2023-08-10, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsad
Vad är det som ska motbevisas? Du har hittat på en berättelse kring livets uppkomst, skräddarsydd efter hur du ser på världen. Det finns inget att motbevisa eftersom du inte har lagt fram något som på något sätt kan styrkas.

Innan det blir aktuellt att "motbevisa" din historia måste du bevisa att en gud över huvud taget existerar. Likt många troende har du hoppat över de mest grundläggande stegen.
Jo jag har ju bevisat att det finns naturliga lagar och eftersom gud har skapat dem så följer han dem också, han behövde ge en del av sig själv. Men du kanske inte heller har tankar i huvudet eftersom jag inte kan bevisa det. Ge ett logiskt argument emot varför det inte skulle vara som jag säger.
Citera
2023-08-10, 06:45
Medlem
Kolla fiskarna, uppenbart att de är sammankopplade https://youtu.be/15B8qN9dre4
Citera
2023-08-10, 07:11
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wihnei14
De flesta ateister vet nog inte vad gud är, men jag ska förklara.
Gud är skaparen av medvetandet eller han är medvetandet.
En naturlig lag på denna jorden är att ifall man ska skapa nytt liv så måste man ge en del av sig själv. Så när gud skapade liv på denna jorden så gav han en del av sig själv, och det han gav var en del av sitt medvetande. Så vi är delar av gud och vi är kopplade till honom och till varandra. När vi mediterar på honom eller ber så kopplar vi upp oss och välsignas och vårat medvetande vidgas, vi blir mer som oss själva.
ALLT levande har ett medvetande tom träd och växter, ifall ni söker på det så kan ni finna att träd tex samtalar med varandra.

Jag är öppen för att byta åsikt, men är inte detta extremt logiskt?
Skaparen behövde ge en del av sig själv och vad gav han jo medvetande, det är en naturlig lag. Alla som skapar nytt liv måste ge en del av sig själv.

Ge logiskt argument emot det, för jag är genuint öppen att ändra åsikt

Varför ska vi försöka motbevisa något som aldrig någonsin bevisats vara sant?

Om du kommer med bevis för det du hävdar så kan vi försöka falsifiera sen.

Jag kan också häva ur mig en lite historia så här på tisdagsmorgonen. Jag lovar att du kan motbevisa den lika lite.
Citera
2023-08-10, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Varför ska vi försöka motbevisa något som aldrig någonsin bevisats vara sant?

Om du kommer med bevis för det du hävdar så kan vi försöka falsifiera sen.

Jag kan också häva ur mig en lite historia så här på tisdagsmorgonen. Jag lovar att du kan motbevisa den lika lite.
Så jävla kasst argument. Jag har ju sagt det, det finns massa saker som man inte vetenskapligt kan bevisa. Men detta är filosofi, det handlar om logik så ge mig ett logiskt argument. Endast EN har gjort det hittills, jag visste inte att ateister var såhär jävla kassa. Jag har sagt att jag är beredd att ändra mig men ni kan inte säga något logiskt.
Citera
2023-08-10, 07:29
Medlem
Citat:
De flesta ateister vet nog inte vad gud är, men jag ska förklara.
Gud är skaparen av medvetandet eller han är medvetandet.
En naturlig lag på denna jorden är att ifall man ska skapa nytt liv så måste man ge en del av sig själv. Så när gud skapade liv på denna jorden så gav han en del av sig själv, och det han gav var en del av sitt medvetande. Så vi är delar av gud och vi är kopplade till honom och till varandra. När vi mediterar på honom eller ber så kopplar vi upp oss och välsignas och vårat medvetande vidgas, vi blir mer som oss själva.
ALLT levande har ett medvetande tom träd och växter, ifall ni söker på det så kan ni finna att träd tex samtalar med varandra.

Jag är öppen för att byta åsikt, men är inte detta extremt logiskt?
Skaparen behövde ge en del av sig själv och vad gav han jo medvetande, det är en naturlig lag. Alla som skapar nytt liv måste ge en del av sig själv.

Ge logiskt argument emot det, för jag är genuint öppen att ändra åsikt

Ledsen att tala om det för dig.

Alla, precis alla, argument för gud har motbevisats.
Citera
2023-08-10, 07:45
Medlem
Citat:
Märks hur jävla indoktrinerad du är, AA MEN DU KAN VÄL HÅLLA DET FÖR DIG SJÄLV DÅ OM DU TROR!??! Nej varför ska jag göra det jag vill diskutera detta och vidga mina vyer. Men du upprepar saker som du hörde i fjärde klass och ifrån mamma och pappa.

