2023-08-10, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bender.Rodriguez
Ja, och ungefär lika mycket skakar bostadsägarna som knappt har några bostadslån kvar. Man fullkomligt skakar över räntan.

Nej det har jag aldrig påstått.

Däremot bör många skaka över avgiftshöjningarna som komma skall p g a ny ränta. Dessa leder oundvikligen till lägre priser. Har din förening under ~3K/m2 i belåning samt ligger bra till kan man nog vara ganska lugn.
Citera
2023-08-10, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
De flesta pensionärer har inte särskilt mycket lån, så du har fel.

Men ditt jävla cp-barn. De flesta pensionärer köpte sin kåk för typ en årslön 1975 och det betalar de av även med minimipension idag. Boomers och pensionärer fattar inte hur bra de haft det.
Citera
2023-08-10, 21:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Nej det har jag aldrig påstått.

Däremot bör många skaka över avgiftshöjningarna som komma skall p g a ny ränta. Dessa leder oundvikligen till lägre priser. Har din förening under ~3K/m2 i belåning samt ligger bra till kan man nog vara ganska lugn.
Vi har 2700/m2 i våran förening. Är normalt för äldre välskötta föreningar.
Citera
2023-08-10, 21:29
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Men ditt jävla cp-barn. De flesta pensionärer köpte sin kåk för typ en årslön 1975 och det betalar de av även med minimipension idag. Boomers och pensionärer fattar inte hur bra de haft det.

Vad grundar du det på? Även om priserna var lägre så var lönerna det också. Men alldeles oavsett. Även om de inte amorterat en spänn på 50 år så är lånet borta, då den nominella köpeskillingen är densamma. 200-300 tkr köpte en fin villa på den tiden. Växelpengar idag.

Om du skulle sammanfatta. Vad tycker du är mest upprörande, för jag uppfattar det som att du bär på aggression.
Citera
2023-08-10, 21:33
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Jag känner mig nästan som vinnare som sitter i lågbelånad villa med fast ränta, utan planer på att sälja...att marknadsvördet är en mille mindre mot för ett år sen gör inte så mycket. Huset är ändå värt åtskilliga miljoner mer än vad jag gav. Dessutom bor jag bra och billigt. Har inte så mycket att klaga på.

Kom in i matchen. Jag tror ingen här, upprepar ingen, förnekar att det har varit en bra affär att köpa en bostad för länge sedan och upplevt en unik period på bostads- och räntemarknaden. Däremot diskuteras om det är en bra affär att ha köpt på senare år, köpa nu eller hur prisutvecklingen kommer att se ut framöver.
Citera
2023-08-10, 21:47
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bender.Rodriguez
Vi har 2700/m2 i våran förening. Är normalt för äldre välskötta föreningar.

Du har verkligen noll och ingen anledning att nöta inlägg i denna tråd, varför är du så investerad att tjafsa här?
Citera
2023-08-10, 22:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Kom in i matchen. Jag tror ingen här, upprepar ingen, förnekar att det har varit en bra affär att köpa en bostad för länge sedan och upplevt en unik period på bostads- och räntemarknaden. Däremot diskuteras om det är en bra affär att ha köpt på senare år, köpa nu eller hur prisutvecklingen kommer att se ut framöver.

Nja, finns flera stycken som anser att alla som bor i br eller i småhus är "bolånetorskar" (även sådana som inte har några lån, eller ytterst små sådana).

Att diskutera huruvida det varit en bra affär att ha köpt på ATH i en marknad som varit svagt fallande i drygt ett år är väl ändå överflödigt. Det har ju uppenbarligen inte varit det. Däremot är det ju ändå så att 99,8% av alla har råd med sina lån, även nu när räntan återgått till normala nivåer. Så som de var innan finanskrisen
Citera
2023-08-10, 22:16
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Nja, finns flera stycken som anser att alla som bor i br eller i småhus är "bolånetorskar" (även sådana som inte har några lån, eller ytterst små sådana).

Har du några exempel på det?
Citera
2023-08-10, 22:19
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Jag pratade inte om konsumtionsutrymme, utan bostadspriserna. Vad har bostadspriserna med sysselsättningsgraden o göra? Och har man inte MER konsumtionsutrymme om man behöver betala mindre för sin bostad?

Varför är samhället stabilare av att bostadspriserna är i snitt 40000kr per kvadratmeter än 30000kr? Som ett exempel.

Kan du konkret redogöra för ovanstående ?

Att det finns ett intresse av höga bostadspriser gissar jag beror på att det är en stor del av många svenskarnas samlade förmögenhet.

Gällande konsumtion och därmed sysselsättning. Studier har visat att det finns en förmögenhetseffekt av bostadspriserna som påverkar konsumtionen. "Det tycks som om bostadsförmögenheten spelar en långt viktigare roll för konsumtionen än finansiellt kapital i form av t.ex. aktier. Hushållen uppfattar den egna bostadens värde som bestående och anpassar sin konsumtion relativt snabbt när bostadspriserna ändras"

https://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2009/bostad-formogenhet-konsumtion.pdf
Citera
2023-08-10, 22:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Har du några exempel på det?

Ja. Du är ett exempel.

Kolla hur många br och småhus det finns i Sverige. Kolla sedan hur försvinnande få som säljs av Kronofogden. Sen beror inte ju inte ens alla försäljningar hos fogden på att tidigare ägare inte haft råd med räntorna. 99,9% av alla ägare är inte några "bolånetorskar". Skulle gissa att det går minst 1000 hyreshoror på varje bolånetorsk, eller vad tror du?
Citera
2023-08-10, 22:30
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:

Att diskutera huruvida det varit en bra affär att ha köpt på ATH i en marknad som varit svagt fallande i drygt ett år är väl ändå överflödigt. Det har ju uppenbarligen inte varit det. Däremot är det ju ändå så att 99,8% av alla har råd med sina lån, även nu när räntan återgått till normala nivåer. Så som de var innan finanskrisen

Aha, de scrollar jag bara förbi. Precis som de som skriver att alla i HR är torskar eller horor. Finns nog vinnare och förlorare i båda läger, lite beroende på vad ens preferenser är.

Nja, tror inte andelen är riktigt så hög. Följt marknaden rätt länge i sthlmsområdet och tycker mig se fler villor och fritidshus till salu än vanligt som endast ägts 1-2 år. Klart det kan bero på separation men varför skulle det ha ökat just i år? Min gissning är att räntehöjningar i kombination med inflationen har gjort det omöjligt för fler än 0,2 procent.
Citera
2023-08-10, 22:30
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Att det finns ett intresse av höga bostadspriser gissar jag beror på att det är en stor del av många svenskarnas samlade förmögenhet.

Gällande konsumtion och därmed sysselsättning. Studier har visat att det finns en förmögenhetseffekt av bostadspriserna som påverkar konsumtionen. "Det tycks som om bostadsförmögenheten spelar en långt viktigare roll för konsumtionen än finansiellt kapital i form av t.ex. aktier. Hushållen uppfattar den egna bostadens värde som bestående och anpassar sin konsumtion relativt snabbt när bostadspriserna ändras"

https://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2009/bostad-formogenhet-konsumtion.pdf

Tror det ligger en hel del i det där. Psykologin är viktig. Bor man i ett hus som är värt 10 mkr och man har bolån på 4 mkr är nog många mer spendervilliga än om värdet faller till 5 mkr och man fortfarande har 4 mkr i lån. Inte jättekonstigt egentligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in