Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
J måste helt enkelt utelämna den delen för sin trovärdighets skull - vad blir följden om hon erkänner en förflyttning och mellanlandning?
1. Hon avslöjar att kroppen skulle döljas för M.
Ja, dels skulle det kunna tolkas så, men hon kan ju ha andra skäl till att dölja kroppen tillfälligt också, t ex om polisen kommer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
2. M:s story blir trovärdig; hon har inte sett T under tiden J var på Donken.
Johanna hade kunnat säga att Maja inte ville se kroppen medan hon var på Donken, eller att Maja var med och flyttade kroppen dit, utifall polsen kom medan Johanna var borta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
3. J påstår att M sitter i vardagsrummet när hon kommer tillbaka och att M äter sin hamburgare där.
M påstår å sin sida att hon sitter i badrummet och väntar på J och att de sätter sig mittemot varandra i köket sedan. - Vem av dem ljuger om kroppen ligger i förrådet?
Ja, det är ju flera gånger deras versionen går isär. Minns nu inte vad som sas under rättegången om det, men just det att versonerna går isär, är ett indicium på att någon inte talar sanning. Vad skulle anledningen vara?
Nu är min huvudtes att Maja inte är riktigt ärlig; att hon vet mer än hon vill tillkännage och därför inte är ärlig fullt ut. Samtidigt kan jag inte se riktigt vad Maja skulle ha på att vinna om en sådan lögn? Tvärtom, skulle Johanna tycka att det var ok att sitta i hennes ljusturkosa tygfåtöljer, med risk att spilla?
Johanna är alltid mycket opålitlig, och hennes agenda är mer komplicerad, då hon har en helt egen historia om vad som hänt från början till slut. Hon lindar in saker som inte är sanna för att hon ska verka trovärdig, med fbricerade namn, vittnen, whatever, för att det ska passa in i historien, för att Maja ska verka mindre trovärdig, bara för att det passar just bra där, mm. Det är kruxet med Johanna, att det inte är lika uppenbart med motivet för hennes lögner.
Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
4. J ska ha svarat M att A*bin hämtat T, vilket hon visste att M skulle berätta. Detta var innan J hade kört bort cykeln, så första tanken kanske var att låta cykeln stå kvar och säga till både M och polis att A*bin hämtat T. - Vem hade då blivit misstänkt?
Ja, vem vet hur Johanna tänkte till en början. Jag tror nu inte i mina huvudteser att Maja har hållit i några amar eller händer, och min huvudtes är där att Maja har hört något, och frågar vad som har hänt (enligt min misstanke att Maja försäger sig något på rättegången där), och då säger Johanna till Maja att Tove har åkt hem, då kanske med A*lbin i första hand, för att lugna Maja? Inte alls osannolikt i mitt tycke.
Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
Att utelämna förrådet ökar misstankegraden avsevärt gällande M, tillsammans med den medvetet omvända tidslinjen.
Själv kommer hon att framstå som mer trovärdig och M kommer tvärtom att framstå som en lögnerska av stora mått. Inte ens samtalet i köket var ju sant, enligt J; alltså måste M fara med osanning, hon var med från början då överfallet ägde rum.
Johann kan mycket väl ha utelämnat förrådet (om hon nu gömt kroppen där, kanske i första hand för det du säger, att hon vill att det ska vara uppenbart att Maja sitter där med en kropp.
I de första förhören efter "erkännandet" tror jag mig minnas att Johanna inte nämner något om att hon drar ut kroppen i hallen. Får kolla på nytt om jag hinner.
Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
Jag kan förstå att J lägger upp tidslinjen som hon gör om hon:
1. Vill hämnas på M; som en tråddeltagare skrev så hade hon gärna bränt M på bål om hon hade kunnat.
Detta med J:s utpräglade och tvångsmässiga hämndlystnad har hindrat M att berätta sanningen under lång tid, hon kände till J:s våldskapital till fullo nu. När M får frågan i rätten om varför J skulle påstå att hon hade deltagit i brottet om det var osant, så svarar M att det i så fall är för att hämnas.
Ja, hämnden är hennes livselexir, kanske till och med en slags njutning? Spänning och drama, utmåla sig själv som offer, och därmed blir hämnden som en slags livsnjutning.
Vi vet ju alla att man ibland kan önska sin fiende någon slags olycka, men här tar det proportioner av passion för hämnden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
2. Vill äga och arrangera sin egen story genom att skapa en olycka alldeles på egen hand. Ingen kommer att säga emot henne eller hävda att hon och T pratade i köket och att mordet begicks 35 minuter senare.
I de sökningar hon har gjort på nätet är ett hett tips att få mordet att se ut som en olycka, dumpa i skog och bränna offret för att få bort DNA-spår.
Ja, den s.k. olyckan, den verkar hon inte delgivit Maja nåogot om, och vagheterna runt Majs deltagande är ju som klippt och skuret i hur naricissiter arbetar när de ljuger. Det är perfekt för att kunna glida in på olika spår om hon blir emotagd, och rädslan för att det ska se ut som mord blir lätt överhängande om hon sätter Maja dit för hårt.
Om Maja hade hört Johana säg att det vr en olycka, då hade Maja velat rädda Johanna. Maja har helt klart uppbenbara svårrigheter att berätta delar om Johanna, t ex att hon hotat om att ta livet av sig m hon åkte dit, att Johanna diggade till musiken efter mordet och dumpnininge och att Johanna sedan verkar euforisk och när de sitter på Illharjen säger sig vara gladare än på länge. Man hör hur Maja jobbar för att säga detta. Kanske hon själv mår dåligt av att veta hur den JOhanna som hon tyckt om fungerar? Denonda Johanna somskymtar fram är plågsamt för Maja att möta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
3. Hon är ute efter att vinna dyrbar tid för att kunna påstå att hon går in i ett chocktillstånd och handlar irrationellt, gör saker och ting mekaniskt, att hon vandrar av och an mellan vardagsrum och badrum för att se om T lever, byter våta strumpor och torkar rent med hushållspapper, diskuterar med M om hur de ska frakta bort kroppen.
Inte vill Johanna framställa sig som den iskalla mördaren som hon är. Hon är ju ute ur lägenheten som en oljad blixt och påbörjar suddande av brottet. Till och med handksas med den plötsligt uppdykande grannen, genom att tänka att hon genom att åka med honom, kan lugna honom och kolla vad han har för tankar. Sedan när han är lugnad, kanske hon kollat med honom att han ska lägga sig, så att kusten är klar.