2023-08-09, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Majas tillskyndare är desperata. Obekväma åsikter ska tystas på alla sätt.

Det är inte förbjudet att tänka och analysera. Inte bara köpa allt en tingsrätt kommer fram till.

Historien visar en massa fall av oskyldigt dömda. Quick, Linna och Olle Möller är endast några.

Det verkar som om många vill att stackars Sara ska vara en naturlig del i detta mord. Genom att hålla händerna på Tova för att underlätta för Johanna att strypa. Trams.

Maja saknar varje motiv att vilja vara delaktig. Johannas motiv är outsinligt hat.

Sen finns det olika tankegångar bland oss som anser Maja oskyldig. Förråd och sömn och utrymme för tre i en trång toalett tillsammans med lite annat. Tillsammans och kanske till och med var för sig blir dessa hypoteser starkare än motsatserna.

Varför ljuger Maja. Hon vågade inte annat. Hon visste vad som skett och att hon låtit sig vara med om att på ett skändligt sätt hantera Tovad döda kropp. Det tror väl fan hon var medveten. Om än hennes olika begränsningar psykiskt och emotionellt spelar henne spratt. Detta var det bästa hon kunde komma på. Och det kostade henne livstid.

Stackars stackars lilla Sara. Hennes liv är förstört även om hon frias från mord i HR.
Citera
2023-08-09, 10:31
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Oavsett vad MH gjort sig skyldig til så var hon inte superupptagen med mobilen va?

Oj, kolla, ett sakligt ifrågasättande av mitt inlägg, härligt

Det vet vi väl egentligen inte. Jag uppfattar det som att Rullman menar att Maja aktivt använt sin telefon. Vi får se hur, om, han uttrycker sig om saken i hovrätten. Men som regel när man fingrar på sin telefon så får den 100% uppmärksamhet. Det är ju därför det är olagligt att ens hålla i en telefon när man kör bil t.ex.

Du tänker dock förmodligen på att det var en kort aktivitet, som längst 15 sekunder eller så. Och så verkar det ju, men icke desto mindre så kan hon inte ha hållit i Toves armar då, och det är ju föga troligt att Maja skulle ta upp sin telefon och fippla med den om hon befinner sig inne på toaletten med Johanna och Tove mitt i ett slagsmål och mord.

Och visst är det så att mordet kan ha skett tidigare, men det är inte vad Rullman, och de allra flesta i tråden, vill göra gällande. Telefonaktiviteten visar att Maja inte kan ha hållit i Toves armar då Rullman menar att hon skulle ha gjort det, det är min uppfattning.
Citera
2023-08-09, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Det är inte förbjudet att tänka och analysera. Inte bara köpa allt en tingsrätt kommer fram till.

Historien visar en massa fall av oskyldigt dömda. Quick, Linna och Olle Möller är endast några.

Det verkar som om många vill att stackars Sara ska vara en naturlig del i detta mord. Genom att hålla händerna på Tova för att underlätta för Johanna att strypa. Trams.

Maja saknar varje motiv att vilja vara delaktig. Johannas motiv är outsinligt hat.

Sen finns det olika tankegångar bland oss som anser Maja oskyldig. Förråd och sömn och utrymme för tre i en trång toalett tillsammans med lite annat. Tillsammans och kanske till och med var för sig blir dessa hypoteser starkare än motsatserna.

Varför ljuger Maja. Hon vågade inte annat. Hon visste vad som skett och att hon låtit sig vara med om att på ett skändligt sätt hantera Tovad döda kropp. Det tror väl fan hon var medveten. Om än hennes olika begränsningar psykiskt och emotionellt spelar henne spratt. Detta var det bästa hon kunde komma på. Och det kostade henne livstid.

Stackars stackars lilla Sara. Hennes liv är förstört även om hon frias från mord i HR.

Hur kom "Stackars, stackars lilla Sara" in i denna tråd?
Citera
2023-08-09, 11:08
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Åklagaren vet nog vad som verkligen har hänt, men eftersom både MH och JJ kommer med olika versioner som kan tolkas som lögner då har åklagaren nog förlitat sig mest på JJs version som kan verka mest trovärdig.

Att göra en rekonstruktion är nog inte så lätt eftersom det verkliga händelseförloppet inte har kommit fram utan det är en iscensatt historia som har uppdiktats som det mest trovärdiga.

