2023-08-11, 12:37
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl980
Varför måste du kolla hos Kronkalle? Är det där man hamnar efter fängelse eller när man inte kan betala sina räkningar. Jag vet inte, du kanske vet.

Många annonser ute på Booli ligger i knipa. Men man behöver inte vara hos Kronofogden bara för det. Eller menar du att alla som måste flytta hamnar hos Kronofogden, och att alltså alla bolånetagare idag inte kommer/behöver sälja -> priserna ska inte ner?

Snacka om fängelsenivå på resonemangen.

Om folk inte kan betala är det ju hos Kronkalle de hamnar tids nog. De flesta som tycker det är ansträngt försöker nog rida ut stormen. De som inte lyckas hamnar hos Kronkalle. Oftast ruckel ute på landet. Kände en som hamnade där. Ett riktigt nedsupet vrak. Något bolån hade han nog aldrig fått, så tveksamt om han var "bolånetorsk". Huset sålde dock fogden så han slutade som hyreshora hos socialtjänsten. Hans gamla ruckel kanske glädje någon, eller om det revs. Inget jag skulle viljat köpa i vart fall.
Citera
2023-08-11, 12:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Du får betvivla hur mycket du vill. Jag hjälpte en vän att granska årsredovisningar när hon skulle köpa bostadsrätt förra året. Då kunde jag, naturligtvis utifrån ett relativt litet urval sett utifrån alla föreningar som finns, att dessa föreningar hade ganska risig ekonomi sett till skuldkvot och sparat kapital
Ja. Din djupa analys på din väns förening och 2 andra föreningar i Hagfors lämnar väl en del att önska när det kommer till att skapa en helhetsbild för landets föreningars ekonomiska situation.

Tittar man på hemnet, och kollar årsredovisningarna på BRF vars lägenheter ligger ute till salu, är det ingen fara på taket i 90% av fallen.
Citera
2023-08-11, 12:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dotard
Man? Det var Ingves och Riksbanken själva som hävdade detta. Den jäveln missade målet, vad, 104 av 107 månader som chef?
Jämför man det med spådomarna som haglat här inne var tredje månad i många års tid från hyreshororna om en kommande TOTALKRASCH med buffè hos Kronofogden, så framstår ju Ingves gissning gällande inflationen och ränteläget som en ren och skär fullträff ändå.
Citera
2023-08-11, 12:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Om folk inte kan betala är det ju hos Kronkalle de hamnar tids nog. De flesta som tycker det är ansträngt försöker nog rida ut stormen. De som inte lyckas hamnar hos Kronkalle. Oftast ruckel ute på landet. Kände en som hamnade där. Ett riktigt nedsupet vrak. Något bolån hade han nog aldrig fått, så tveksamt om han var "bolånetorsk". Huset sålde dock fogden så han slutade som hyreshora hos socialtjänsten. Hans gamla ruckel kanske glädje någon, eller om det revs. Inget jag skulle viljat köpa i vart fall.
Det är ju just denna lilla detaljen hyreshororna har missat.

Det hamnar aldrig några "klipp" eller "fynd" hos Kronofogden. Hos fogden hamnar antingen vrak/spökhus, eller bostäder som är såpass dyra att ingen vanlig människa har råd med dom.

Hade det varit "klipp" och "fynd" hade dom blivit sålda via en vanlig mäklare direkt, så det bara visslar om det. "Klipp" och "fynd" görs inte hos Kronofogden.
Citera
2023-08-11, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bender.Rodriguez
Jämför man det med spådomarna som haglat här inne var tredje månad i många års tid från hyreshororna om en kommande TOTALKRASCH med buffè hos Kronofogden, så framstår ju Ingves gissning gällande inflationen och ränteläget som en ren och skär fullträff ändå.

En krasch (eller betydande nedgång av priserna) behöver absolut inte föregå av en ökning av annonserna på kronofogdens hemsida, herr kåkfarare.
Citera
2023-08-11, 12:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
En krasch (eller betydande nedgång av priserna) behöver absolut inte föregå av en ökning av annonserna på kronofogdens hemsida, herr kåkfarare.
Kåkfarare kanske vore något för hyreshororna? Då kan dom ju ha "kåk" i sina namn ändå, är väl så nära dom kommer bostadsmarknaden/husägande.

Måste svida, till och med kåkfararna står över hyreshororna på bostadsmarknaden. Vart är världen på väg? Vad ska hyreshororna ta sig till?
Citera
2023-08-11, 12:50
Medlem
Citat:
Nejdå. Jag bor kvar i min bostadsrätt. Satt bara i en månad. Har som sagt ett arv som betalas ut snart, då blir det husköp.

Måste ju svida rätt hårt hos hyreshororna att till och med kåkfarare befinner sig på bostadsmarknaden. Säger en hel jävla del om hur värdelösa dom är i sina sovjeträtter.

Anledningen till att jag länkar till Kronkalle, är för att flera hyreshoror i tråden tidigare gapat om att dom ska hitta "fynd och klipp" där.

När ska det ske kan man undra? Har brölats om detta i nästan ett års tid nu. Verkar dåligt, utbudet.
Vad är det för ruckel du ska köpa på västkusten för blott 3M. Med din inkomst så lär du knappt ha råd med elräkningen.
Citera
2023-08-11, 12:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Man sa att inflationen var övergående, vilket ju iofs är en tolkningsfråga.
Man spådde även att Riksbanken inte skulle höja räntan förrän 2024.

Ja, så lät det för 2 år sen ungefär.
Citera
2023-08-11, 12:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Vad är det för ruckel du ska köpa på västkusten för blott 3M. Med din inkomst så lär du knappt ha råd med elräkningen.
Jag jobbar heltid sedan 4 månader tillbaka. Så jag klarar mig nog.
Citera
2023-08-11, 12:53
Medlem
En rolig grej jag lagt märke till att är vissa mäklarfirmor har 2% ränta som default i deras boendekalkyler. När jag kikar på en bostadsannons så tänker jag ”oj vad låga omkostnader!”. Sen skruvar jag upp till rätt ränta och månadskostnaden ökar över 50%. Medvetet av mäklarfirmorna, eller orkar de inte justera det?
Citera
2023-08-11, 12:56
Medlem
Citat:
Ja. Din djupa analys på din väns förening och 2 andra föreningar i Hagfors lämnar väl en del att önska när det kommer till att skapa en helhetsbild för landets föreningars ekonomiska situation.

Tittar man på hemnet, och kollar årsredovisningarna på BRF vars lägenheter ligger ute till salu, är det ingen fara på taket i 90% av fallen.
Ändå är min analys mycket närmare sanningen än ditt hemnetknarkande. Lyssna på vad andra tycker är uppenbarligen inte din starka sida. Men visa gärna var du fått 90% från eftersom din analys går precis motsatt vad de insatta i ämnet anser
Citera
2023-08-11, 12:59
Medlem
Citat:
Återigen, hur stor del utav Stockholms bostadsmarknad består utav nytillkomna köpare?

Vad är det du är så orolig för? Tror du att denna krisen/nedgången är unik? Du var väl också medveten om att bostadsmarknaden, som alla marknader, kan gå upp eller ned?

Det hyreshororna inte fattat här, är att det är dags att kliva på tåget nu. Eller stå kvar på perrongen i 20 år tills nästa kris kommer. För det gör den. Det har alltid varit så.

Det sitter ett gäng kärringar här, och gråter floder över att vi befinner oss i en dipp nu. Det är ingen som helst jävla fara. Det kommer vända. Var så lugn.

Säljer du billigare nu, kan du också köpa billigare nu. Huvudsaken är att du befinner dig inne i marknaden. Det gör inte hyreshororna, så att dom är oroliga och gnälliga över att raset inte varit större, är fullt förståeligt. Dom räknade med att kunna lägga 20k i kontantinsats för en villa i en större stad nu till hösten/vintern.

Nu blev det inte riktigt så, och det kommer inte bli så heller. Pipedreams.

Har du ingen anledning till att sälja, sälj inte. Det är inget att vara orolig för. Det är precis som på börsen, ha is i magen och sälj vid rätt tillfälle. Det kommer gå upp igen, var så lugn.
Har jag missat något väsentligt här? Jag läser i rubriken att detta handlar om bostadsmarknaden i Sverige inte specifikt för Stockholm. Där ser man återigen vet du mycket mer än alla andra tydligen, trots att du inte ens begriper att det gäller hela landet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in