Citat:
Ursprungligen postat av
Libertarismus
Yttrandefriheten gäller det allmänna mot det privata, det vill säga att staten inte har rätt att inskränka en privatpersons rätt till yttrandefrihet. Yttrandefriheten gäller inte det allmänna mot det allmänna, det vill säga publika institutioner får naturligtvis begränsas.
Jag köper ditt resonemang på ett plan. Samtidigt är det inte det som stör mig, som konservativ, utan att man vill inskränka vissa verk som kränkande men inte andra. Då är man ju inte bättre än kulturmarxisterna.
Jag skulle också vilja skylla på religiositeten, men även det går inte riktigt eftersom slaverifrågan t ex knappast är religiös. Sex kan jag förstå ur den synpunkten, men inte sociala skildringar..
Det enda jag kan säga som verkar rimligt, för det är så många såna här dubbelstandarder i amerikansk politik, är att varje arbetsgrupp tycks autonom från varandra, och ingen tycks se helheten i den övergripande stringensen.
Sen är väl urgallringen olika i varje delstat, och inte sällan ett svar på någon annan delstats gallring av andra böcker, en typ av virtue signaling.
Som konservativ vill jag understryka att förfarandet inte känns konservativt grundat.