Jag måste verkligen passa på att ge dig, Braskamin58, en stor eloge!

Vi delar inte uppfattning i frågan om Majas skuld. Men diskussionerna med dig är alltid sakliga och respektfulla, och alltid utan hittepå, halmgubbar, ad hominem och framförallt utan något hat riktat mot någon alls.

Det är en ynnest att få ha dig med i tråden som på ett sakligt och respektfullt sätt för "min motparts talan".

Vad gäller åklagarens vetskap, så är det nog ändå så att den inte är större än vad som framkommer genom bevisningen. Hur skulle han annars kunna veta något men inte presentera källan för sin vetskap? Man kan mycket väl anse att Maja inte är trovärdig. Men hur man kan anse att Johanna skulle vara mer trovärdig, det är för mig ett stort mysterium. Det är onekligen så Maja var den som började berätta sanningen om vad som hänt, och hon medgav också helt utan några bevis emot henne att hon deltagit i gravfridsbrottet. Johanna vidhöll sina lögner trots Majas erkännande och än idag nekar hon till det strypgrepp som rättsläkarna arbetat fram tydliga bevis för.

När det kommer till rekonstruktion så har det påståtts många saker om det i tråden. Men faktum är att en rekonstruktion syftar till många olika saker, och kan visa många olika saker. En av alla saker som en rekonstruktion kan ge svar på, är tidsförloppet. Hur lång tid olika saker har tagit. Att en rekonstruktion skulle vara svår att genomföra för att de misstänkta ljuger eller tros ljuga är inte helt rätt tänkt. En rekonstruktion har samma övergripande syfte som ett förhör, att bringa fram sanningen. Vi kan ju inte strunta i att ha förhör bara för att de misstänkta ljuger. Samma med rekonstruktion. När den eller de misstänkta i huvudsak medger kända sakförhållanden, Tove dog där i badrummet, då kan den eller de också delta i en rekonstruktion och visa hur det gick till. Hade det gjorts så kanske vi hade fått svar på en av trådens vattendelare - kan Maja överhuvudtaget, rent fysiskt, ha hållit armarna så som Johanna menar, under tiden Johanna ströp Maja? Får Maja plats? Hur får Maja tag i och hur håller Maja Toves högra arm? Hur uppstod egentligen märkena på Toves armbågar? En rekonstruktion sätter stor press på den eller de misstänkta att förklara kända sakförhållanden, och då kan det vara mycket svårt att förneka kännedom eller hålla ihop vad som blir uppenbara lögner, och istället sipprar sanningen fram. Kritiken mot åklagaren som inte bara kommer från mitt och andra i trådens håll utan även experter i media, är ganska kraftfull på denna punkten.

Johanna medger att hon var där när Tove dog, so med Johanna kan man göra en rekonstruktion kring dödsfallet. Maja nekar närvaro, så med henne kan man inte göra det, tyvärr.

Men kan spekulera kring möjligheten att låta Maja närvara vid en rekonstruktion med Johanna, och att om det leder till att Maja berättar mer eller kanske till och med avslöjar att hon trots allt var närvarande och vad hon i så fall gjorde. Man kan också låta Maja se en videoinspelning av rekonstruktion med Johanna. Syftet är då så klart att försöka få reda på om Maja vet mer om händelsen än vad hon medger eller borde veta om hon sov.

Tyvärr har inget av detta gjorts.
Citera
2023-08-09, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Hur kom "Stackars, stackars lilla Sara" in i denna tråd?

Kanske tänkte jag på någon Sara. En freudiansk slip. Maja skulle det så klart vara. . Sorry och förlåt så mycket.
Citera
2023-08-09, 11:26
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
För att M.s jacka med granbarr låg i sängen betyder inte att M låg där. Hon kan ha kastat jackan i sängen efter att de kom hem efter ha fraktat sin kompis ut i skogen.

Att det ligger granbarr i Johannas säng betyder inte heller att de kom ifrån Maja eller Majas jacka. Men det förstod du visst inte!?

Citat:
Var har det framkommit att M "tillbringar en stor del av sin fritid i ett naturreservat" och att hon var en naturmänniska?
Vad vi vet har hon tältat en gång, vad vet du mer?
Tror du att hon hade samma klädsel vid tältade som hon hade vid en utekväll?

