Ja, jag skrev det igår, att varje gång jag skriver ett inlägg om vad som hänt i fallet, så kommer påhoppen från Maja-hatarna som ett brev på posten.
Ideligen påstås det att Maja måste lida av narkolepsi, i nästa stund heter det att hon inte sov alls och den som påstår annat är trådens största lögnare. Riktiga kappvändare vi har i tråden.
Jag har redan genom referenser till media och åklagaren visat att Maja påstår att hon sov när mordet inträffade. En del påstår gärna och ofta att hon då måste ha narkolepsi. Jag delar inte den uppfattningen. Den som somnar när den lägger sig på en säng klockan två natten efter ett par långa dygn av festande, precis så som Maja gjorde, är i min mening fullt normal. Det är heller inget konstigt om man då somnar som en stock, särskilt inte om det nu var så mycket väsen som vissa påstår.
Men det där är mest en rent retorisk/filosofisk fråga, vad det innebär att somna, eller sova, som en stock.
Och det är en rent retorisk/filosofisk fråga som togs upp enbart för att flytta bort fokus från den fråga jag faktiskt tog upp, nämligen den om att det faktum att Majas sömn under den där timmen när Tove dog, inte alls kan ha påverkats av någon vetskap om vad som skulle hända, så som Maja-hatarna försökt göra gällande i tråden.
När Maja gick och la sig i Johannas säng den där natten, vid tvåtiden, så var Johanna och Tove båda vid liv och samtalade för att reda ut bråket på Nöjet. Johanna är en person som ofta vill reda ut saker, det visste Maja. Så det var inget konstigt med det. Tove var dessutom en gammal vän, så det var väl bra om de kunde reda ut sina mellanhavanden. Maja hade ingen anledning att tro något annat. Klart att hon somnade gott, som en stock, trött som hon säkert var efter ett par dygns festande med konsertbesök. En halvtimme senare vaknade hon av att hon behövde gå på muggen.
Sedan återstår frågan vad som hände med Majas telefon vid 0233. Vem gjorde vad med telefonen då?
Jag påstår då att om Maja fipplat med telefonen då, så bevisar det att hon inte kan ha hållit i Toves armar när åklagaren säger att hon gjorde det, eftersom åklagaren menar att det är vid den tidpunkten som Maja håller i Toves armar under några minuter. Och det är då det händer, det helt fantastiska, då kommer en Maja-hatare och säger att det kan ju vara någon annan som fipplade med Majas telefon då. Och menar att det då återigen bevisar att Maja höll i Toves armar.
Men inser inte att det precis lika gärna kan tas som ett bevis för att Maja sov. Telefonens rörelser skulle ju visa att Maja var vaken och därför kunde hålla i Toves armar, var tanken. Men så blev det istället så att telefonen visar att Maja höll på med den just precis när hon skulle hålla i Toves armar. Det är fasiken i mig inte så lite tragikomiskt. Tragiskt för Rullman och Maja-hatarna, komiskt för Maja och resten av oss.
Och så där är det. Det finns inga bevis för att Maja deltog i mordet. Det kan vara så att hon gjorde det, men det finns inget som bevisar det. Tvärtom tyder det mesta på att Maja talar sanning när hon säger att hon inte var delaktig i mordet.