2023-08-09, 23:03
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ja. Ju mindre du förstår av din omvärld, desto större rädsla i nya situationer.

Ja det är klart. Utan folk omkring sig som sväljer eller bortser från att bli ljugna för, så blir det förstås jobbigt.
Citera
2023-08-09, 23:05
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Att något skrik inte hörts är inget konstigt. Tove fick Johannas händer runt halsen i ett kraftigt strypgrepp innan hon visste ordet av och förstod vad som var på väg att hända. Sannolikt efter ett eller ett par hårda slag i huvudet som gjorde att hon nästan tappade medvetandet.
Kan ju faktiskt vara så att Maja höll för munnen på Tove. Svårt att värja sig i underläge mot två mördare. Jag hoppas att Johanna talar om i HR om det var så eler om Maja endast höll fast Toves händer.
Citera
2023-08-09, 23:12
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Eh...förhörsledarna jobbade på att nå in till henne, att få hennes förtroende och det dröjde inte länge förrän de lyckades efter att ha bytt taktik.
Samsittaren som lyssnade utan att pressa, hjälpte henne också att luckra upp försvaren.

De upphävda restriktionerna med tillgång till nyhetssändningar, skapade ångest och påverkade nattsömnen men var säkert nödvändig som ett led i att till sist tvingas möta och konfrontera verkligheten.
Att Majas nattsömn skulle rubbas var det sjukaste jag läst. Hon kan sova i alla lägen. Inte många som klarar att äta hamburgare och sova mellan tuggorna.

Svaren som dom fick under förhören var eh, öh, sov, eh ööh...
Citera
2023-08-09, 23:17
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Att Majas nattsömn skulle rubbas var det sjukaste jag läst. Hon kan sova i alla lägen. Inte många som klarar att äta hamburgare och sova mellan tuggorna.

Svaren som dom fick under förhören var eh, öh, sov, eh ööh...

Som sagt Johanna och Majas relation och beteende är ju som

Monique Olivier och Michael Fourniret... två riktigt sjuka individer... där Monique likt Maja försöker framställa sig själv som oskyldig och näst intill efterbliven men efter en grundlig undersökning visa sig ha en iq på 131...
Citera
2023-08-09, 23:19
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, men i så fall innan hon tog strypgreppet.
Först slaget i huvudet.
Då faller Tove till golvet.
Därefter strypgreppet.
Helvete vad du hittar på en massa skit. Det fanns ingen hammare med och skulle hon ha rusat in i verktygslådan och hämtat en sån? Du verkar kunna hitta på vad som helst och ställer olika diagnoser på Maja stup i kvarten. Maja har körkort och fungerade normalt frånsett att hon är känslolös och iskall.
Senast redigerad av ziggarillen 2023-08-09 kl. 23:22.
Citera
2023-08-09, 23:24
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Haha, ja med tanke på att hon påstår att hon har sovit genom ett mord så är det ju rätt sjukt att ömka henne över dålig nattsömn .
Ja, det är patetiskt med alla amatördoktorer och kriminalare som vet exakt allt om Maja. Nu har en djävla hammare hamnat i tråden som kommer ältas i veckor.
Citera
2023-08-09, 23:30
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Som sagt Johanna och Majas relation och beteende är ju som

Monique Olivier och Michael Fourniret... två riktigt sjuka individer... där Monique likt Maja försöker framställa sig själv som oskyldig och näst intill efterbliven men efter en grundlig undersökning visa sig ha en iq på 131...
Ja du, för att vara så efterbliven som vurmarna framställer Maja så är hon riktigt smart då hon säger sig ha sovit igenom både mord och liktransport. Precis i dom moment som det osade hett slumrade Maja till.
Citera
2023-08-09, 23:34
Avslutad
Citat:
Ja, det är patetiskt med alla amatördoktorer och kriminalare som vet exakt allt om Maja. Nu har en djävla hammare hamnat i tråden som kommer ältas i veckor.
Det här är platsen för vansinniga teorier. Det är väl klart att rättsläkaren har missat hammarmärkena i Toves huvud, det är väl inget konstigt. Hon är naturligtvis med på konspirationen tillsammans med polisen, tingsrätten, media och fan och hans moster.
Citera
2023-08-09, 23:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Desperationen i försvarandet av Maja tar nya proportioner
Jag trodde faktiskt aldrig att vi skulle diskutera Majas dåliga sömn. I didnt see that one coming!
Citera
2023-08-09, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
I mina ögon är det glasklart att Johanna är den med avsiktsuppsåt, den inneboende vreden, den inneboende tron på sin egen förträfflighet och allmakt men usla personligheten att klara av att utföra ett sånt mord som det på Tove. Så egentligen är inte jämförelsen med malexandertrion särskilt relevant här. Maja är en följare som inte törs säga emot. Inte ens när det gäller mord. Men hon har ANSVAR. Hon förstår vad som är rätt eller fel.

Det säger det mesta om Js och hennes relation.

"Dit Johanna pekar, dit går Maja", sa någon av deras kompisar.

