2023-08-11, 20:48
Avslutad
Tror bostäder med stort elbehov är 0köpare. Studentlägenheter också väldigt få köpare. Här i Uppsala finns det extremt många smålägenheter att hyra nu. Kruxet är att studenterna vill betala runt 5k men du vill ha 9k..
Ser att det ofta handlar om 10-13t för 30-40kvm blocket.
Senast redigerad av lone star 2023-08-11 kl. 21:00.
Citera
2023-08-11, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattedogg
Vad är det normala? Hur länge måste något vara för att räknas som normalt? När vi köpte vårat nuvarande radhus för några år sedan räknade banken på att vi skulle klara 8% ränta. Jag blev förskräckt. 8% skulle vi aldrig klara att betala med den amortering vi krävdes på vilket är +1% över 50% belåning och +1% för att vi lånade över 4,5 av årslönen. 8% hade möjligen funkat om allt annat hållit samma nivå som tidigare. Men med högre matpriser, högre el, drivmedel, etc så är det inte möjligt. Alla dessa extra procent på amortering uppkom väl pga den låga räntan? Men nu med en högre ränta finns de fortfarande kvar. Vi har fått amorteringsfritt ett tag för att kunna landa och se över vår ekonomi. Hade det inte varit bättre att istället för att höja räntan kunde man kräva ännu högre amortering. Resultatet borde väl bli samma bortsett från att bankerna gör miljardvinster nu och hushållen går på knäna. Jag amorterar hellre hårdare än betalar 4,5% i ränta. Då hade åtminstone månadskostnaden sjunkit successivt.
Jag hade ikanobank vid mitt första bostadsköp och förde över pengar till ett konto där varje månad för att betala lånet. Amorterade rätt hårt av egen vilja. En gång per år fick jag några hundralappar i ränta för att det funnits pengar på det kontot. Inte mycket men ändå något. Det var väldigt längesen.

Bankerna tjänar inget på att du amorterar, snarare förlorar de på det. Räntan däremot tjänar de på. Ergo, att kräva högre amortering var aldrig med som ett alternativ.
Citera
2023-08-11, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Tror bostäder med stort elbehov är 0köpare. Studentlägenheter också väldigt få köpare. Här i Uppsala finns det extremt många smålägenheter att hyra nu. Kruxet är att studenterna vill betala runt 5k men du vill ha 9k..
Ser att det ofta handlar om 10-13t för 30-40kvm blocket.

En etta i dessa städer går för mellan 1,5-2 miljoner. Så gott som alla förstagångsköpare mellan 18-30 är maxbelånade, enligt FI.

För 1,7 miljoner bolån får man punga ut 9000kr varje månad för enbart lånet (ränta plus amortering). Med avgift och driftkostnader tlllkomemr sannolikt runt 3000kr. Så 12000kr för att bo i en etta. Vilka studenter klarar det?
Citera
2023-08-11, 21:12
Medlem
En god vän till mig sålde precis sin lägenhet i Örebro. Centralt belägen och nybygge. Det tog 9 dagar från att annonsen publicerades på mäklarens hemsida tills dess att en köpare var hittad och det utan att lägenheten hamnade på Hemnet. Är det ett mirakel eller är Flashbacks hyrestorskar verklighetsfrånvända?
Citera
2023-08-11, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
En god vän till mig sålde precis sin lägenhet i Örebro. Centralt belägen och nybygge. Det tog 9 dagar från att annonsen publicerades på mäklarens hemsida tills dess att en köpare var hittad och det utan att lägenheten hamnade på Hemnet. Är det ett mirakel eller är Flashbacks hyrestorskar verklighetsfrånvända?

Nu råkar det ju finnas konkreta siffror som talar för att det i snitt tar mycket längre tid att sälja bostäder. Din ”väns” försäljning är inte representativ för hur marknaden beter sig just nu.

Här hyrestorsken Robert Boije som bekräftar samma sak:

https://www.privataaffarer.se/privatekonomi/bostad/sbab-laget-pa-bostadsmarknaden-har-forsamrats/
Citera
2023-08-11, 21:57
Medlem
Backåsvägen 35 i Länna. Objektet.

Invandrarinfesterad förort ute i vischan. Här med ett hus som köptes för 7 miljoner nyligen. Lånet är 5,95 miljoner. De har försökt sälja ett tag. Det har inte gått så bra. Köpt med maxbelåning med andra ord. Försöker sälja för 7,20 miljoner idag. Mest för att dra sig ut. Det går väl sådär hittills.