Tror jag att Maja hade kamouflagebyxor när hon var ute och tältade? Ja, faktiskt, det tror jag mycket väl kan vara fallet.

Citat:
Första förhör med M i naturreservatet, var framkommer det?

Men skärp dig! Är du verkligen så okunnig att du inte vet att det framkommer i FUP, trots alla gånger det nämnts i tråden, och därtill så oförståndig att du inte inser att det är där det framkommer, eller är du bara hopplöst tramsig likt ett barn? Det är en befogad fråga så jag hoppas jag får svar på den.
Senast redigerad av flashmaner 2023-08-09 kl. 11:57.
Citera
2023-08-09, 13:03
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Försöker du påstå att Maja är en friluftsmänniska? Skojar du? Maja satt i en bil parkerad vid ett friluftsområde, vilket inte riktigt samma sak som att vara en friluftsmänniska.

Det verkar vara svårt att hålla isär fakta idag. Ingen har bestridit att Maja låg i Johannas säng efter dumpningen. Det var mycket riktigt förbjudet och Johanna blev också arg. Det var då barren hamnade i sängen.

Maja begrep att det var kört, därför berättade hon om dumpningen. Hade polisen pressat henne hårdare om hennes lögner om sovningen hade hon säkert erkänt delaktighet i mord också.
Nu börjar det spridas desinformation och rena fabler om Maja.
Det vi vet är att hennes största intressen var:
Att umgås med Johanna
Att festa med Johanna
Musik

Förhörsledarna missbedömde nog Maja rejält och lät henne slippa undan, hon borde fått tuffare frågor.
Troligtvis hade de inte räknat med hennes känslokyla och empatibrist
Citera
2023-08-09, 13:42
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
På menyraden klicka på visa miniatyrer.

Kommer fram ritningar på huset.

Aha, tack👍
Citera
2023-08-09, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det är likadant varje gång det sprids lögner och förtal av Maja-hatarna i tråden och jag påtalar rena fakta i fallet, det bara haglar av inlägg med personangrepp, lögner, halmgubbar och trams.

För det är som det är. Rullman har inte bevis emot Maja. Han kämpar i motvind och försökte sig på ännu en utredningsåtgärd och analyserade innehållet i Majas mobil en extra gång. Och lyckades med det bara bevisa att Maja var upptagen med sin telefon just vid den tidpunkten som Rullman menade att hon höll i Toves armar.

Ju djupare Rullman gräver, desto mer tvivel väcks kring hans anklagelser mot Maja.

Det går inte att snacka bort att Maja var den som började berätta sanningen, på egen begäran.

Det går inte att snacka bort att Maja incriminated herself när hon berättade sanningen om dumpningsresan, helt på eget bevåg.

Johanna fortsatte förneka. Hävdade att Maja inte kunde berättat detta. Inte förrän hon till sist insåg att det var sant, Maja hade berättat. Då medgav hon delar av det som bevisats emot henne, fortsatte att förneka och ljuga om resten, och hittade på nya andra lögner än de som hon först hittat på vid Illharjen samma kväll som polisen var där för att förhöra henne och Maja.

Det går inte att snacka bort att rättsläkaren sagt att det är möjligt att Johanna mördat Tove på egen hand.

Det går inte att snacka bort att rättsläkaren sagt att det är mer sannolikt att märkena på Toves armbågar kommit av att Johanna suttit på dem än att Maja hållit i dem.

Det går inte att snacka bort att Johanna fortfarande ljuger om hur strypningen av Tove gick till.

Det går inte att snacka bort att ett av de för Maja mest besvärande bevisen fullständigt ignoreras av polis och åklagare, nämligen det att transkriptionen i FUP gör gällande att grannpappan sagt att han hörde flera personers fotsteg i direkt anslutning till att mordet antas ha skett. Det är rätt lätt att inse att oavsett hur den informationen hamnade i FUP, så är den inte helt korrekt. För pappan säger också att han hörde en person gå fram och en person gå tillbaka. Däri, lär Rullman ha konstaterat, ligger sanningen. En person flera gånger, inte flera personer.

Det går inte att snacka bort att polisen inte hade en aning om att Maja var med på dumpningsresan innan hon själv berättade om det.

Johannas telefon åkte till donken, inte Majas. Johanna var där, inte Maja. Det visste polisen.

