2023-08-10, 17:54
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bender.Rodriguez
Ännu en gång har vi förutsatt (fantiserat) att personer sitter med 85% belåningsgrad här förmodar jag.

Du tror på fullaste allvar att alla som sitter med bostadsrätter har miljonbelopp i lån och är hyperkänsliga för räntan?

Att ni hyreshoror inte begriper att man kunde köpa bostadsrätt även innan pristoppen förra året är ju ren jävla komedi.

Jag har ca 20% belåningsgrad. Amorterat ned helt okej sedan jag köpte för runt 15 år sedan. Räntan påverkar mig inte märkbart. Vi snackar hundralappar. Såhär är det för en väldigt stor del av bostadsägarna i Sverige.

Sorry to break it to you.

Kaxigt att sitta här och skrävla om 20% belåningsgrad och hyresmuppar:

"Planerar väl att ha runt 3-400.000 på kontot när jag sålt av bostadsrätten."

(FB) Livet efter fängelse - Hur gick det för dig?

Är det en ny Rövhultare som ska hålla på och spela Allan-Ballan i nån pundig avkrok?
Citera
2023-08-10, 18:56
Medlem
Så tråkigt med tramsstollar i tråden hela tiden. Särskilt instabila personer med höga bolån eller såna som annars har det knapert. Sluta besudla tråden med alla fabler.
Du är fattig, vi förstår det.

Nu onT:

Bostadspriserna fortsätter ner. Imorgon är veckans annonsdag där alla lägger ut annonser. Utbudsrekord på Hemnet når ATH imorgon. Priserna kommer tryckas ner.
Citera
2023-08-10, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Menar du att folk skryter om det? Och hyrestorskarna om att de fått ett förstahandskontrakt i Rotebro? Med plastmattor i badrummet och silverfiskar i skafferiet?
Ja hur ska man annars tolka det. 'Jag har lyckats lura banken att låna ut 5 miljoner, jippii. Nu kan jag bo i Europas sömnigaste område och låtsas att jag är framgångsrik' som om detta är vad alla som hyr ser upp till. Om man nu som du föraktar Rotebro så är det ju mer synd om de som äger där. Tycker du inte? Hyresgästerna kan flytta när som helst.
Citera
2023-08-10, 19:05
Medlem
Citat:
Nej, då är det ju bättre att med stolthet kasta pengar varje månad i hyresvärdens ficka, och bo som en liten tonåring.

Tragikomiskt hur hyreshoror resonerar.
Så du är vuxen bara för att banken beviljat dig ett lån till villkor som är urusla? Det klarar de flesta.

En hyresvärd är definitivt inte värre att göra affärer med än en bank, tvärtom men om du vill känna dig vuxen för att du har massor med skulder som du aldrig kommer kunna betala tillbaka så visst, lev livet.
Citera
2023-08-10, 19:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carl980
Så tråkigt med tramsstollar i tråden hela tiden. Särskilt instabila personer med höga bolån eller såna som annars har det knapert. Sluta besudla tråden med alla fabler.
Du är fattig, vi förstår det.

Nu onT:

Bostadspriserna fortsätter ner. Imorgon är veckans annonsdag där alla lägger ut annonser. Utbudsrekord på Hemnet når ATH imorgon. Priserna kommer tryckas ner.
Väl talat. Hoppas hyreshororna förstår ditt budskap.

Priserna kommer gå uppåt 2024! Ska bli spännande att se med hur mycket!
Citera
2023-08-10, 19:09
Medlem
Citat:
Ofan.

Ska ta ett exempel här åt hyreshoran:

Jag köper en lägenhet 2010 för 1 miljon. 2 ROK 60 kvadrat. Månadsavgiften för lägenheten är 4000 kronor. Det blir 48.000 per år. Sen har jag lån på 500.000 och det lånet kostar mig år 2010 ca 4.000 i månaden säger vi inklusive amortering på 2k. Det blir 8k i boendekostnader varje månad. 96.000 per år. Ränteavdrag räknar vi inte ens in. Amorterar 24k varje år.

