2023-08-10, 15:41
Medlem
En fråga till alla kunniga:

Om man nyligen har köpt en tvåa i Sundbyberg för 3.3 miljoner, bör man vara orolig?
Citera
2023-08-10, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hewrgubbe

Om man nyligen har köpt en tvåa i Sundbyberg för 3.3 miljoner, bör man vara orolig?

Självklart ska man vara det. I pundarberg bor många i hyrestvåor för 5000kr i månaden. Snart är bara din avgift till BRF 5000kr i månaden.
Citera
2023-08-10, 15:56
Medlem
BlackQuartzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hewrgubbe

Går att få tre sekelskiftesvillor för samma pris, men nollåttor bränner mycket pengar på skit så det ordnar sig nog.
Citera
2023-08-10, 16:18
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Det finns som sagt andra risker med BR. En stor risk är att man har tänkt att enbart bo där en kort tid och hoppas att få pengarna tillbaka. Nu har det kanske varit så ett tag, men redan nu ser vi små lägenheter som faller tillbaka till 2017 nivåer. Dvs utöver höga räntor så riskerar man att behöva realisera en betydande förlust. Det är för mig den största risken med BR.

Absolut, min lägenhet är mindre värd nu än 2017
Citera
2023-08-10, 16:19
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl980
Självklart ska man vara det. I pundarberg bor många i hyrestvåor för 5000kr i månaden. Snart är bara din avgift till BRF 5000kr i månaden.

Snart? Den är nog redan 5k
Citera
2023-08-10, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du börjar i fel ände.

Högre räntor ger mindre konsumtionsutrymme. Mindre konsumtionsutrymme ger lägre efterfrågan. Lägre efterfrågan ger minskad sysselsättning. Det är nationalekonomi 1A.

Om alla använder en väldigt stor andel av sin disponibla inkomst bara för att bo kommer det bli kärvt. Det sprider sig som ringar på vattnet.

Googla för övrigt inferiora varor.

Finns massor intressant om det här. Nationalekonomi är intressant.

Bostadspriser går oftast ned av en anledning. Räntor är en anledning. Lågkonkonjunktur en annan som kan bero på den första.

Varför gaggar du hela tiden om högre räntor?

Det du pratar om är precis motsatsen till det du skrev initialt, nämligen att lägre bostadspriser leder till lägre konsumtionsutrymme. Så nu när räntan är hög så är det bra att bostadspriserna inte är lika höga som när räntan var 1%. För så kan folk konsumera.

Eller utgår du ifrån att folk kommer att betala lika mycket för bostäder nu när räntorna är 5% jämfört med när de var 1%?
Senast redigerad av Einzelgaenger 2023-08-10 kl. 16:43.
Citera
2023-08-10, 17:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Du försöker upplysa en person med en IQ på < 80. Tread carefully så du inte smittas av hans efterblivenhet.

Bostadsmarknaden kommer att fortsätta ner under hösten. Inflationen är på tok för hög. När siffrorna för juli trillar in får vi hoppas på att de är under 8 % i alla fall. Ty om det fortsätter i den här takten lär vi ej se 2 % inflation förrän 2025.
Köttpanna har talat.

Ja, tänka sig. Bostadsmarknaden går neråt ibland. Som den alltid gjort. Och sen går den uppåt. Som den alltid har gjort.

Vilka inavlade jävla spånkorgar alltså.

Det är förskolenivå man måste sänka sig till för att kunna föra en konversation med hyreshoror.
Citera
2023-08-10, 17:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carl980
Hyreshororna har saftiga hyreshöjningar att invänta.

Blir till att dra in på cigg och Billys micropizza framöver för dom.
Citera
2023-08-10, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bender.Rodriguez
Hyreshororna har saftiga hyreshöjningar att invänta.

Blir till att dra in på cigg och Billys micropizza framöver för dom.

Även en hyreshöjning på 10% slår inte så hårt som en räntehöjning från 1% till 5%. Istället för att betala 1000kr per månad per lånad miljon blir det 5000kr per månad miljon per månad. I bara ränta. Det riskerar alltså att dra iväg mycket fort.
Senast redigerad av Einzelgaenger 2023-08-10 kl. 17:18.
Citera
2023-08-10, 17:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Även en hyreshöjning på 10% slår inte så hårt som en räntehöjning från 1% till 5%. Istället för att betala 1000kr per månad per lånad miljon blir det 5000kr per månad miljon per månad. I bara ränta. Det riskerar alltså att dra iväg mycket fort.
Ännu en gång har vi förutsatt (fantiserat) att personer sitter med 85% belåningsgrad här förmodar jag.

Du tror på fullaste allvar att alla som sitter med bostadsrätter har miljonbelopp i lån och är hyperkänsliga för räntan?

Att ni hyreshoror inte begriper att man kunde köpa bostadsrätt även innan pristoppen förra året är ju ren jävla komedi.

Jag har ca 20% belåningsgrad. Amorterat ned helt okej sedan jag köpte för runt 15 år sedan. Räntan påverkar mig inte märkbart. Vi snackar hundralappar. Såhär är det för en väldigt stor del av bostadsägarna i Sverige.

Sorry to break it to you.
Citera
2023-08-10, 17:50
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Fint hus men bra exempel på när det beräknade marknadsvärdet skenat iväg från det reella värdet. Liten kåk på 115, drift på ca 3500kr/månad, sedan ska det per månad betalas amortering 10 590kr och ränta på ca 20 000kr.

Beräknat på bolån á 6 353 750 kr med en löptid på 40 år med en amortering på 10 590 kr i månaden och en ränta på 4,8 % blir det totala beloppet att betala 12 412 694 kr. Om du inte amorterar mer under den här tiden kommer det att när löptiden går ut vara en restskuld kvar på 1 270 550 kr.

Dök ändå upp lite fler budgivare så det gick för 7.25m:

https://www.booli.se/annons/4218511

Kanske inte vad säljaren egentligen hoppats på men starkt jobbat att få över 7 mille för den där kåken i dagens marknad.
Citera
2023-08-10, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bender.Rodriguez
Ännu en gång har vi förutsatt (fantiserat) att personer sitter med 85% belåningsgrad här förmodar jag.

Du tror på fullaste allvar att alla som sitter med bostadsrätter har miljonbelopp i lån och är hyperkänsliga för räntan?

Att ni hyreshoror inte begriper att man kunde köpa bostadsrätt även innan pristoppen förra året är ju ren jävla komedi.

Jag har ca 20% belåningsgrad. Amorterat ned helt okej sedan jag köpte för runt 15 år sedan. Räntan påverkar mig inte märkbart. Vi snackar hundralappar. Såhär är det för en väldigt stor del av bostadsägarna i Sverige.

Sorry to break it to you.

Du kan se snittbelåning på hitta.se per områden. Mest intressant och korrekt blir det i villaområden. Tittade på några områden i Stockholm och där låg snittbelåningen mot dagens marknadspriser runt 25-30%. Tittar du i helt nybyggda radhusområden tex kommer du upp mot 50% ish.

Klart att det finns någon procent som köpte på toppen i fjol med 85% belåningsgrad. Men fåntrattarna i den här tråden har vimsat ihop att merparten av marknaden gjort det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in