Johannas telefon åkte till dumpningsplatsen, inte Majas. Johanna var där, inte Maja. Det trodde polisen. Inget konstigt med det. För det var vad spåren talade om för polisen.

Då tycker Maja-hatarna att jag är dum. Ursäkta, men

Det är som det är. Det finns inga bevis för att Maja deltog i mördandet. Det finns inte ens några indicier på det. Maja befann sig i lägenheten för att det var bestämt på förhand att hon skulle sova där. Och det lär hon också ha gjort.

Maja har medgivit gärningar som innebär brott mot griftefriden. Huruvida de gärningarna kommer att anses vara av normalgraden, eller grova, återstår att se. Det kan mycket väl landa i att de anses vara av normalgraden, givet Majas begränsade deltagande, som såväl Johanna som Maja förtäljer om. De kan också anses grova, mot bakgrund av syftet med förflyttningen och dumpningen. Oavsett vilket är ett straff på ett års fängelse långt ifrån ett för milt straff sett till gärningen. Skulle det inte osannolika bli resultatet av domen i HR, så lär Maja släppas på fri fot efter förhandling eller senast när domen kommer. Då har hon dessutom en chans att få skadestånd för att hon suttit häktad längre än hon skulle varit fängslad till följd av domen.

Det är som det är, även fast Maja-hatarna i tråden hatar mig lika mycket som de hatar Maja.

Maja kommer frias från mord i hovrätten, var så säkra.

Rättsläkaren skriver i sitt tillägg att Ts skador på armbågarna har uppkommit av att de tryckts mot en yta. Hon skriver att Johanna kan ha hållt fast de med sina ben/lår. Alternativt att någon tryckt ned de med sina händer dvs Maja. Under rättegången sa dock rättsläkaren att det var mindre troligt att det gått till så som Johanna sa när hon visade hur Maja hållt händerna. Det behövs egentligen ingen rekonstruktion för att förstå det.

Det finns heller inga skador på handlederna som tyder på till exempel fasthållning. Det gör det mer troligt att Johanna överraskade T och utförde mordet på egen hand.

Jag vet inte om beviskraven sänkts mycket nyligen men Gillberg kommer att fokusera på vad som hände i dödsögonblicket/under minutrarna när T dog tror jag. Det är så han har försvarat i ett tidigare fall. Och där har Johanna erkännt stryptag, fällning och att hon suttit på Ts bröstkorg. (hon har dock inte erkännt mord vilka en del tycks tro i tråden utan misshandel).

Att Maja agerat omoraliskt genom att inte larma och hålla tyst så länge är ju självklart. Men hon kanske inte ens vidrörde T innan hon dog. Att då dömmas till livstid som i TR är rättsosäkert. Där delar jag din uppfattning.

Vid morden i Malexander dömdes alla tre utan att det gick att fastslå vem som gjorde exakt vad, men där hade väl alla uppsåt då de var på flykt efter ett bankrån.

I fallet med den romska mamman som medvetet blev påkörd av sin son friades den yngre brodern som satt i passargerarsättet då det inte var stält utom rimligt tvivel att han var införstådd med vad som skulle hända.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-08-09 kl. 16:11.
Citera
2023-08-09, 15:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Nu börjar det spridas desinformation och rena fabler om Maja.
Det vi vet är att hennes största intressen var:
Att umgås med Johanna
Att festa med Johanna
Musik

Förhörsledarna missbedömde nog Maja rejält och lät henne slippa undan, hon borde fått tuffare frågor.
Troligtvis hade de inte räknat med hennes känslokyla och empatibrist
Det är lite lustigt att höra Maja beskrivas som Skogsmulle. Tydligen blir man friluftsmänniska om man parkerar vid ett friluftsområde när man eftersnackar med sin medbrottsling om föregående natts mord.

Förhörsledarna trippar tyvärr på tå för Maja. Jag tror att deras taktik är att få henne att prata och hoppas på att hon ska försäga sig. Men hon är en van lögnare och säger så lite som möjligt om sina egna handlingar. De får desto mer info om Johannas handlingar, men frågan är om Majas egen medverkan kommer fram.
Citera
2023-08-09, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Rättsläkaren skriver i sitt tillägg att Ts skador på armbågarna har uppkommit av att de tryckts mot en yta. Hon skriver att Johanna kan ha hållt fast de med sina ben/lår. Alternativt att någon tryckt ned de med sina händer dvs Maja. Under rättegången sa dock rättsläkaren att det var mindre troligt att det gått till så som Johanna sa när hon visade hur Maja hållt händerna. Det behövs egentligen ingen rekonstruktion för att förstå det.

