2023-08-10, 05:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wihnei14
Aa men man kan inte bevisa att du hör din inre röst när du tänker. Det går inte att bevisa att du har en inre monolog.

Eftersom du har det så har du väl bevisat det för dig själv, behöver du bevisa det för andra?
Citera
2023-08-10, 05:39
Medlem
SharpArrows avatar
Citat:
Gud är skaparen av medvetandet eller han är medvetandet.

Ateister skulle nog hävda att medvetandet är skapat genom evolutionen, av en slump och att det på något vis ger en fördel.

Kommunikation är inte detsamma som medvetande. T.ex. kan maskiner kommunicera med varandra. Maskin 1 får en input, skickar signal till maskin 2 som ger en viss output. Kommunikation bland växter ser i stort likadan ut, kemiska signaler.

Varför vi inte är robotar är däremot intressant. Det är svårt tycker jag att argumentera för att medvetande är en fördel rent evolutionistiskt. Att jaga mat och fortplanta sig kräver inte ett medvetande. Att sitta och tänka kring varför solen går upp ger inga direkta fördelar. Nu har kanske människan med sitt medvetande lyckats bra på jorden. Men behöver en ko som mest äter gräs och ska hålla sig till flocken för att skydda sig mot rovdjur verkligen ett advancerat medvetande?

I övrigt håller jag med dig, Guds medvetande är en del av oss.
Citera
2023-08-10, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SharpArrow
Ateister skulle nog hävda att medvetandet är skapat genom evolutionen, av en slump och att det på något vis ger en fördel.

Kommunikation är inte detsamma som medvetande. T.ex. kan maskiner kommunicera med varandra. Maskin 1 får en input, skickar signal till maskin 2 som ger en viss output. Kommunikation bland växter ser i stort likadan ut, kemiska signaler.

Varför vi inte är robotar är däremot intressant. Det är svårt tycker jag att argumentera för att medvetande är en fördel rent evolutionistiskt. Att jaga mat och fortplanta sig kräver inte ett medvetande. Att sitta och tänka kring varför solen går upp ger inga direkta fördelar. Nu har kanske människan med sitt medvetande lyckats bra på jorden. Men behöver en ko som mest äter gräs och ska hålla sig till flocken för att skydda sig mot rovdjur verkligen ett advancerat medvetande?

I övrigt håller jag med dig, Guds medvetande är en del av oss.
Fint, tack det första logiska argumentet. Jag skulle säga att medvetandet är inte så kemiskt. Rupert Sheldrake gjorde ett experiment där han testade ifall hundar kunde känna av ifall deras ägare kom hem. Och hundarna gjorde det trots att ägarna kom hem vid slumpmässiga tider.
https://youtu.be/aA5wAm2c01w
Det har såklart blivit kritiserat eftersom det går emot mainstream. Men han förklarar mer om det i hans bok.
Citera
2023-08-10, 05:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
Eftersom du har det så har du väl bevisat det för dig själv, behöver du bevisa det för andra?
Märks hur jävla indoktrinerad du är, AA MEN DU KAN VÄL HÅLLA DET FÖR DIG SJÄLV DÅ OM DU TROR!??! Nej varför ska jag göra det jag vill diskutera detta och vidga mina vyer. Men du upprepar saker som du hörde i fjärde klass och ifrån mamma och pappa.
Citera
2023-08-10, 06:19
Medlem
Citat:
Det finns naturliga lagar när det kommer till diet, sex, hur samhället ska formas etc. Vi är formade till att äta mestadels kött tex, ifall vi har ett lössläppt samhälle så skapas och sprids könssjukdomar, en familj behöver en mamma och en pappa för att skapa bra individer, de flesta seriemördare och skolskjutare kommer ifrån ensamma mammor. Abort skadar mamman för det går emot hennes naturliga instinkter. Etc jag kan fortsätta men detta är några naturliga lagar. De är naturliga för de är biologiska.

Detta är absolut inte några "lagar" som är vare sig naturliga eller biologiska.

Vi är inte alls formade att äta mestadels kött. Könsjukdomar är inte ett naturligt fenomen som finns där för att förebygga/straffa lössläppthet. Det går utmärkt att uppfostra bra individer som ensamstående förälder trots att många svåra brottslingar har trasiga barndomar (visa gärna statistik på ditt påstående om seriemördare och skolskjutare för övrigt). Abort som ett eget val av en kvinna är mycket bättre för henne än att tvingas föda ett oönskat barn. Osv.

Det du listar handlar enbart om åsikter och normer, inte alls om vad som är naturligt eller biologiskt, som är produkter av vilka normer och traditioner som råder i olika samhällen.
Citera
2023-08-10, 06:24
Medlem
Liv kan bara uppstå från redan existerande liv.
Det måste väl alla vara överens om
Citera
2023-08-10, 06:25
Medlem
Citat:
De flesta ateister vet nog inte vad gud är, men jag ska förklara.
Gud är skaparen av medvetandet eller han är medvetandet.
En naturlig lag på denna jorden är att ifall man ska skapa nytt liv så måste man ge en del av sig själv. Så när gud skapade liv på denna jorden så gav han en del av sig själv, och det han gav var en del av sitt medvetande. