vill gärna känna att jag har utrymme för mer än bara att bo.
Citera
2023-08-12, 02:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Fast 17,7miljoner (Boolis värdering) är fortfarande mindre än 23,5 miljoner (annonspris).

Men du tycker det är rimligt pris värt ett avslut i dagens marknad?

Boolis värdering snittar vad fastigheter går för i området. Och då får du lägga till att det finns en en hel del slemhögs-projekt därute som snittar ner.

Vad som är ett rimligt MV får som vanligt marknaden bestämma. Och jag antar att du kommer stå där med mössan i hand och undra hur folk tänker. Hint: dom tänker inte som du.
Citera
2023-08-12, 02:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Tror bostäder med stort elbehov är 0köpare. Studentlägenheter också väldigt få köpare. Här i Uppsala finns det extremt många smålägenheter att hyra nu. Kruxet är att studenterna vill betala runt 5k men du vill ha 9k..
Ser att det ofta handlar om 10-13t för 30-40kvm blocket.

Nej. De bostäderna/fastigheterna kommer att bli sålda till din stora förskräckelse.

Du är medveten om att fastigheter med större renoveringsbehov är billigare än fastigheter utan dessa behov? Är du med mig så långt?

Är du med mig så långt, så kommer prisetf ör att få det up to par vara ganska lika det kostar att åtgärda. Fortfarande med mig?

Gott så. Nu kanske du inser varför bostäder kostar vad de kostar.
Citera
2023-08-12, 02:58
Medlem
Citat:
innan puckeln under pandemin.
Du menar innan ett par års skyhög inflation och innan kronan du mäter priset i rasade i värde.

Du beskriver en krasch, med andra ord.
Citera
2023-08-12, 03:05
Medlem
70tusen bostäder är till salu nu enligt booli:
https://www.booli.se/sok/till-salu
Ytterligare 30tusen ligger ute som snart till salu. Det är rekordhögt, jag har aldrig sett så många bostäder till salu i Sverige.

Omsättningen (antalet bostäder som köps) är ungefär 10tusen i månaden, på en bra månad idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in