Sen säljer jag lägenheten idag (sämsta läget) för 2 miljoner, istället för 3, när det var som bäst. Jag har på 13 år amorterat 2k i månaden = 312.000 kronor. Mitt ursprungliga lån på 500k är nu nere på 188k som banken får när jag säljer.

2000000 - 188.000 kvar på bolånet - Mäklararvode (vi säger 60k) - vinstskatt på ca 200.000 och kvar har jag i fickan ca 1.5 miljoner SEK, skattat och klart. Här har jag heller inte räknat in några avdrag för renoveringar, eller några avdrag. Så 1.5 kanske egentligen blir något lågt räknat.

En vinst på ca 500k. För att inte göra ett skit. Ingenting.

Medans du bott i hyresghettot, och pyntat 96.000 om året för en liknande bostad i 13 år. Och det tycker du är bättre? Bara att gratulera. Tur att det finns hjärndöda hyreshoror. Hyresvärdarna bara jublar.
Vart har du flyttat för att göra den vinsten? Ett tält i skogen? Polares soffa? Vips har du sålt, gjort en vinst och behöver ingenstans att bo. Fantastiskt.
Citera
2023-08-10, 19:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Vart har du flyttat för att göra den vinsten? Ett tält i skogen? Polares soffa? Vips har du sålt, gjort en vinst och behöver ingenstans att bo. Fantastiskt.
Detta var ett exempel. Inte min egna bostad.
Citera
2023-08-10, 19:10
Medlem
Citat:
Väl talat. Hoppas hyreshororna förstår ditt budskap.

Priserna kommer gå uppåt 2024! Ska bli spännande att se med hur mycket!
Nej det kommer de inte att göra. Din ångest är verkligen något extra
Citera
2023-08-10, 19:12
Medlem
Citat:
Detta var ett exempel. Inte min egna bostad.
Så vart flyttar man i ditt exempel? Man gör en vinst och behöver ingenstans att bo?
Citera
2023-08-10, 19:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Varför gaggar du hela tiden om högre räntor?

Det du pratar om är precis motsatsen till det du skrev initialt, nämligen att lägre bostadspriser leder till lägre konsumtionsutrymme. Så nu när räntan är hög så är det bra att bostadspriserna inte är lika höga som när räntan var 1%. För så kan folk konsumera.

Eller utgår du ifrån att folk kommer att betala lika mycket för bostäder nu när räntorna är 5% jämfört med när de var 1%?

Vet inte om du medvetet vill missförstå? Att bostadspriserna går ned spelar för 95% av befolkningen ingen som helst roll. De bor nämligen kvar i sina bostäder med de lån de har. När räntan stiger får de höjda bostadskostnader och mindre konsumtionsutrymme, vilket leder till lägre tillväxt och sysselsättning. Det borde inte vara så svårt att förstå kan jag tycka. Det följer en ganska enkel logik.
Citera
2023-08-10, 19:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Så vart flyttar man i ditt exempel? Man gör en vinst och behöver ingenstans att bo?
Är du lite utvecklingsstörd eller?

Om man som i exemplet säljer en bostad, och står med 1.5 miljoner, så kan ju 1.5 miljoner vara en ganska fin kontantinsats. Eller hur?

Jag själv får ett arv utbetalt i Oktober på cirka 2.8 miljoner. Så för min del blir det att sälja av lägenheten nu och köpa hus på västkusten. Investering.
Citera
2023-08-10, 19:35
Medlem
Citat:
Är du lite utvecklingsstörd eller?

Om man som i exemplet säljer en bostad, och står med 1.5 miljoner, så kan ju 1.5 miljoner vara en ganska fin kontantinsats. Eller hur?

Jag själv får ett arv utbetalt i Oktober på cirka 2.8 miljoner. Så för min del blir det att sälja av lägenheten nu och köpa hus på västkusten. Investering.
Så du har inte tjänat ett skit på din bostadsrätt, den har bara kostat räntor, avgifter och nödvändiga renoveringar/uppgraderingar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in