Det finns heller inga skador på handlederna som tyder på till exempel fasthållning. Det gör det mer troligt att Johanna överraskade T och utförde mordet på egen hand.

Jag vet inte om beviskraven sänkts mycket nyligen men Gillberg kommer att fokusera på vad som hände i dödsögonblicket/under minutrarna när T dog tror jag. Det är så han har försvarat i ett tidigare fall.

Att Maja agerat omoraliskt genom att inte larma och hålla tyst så länge är ju självklart. Men hon kanske inte ens vidrörde T innan hon dog. Att då dömmas till livstid som i TR är rättsosäkert. Där delar jag din uppfattning.

Vid morden i Malexander dömdes alla tre utan att det gick att fastslå vem som gjorde exakt vad, men där hade väl alla uppsåt?

Det där stämmer inte, att Johanna visade rätten hur hon höll händerna. Det var Majas advokat som sträckte ut sina armar på ett sätt han inte ansåg vara förenlig med att skadorna skulle kunna uppkomma, och det höll rättsläkaren med om. Men vi vet inte hur Svegfors höll armarna.

Att det inte finns skador på handlederna är nog heller inte så konstigt, även om någon hållit henne där. Finns väldigt lite mjukdelar i handleden, och kroppen var svårt sargad efter två veckor i naturen och två eldningar.
Citera
2023-08-09, 15:44
Medlem
sybels avatar
Citat:
Anledningen till att papprets vara eller icke vara ökar Johannas trovärdighet och minskat Majas är:

Jag menar att det inte finns något motiv för Johanna att ljuga om detta och att det är sant. Toves kläder var därför blöta. En flytt av kroppen skulle ha lämnat spår. Spår saknas. Därför har kroppen inte flyttats. Därför ljuger Maja om att kroppen inte fanns i badrummet 02:40.

Jag kan inte heller se något motiv till att J skulle ljuga om kisstorkandet, men hennes ständiga lögner om stort och smått, anklagelser till höger och vänster och historier anpassade till bevis och Ms utsagor gör mig skeptisk till allt vad J säger, motsvarande som du gentemot M. Js bedyrande av sanningssägande i samma mening som hon levererar en lögn, gör henne inte mer trovärdig.

Jag tror inte M heller är sanningsenlig, men vad som är lögn och vad som kan kopplas till minnesproblematik är inte givet.

Det som talar emot kissevått golv är att J säger att hon vankar runt i lgh och inte vet vad hon ska göra innan hon torkar upp. Då skulle det blivit våta fotspår I större delen av lgh och det tror jag inte på. Vad jag minns var det endast toa och hall som var minutiöst rengjorda.
Jag vet inte vad jag tror om det, men det lutar åt lögnhållet och att T inte var kissevåt.

Hur M tänker när hon placerar sig på mordplatsen medan J är på McD är helt obegripligt. Det lutar mest åt att hon inte tänkt över huvud taget. Om det sedan innebär att det är sant eller en lögn hänger, för mig, i luften. Det skulle kunna vara vilket som, men mest troligt en lögn.

Citat:
Maja är säkert medveten om att de torkade kiss och att hennes strumpor blev blöta. Hon är säkert medveten om att Johanna tog hand om allt. Hon är också medveten om att det är farliga uppgifter för henne. Blöta strumpor placerar henne definitivt i badrummet.

När hon berättade om spyorna och att golvet torkades av den anledningen så sa hon att pappret spolades ner på toan, för det är ju så man normalt gör. Om hon hade sagt att Johanna la pappret i en påse så hade hon fått frågor om varför hon gjorde det och vart soppåsen tog vägen. Maja vill inte ha följdfrågor.

Därför säger hon också att hon hade strumporna på sig hem. Allt ska vara så normalt som möjligt, inga konstigheter eller avvikelser som behöver förklaras. Klart hon hade strumporna på sig, det har man ju. Det har hon alltid när hon kommer hem efter en utekväll.

Spola ner kontra soppåse håller jag inte med dig om. Stora mängder papper ser jag som mer naturligt att lägga i påse. Att M försöker undvika följdfrågor håller jag dock med dig om.