Skulle Maja ha deltagit fysiskt på något sätt (som det verkar) så är hon ändå inte jämförbar med Johanna. Vad HR kommer att tycka/komma fram till kommer troligen bli ett mycket lägre straff för Maja. Kanske runt 4-6 år eller enbart för gravfridsbrottet?

Undrar om en rättegång mot en sån trio som mördarna i Malexander skulle bli likadan i dagens läge som då. Man ska inte glömma att Jackie Arklöv vad ex legosoldat i krigets Bosnien, där han enligt bevis var en av de värsta. Kanske hade han platsat i typ Wagnergruppen idag?

Lyssna på intervjun av Steffo Törnqvist med J.A i fängelset...ruskigt. Jag hade aldrig släppt ut den individen ens om jag hade makten att bestämma i det läget. Trots hans juridik- och psykologexamina han har tagit i fängelset. Johanna är inte bara lite lik honom. Men båda är troligen psykopater.

https://www.youtube.com/watch?v=gca1M2yx4KE

Lite OT. Arklöv släpps hösten 2026. Frågan är hur mycket han har förändrats. Han har ju deltagit i en del klosterverksamhet genom åren som han fått beviljat (fanns ett kloster på Kumla tidigare upphörde pga platsbrist). Det är bara att hoppas att han blivit en bättre människa.
Så han har studerat? Kanske Johanna kommer att försöka sig på den där arkitektutbildningen på Hinsan? Hon kommer att ha mycket tid att fördriva! Människor som kan manipulera sin omgivning behöver ju ha en viss intelligens. Inte förvånade om Arklöv också har prykopatiska drag. Om inte jag minns fel lyckades han charma personal på fryshuset.
Citera
2023-08-09, 23:37
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ja du, för att vara så efterbliven som vurmarna framställer Maja så är hon riktigt smart då hon säger sig ha sovit igenom både mord och liktransport. Precis i dom moment som det osade hett slumrade Maja till.

Nä men tkr Maja beteende är precis likadant som Monique Olivier... riktigt vidrig människa det.
Citera
2023-08-09, 23:38
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Låt oss prata om den viktigaste punkten som rör själva erkännandet från J, där hon berättat att M höll i händerna.

Vi har ju pratat om detta innan. För mig är det nästan obegripligt hur man kan tro att J skulle ljuga om denna del. Hämnd har M själv nämnt som anledning och den tron delas av många här. Om J inte hade haft något att förlora på att blanda in M hade jag kunnat köpa den anledningen.

Men hon har ju allt att förlora.
Hon riskerar ett betydligt längre fängelsestraff.
Hon skapar ett vittne som hon inte har kontroll över.
Hon förlorar rätten till sin egen historia, där hon hade kunnat hitta på vad som helst. Tove ramlade och slog i huvudet, hon kräktes och jag blev rädd och gick ut. Eller Tove hotade mig till livet så jag behövde försvara mig. Eller jag gick in på toa och där låg Tove. Ingen aning vad som hänt, kanske Maja gjort nåt?

Skulle det mot allt logiskt tänkande vara så att J helt tappat det och vill till varje pris hämnas på M. Varför är hon då så diffus. Hon vet inte på vilket sätt eller hur länge M höll. Hon vet inte vem som släppte först. Skulle hon vilja hämnas hade hon varit säker i M s gärningsbeskrivning. Hon höll hårt! Hon tryckte ner! Jag fick be henne släppa! Om J bara hittade på, hade hon kunnat bre på hur mycket som helst, eftersom då står J mot M s ord. Och vem tror hon hade vunnit den kampen?

Istället ursäktar hon M s beteende, genom att vara osäker i vad hon gjort, att hon var chockad och inte som vanligt, att hon åt hamburgaren på uppmaning av henne själv, och att hon på instinkt. På detta tar J på sig huvudansvaret i alla delar, och beskriver M s roll som en medhjälpare. Kom igen!
"Om J inte hade haft något att förlora på att blanda in M hade jag kunnat köpa den anledningen.

Men hon har ju allt att förlora.
Hon riskerar ett betydligt längre fängelsestraff.
Hon skapar ett vittne som hon inte har kontroll över.
Hon förlorar rätten till sin egen historia, där hon hade kunnat hitta på vad som helst."

Ja, det är motsägelsefullt att hon genom att uppge att M höll Ts händer gör brottet värre samtidigt som hon reducerar stryptaget till 10 s med efterföljande olycklig utgång för att förminska brottet. Man kan verkligen undra hur hon tänkt.

Jag kan inte se det på annat sätt än att det handlar om att bygga trovärdighet. Hon tar på sig huvudansvaret och sätter M i periferin, men hon är med. Hon framställer sig själv omtänksam och hänsynsfull gentemot M.

När hon lyckats göra sig trovärdig behöver hon inte oroa sig för vad M ska säga utan kan lugnt avfärda det som inte faller i smaken.

Hon är troligtvis övertygad om att M hållt sig till storyn och ljugit fram till avslöjandet om dumpningsresan, så Ms trovärdighet är inte heller särskilt stor. Där har J möjlighet att få övertaget och bli den som anses mest trovärdig och som kan styra storyn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in