Vadå indoktrinerad? Jag är jävligt öppen. Det jag menar är att DU vet att du har en inre dialog, JAG vet det, ALLA vet det. Det är ingen som motsäger det, så vad finns att bevisa?
Citera
2023-08-10, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senjinone
Ledsen att tala om det för dig.

Alla, precis alla, argument för gud har motbevisats.
Motbevisa då och nej det är en pågående debatt. Fan vilka drönare ni är.
Citera
2023-08-10, 07:46
Medlem
Citat:
En sak missade jag "vi är inte alls formade till att äta kött" skojar du eller? Jo det enda våra förfäder åt var kött, testa gå ut i skogen och överlev. Vad ska du leva på jo främst kött. Viss frukt kanske, nästan alla grönsaker vi har idag är framavlade. Tror du inte på evolution?

Om du nu ska citera mig så citera mig åtminstone korrekt. Det är klart de åt kött, men också annat som fanns i skogarna. Du får det att låta som att människan är byggd att enbart äta kött och så är det absolut inte.
Citera
2023-08-10, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
Vadå indoktrinerad? Jag är jävligt öppen. Det jag menar är att DU vet att du har en inre dialog, JAG vet det, ALLA vet det. Det är ingen som motsäger det, så vad finns att bevisa?
Det går inte att vetenskapligt bevisa precis som det inte går att vetenskapligt bevisa att Gud existerar. Att du inte fattade det resonemanget bevisar att du är efterbliven. Gå och prata med mamma och pappa istället.
Citera
2023-08-10, 07:50
Medlem
Citat:
Det går inte att vetenskapligt bevisa precis som det inte går att vetenskapligt bevisa att Gud existerar. Att du inte fattade det resonemanget bevisar att du är efterbliven. Gå och prata med mamma och pappa istället.

Vad tycker gud om din attityd och ton mot andra tror du?
Citera
2023-08-10, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Om du nu ska citera mig så citera mig åtminstone korrekt. Det är klart de åt kött, men också annat som fanns i skogarna. Du får det att låta som att människan är byggd att enbart äta kött och så är det absolut inte.
Jag sa främst, men sen åt man såklart vissa grönsaker, frukt och nötter. Men främst åt man kött och vi är formade till att äta den dieten. Det är en naturlig lag, inte jättesvårt att förstå.
Citera
2023-08-10, 07:52
Medlem
Citat:
Jo könssjukdomar skapas och sprids i ett lössläppt samhälle därför blev vi monogama https://www.telegraph.co.uk/news/2016/04/12/sexually-transmitted-diseases-led-ancient-humans-to-monogamy/

Att monogami blev norm i vår svenska kultur handlar enbart om att kristendomen gjorde sitt intåg, innan dess var det normala polygami. Sen så är det ju en glidande skala, kanske att spridningen av sjukdomar ledde till att vi begränsade antalet partner med den strikta monogamin är definitivt en religiös konstruktion.

Citat:
Kvinnor som gör abort utvecklar en sociopati för att copea med traumat ifrån att ha DÖDAT sitt egna barn. Det finns en konflikt mellan deras intellekt och deras djupare biologi. De tänker att " Jag är en stark starkflicka ifall jag dödar barnet för media och min uppväxt har sagt det" men deras djupare modersinstinkter säger emot så de utvecklar depression och ångest. Sättet att överkomma detta trauma är att försöka övertyga sig själva om att de har gjort rätt. Det är därför man får kvinnor som skriker att "DÖDA BARN ÄR DET HÄFTIGASTE I VÄRLDEN". Okej kanske inte så men de är väldigt rabiata kring det.

Det där kanske är sant för vissa, men du kan absolut inte generalisera utifrån ett fåtal fall. Det finns många kvinnor som gör abort efter att ha blivit våldtagna eller för att de inser att de inte är redo att uppfostra ett barn och det finns väldigt många som inte alls ser det som att ha dödat ett barn; det är snarast en uppfattning som brukar anföras av religiösa fundamentalister som anser att ett befruktat ägg är att jämställa med ett foster.

Citat:
Jag kan gå in på seriemördare också Ted Bundy hatade sin mamma etc, men du har fortfarande inte argumenterat emot gud som jag bad om.

Varför behöver du ens källor på simpla resonemang? Kan du inte tänka själv?

Om du nu hävdar att det är ett enkelt resonemang så borde det vara enkelt för dig att visa på det genom att presentera en källa. Annars är det bara din personliga åsikt som passar din världsbild utan att därmed nödvändigtvis vara sant.

Min argument var inte emot gud utan emot att det du kallar för naturlagar inte är det. Vilket jag också skrev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in