Hur det förhåller sig med Ms strumpor, tycker jag hänger i luften. Jag har för mig att M sa att hon la sina nerspydda kläder, även strumpor, i tvättkorgen när hon kom hem. (En rest från ursprungshistorian.) Vanligtvis är det väl så hon gör efter en utekväll. Att det inte stämmer med verkligheten vet vi dock, eftersom hennes bror sett att hon legat fullt påklädd på fm.

Citat:
Jag tycker att det är intressant att Maja i förhöret den 21/10 säger att Johanna kan ha gått iväg ut en stund efter att hon kommit hem med hamburgaren. Maja säger att hon kan ha gått iväg och slängt en soppåse. Vi vet att Johanna gick ut och var borta ca 10 min, alldeles för länge för att slänga en soppåse. Johanna flyttade nämligen Toves cykel och hämtade bilen då. Men varför nämner Maja en soppåse..? Är det en liten slip-up, minns Maja en soppåse med nåt som behöver slängas?

Jag tror som du, att "soppåse" flashat förbi i minnet utan sammanhang, men att hon tyckt att det passat in.

Det M berättar om tiden i lgh är osammanhängande och fragmentariskt. Jag tror att det beror på hennes minnesproblematik, att hon anstränger sig för att minnas och fragment dyker upp men utan sammanhang. Det blir då ryckigt, omkastat, hopblandat och osammanhängande, vilket definitivt inte måste innebära att det är lögn.

Om man då jämför Js sammanhållna story med Ms fragmentplock förefaller J mer trovärdig. Jag menar att man inte kan jämföra deras berättelser sinsemellan, då de har vitt skilda förutsättningar att skapa stories.
Om M haft obegränsad tid och i lugn och ro fått fundera, hade hon nog också kunnat leverera en sammanhängande historia.

Deras olika berättelser säger inte så mycket om trovärdigheten. Det vi vet, är att J satsar all energi för att verka trovärdig, kosta vad det kosta vill. Hon upprepar ständigt att sanningssägande är viktigt, tar på sig huvudansvaret, erkänner fällning och litet strypgrepp och misstänkliggör (skvallrar på?) M genom att poängtera hennes närvaro vid alla tillfällen.
Denna ambition har inte M och hon vet inte hur hon ska freda sig. Det enda hon gör för att bemöta Js påstående om att hon hållt Ts händer är att skaka på huvudet och säga "nej".

För mig är ingenderas uppgifter entydigt sanna och jag anser inte Ms deltagande styrkt, då det till största del bygger på Js utsagor från Nöjet och framgent.

Ms svårigheter att klart formulera sig i pressade situationer ligger henne till last, men det bevisar inte att hon ljuger om allt.

Huruvida hennes deltagande i badrummet måste bevisas för fällande dom är inte dock inte givet. TR har ju dömt på, vad jag anser som, tvivelaktig grund, men indiciefall är tolkningsfrågor och inte helt självklart rätt eller fel.

Om HR gör samma bedömning som TR visar det att givna indicier är juridiskt tillräckliga oavsett vad vi själva tänker och tycker.

Citat:
Edit: Majas lögner om detta ska ses i samma ljus som hennes lögner till sina föräldrar om att hon gick på efterfest till nån kille efter Nöjet. Maja är en vanelögnare som av vana förnekar kännedom om allt som kan vara minsta brännande för henne själv och ge upphov till besvärliga följdfrågor. Hon tar den lätta vägen ut.

”Nej, jag vet inget om det där, jag var nån annanstans.” ”Jag sov” ”Jag var full” ”Jag hade inga blöta strumpor” ”Jag såg ingen kropp”

Maja i ett nötskal.
Ja, M ljuger när hon vet att hon ska eller har gjort något fel som hon inte vill stå för och inte ha frågor om och "tar den lätta vägen ut" som du skriver. Det innebär att hon har klart för sig vad som är rätt och fel. Men det innebär även att det är svårt att avgöra när hon ljuger och när hon talar sanning.

J förefaller anser att hon gör rätt, oavsett hur fel det är. Hon ljuger för att tillskansa sig fördelar. Även det kan vara svårt att genomskåda.
Jag anser inte henne mer trovärdig för att hon dragit nytta av bevisen och vävt in dem i sin story. M har inte den förmågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in