Är sånt här köpare måste syna. Och konsekvent lägga bud på 5,95 miljoner eller lägre. Men det är kutym att överbuda. Den kutymen försvinner nu med höga räntor.

Det här objektet kommer vara omöjligt att sälja.
Citera
2023-08-11, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Nu råkar det ju finnas konkreta siffror som talar för att det i snitt tar mycket längre tid att sälja bostäder. Din ”väns” försäljning är inte representativ för hur marknaden beter sig just nu.

Här hyrestorsken Robert Boije som bekräftar samma sak:

https://www.privataaffarer.se/privatekonomi/bostad/sbab-laget-pa-bostadsmarknaden-har-forsamrats/

Nu ser alla affärer inte lika dana ut.
Pratar vi rätt prissatta objekt som ligger i en överkomlig prisnivå så går det att sälja även idag.
I det område jag bor i har de senaste objekten sålts för samma prisnivå som 2018/19 med mindre än 1 månad på marknaden.
Villor byggda 78 för 2.7-2.8 miljoner. I utkanten av en meddelstor svensk stad.

Varför kan ni 08or inte acceptera att Sverige är större än stockholm?
Citera
2023-08-11, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu ser alla affärer inte lika dana ut.
Pratar vi rätt prissatta objekt som ligger i en överkomlig prisnivå så går det att sälja även idag.
I det område jag bor i har de senaste objekten sålts för samma prisnivå som 2018/19 med mindre än 1 månad på marknaden.
Villor byggda 78 för 2.7-2.8 miljoner. I utkanten av en meddelstor svensk stad.

Varför kan ni 08or inte acceptera att Sverige är större än stockholm?

Var någonstans läser du i mitt inlägg att det handlar enbart om Stockholm?

Nu är ju problemet inte ”rätt prissatta” objekt. De säljs ju uppenbarligen. Problemet är folk som lever kvar i februari 2022 och förväntar sig de priserna. De segar ner marknaden.
Citera
2023-08-11, 22:08
Medlem
Citat:

Jag undrar hur många av de som försökt sälja sin lägenhet/hus på dagens marknad men inte kunnat få det sålt lägger upp inlägg hur de inte lyckas sälja? Jag har inte läst ett enda inlägg i alla fall.

Ett förslag är att öppna hemnet och söka ett område, sortera på äldst först och filtrera bort nyproduktion (dessa annonser kan ha varit ute länge). Då kan du ofta se lägenheter / hus som varit annonserade sedan ett halvår tillbaka.
Citera
2023-08-11, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Var någonstans läser du i mitt inlägg att det handlar enbart om Stockholm?

Nu är ju problemet inte ”rätt prissatta” objekt. De säljs ju uppenbarligen. Problemet är folk som lever kvar i februari 2022 och förväntar sig de priserna. De segar ner marknaden.

Du ifrågasatte ett inlägg gällande ett specifikt objekt i Örebro.
Jag har ingen aning om just det objektet.
Men rätt prissatta objekt i en rimlig prisnivå säljs forfarande, fel prissatta objekt eller objekt med en för hög nivå tar längre tid eller säljs inte.
Det varierar lite över Sverige, men där jag bor nu(Varken Örebro eller Stockholm) har samtliga objekt sålts inom en månad på en prisnivå som gällde innan puckeln under pandemin.
Senast redigerad av SkogsSaab 2023-08-11 kl. 22:16.
Citera
2023-08-11, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Du ifrågasatte ett inlägg gällande ett specifikt objekt i Örebro.
Jag har ingen aning om just det objektet.
Men rätt prissatta objekt i en rimlig prisnivå säljs forfarande, fle prissatta objekt eller objekt med en för hög nivå tar längre tid eller säljs inte.
Det varierar lite över Sverige, men där jag bor nu(Varken Örebro eller Stockholm) har samtliga objekt sålts inom en månad på en prisnivå som gällde innan puckeln under pandemin.

Nej. Jag ifrågasatte ett inlägg som extraherade en enskild försäljning i Örebro till hela landet.
Citera
2023-08-11, 22:22
Medlem
Citat:
Ditt inlägg säger inte så mycket. Såldes lägenheten för 20% under marknadsvärdet eller för marknadsvärdet eller högre än marknadsvärdet. Detta är fakta som du måste presentera om ditt inlägg ska ha relevans
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in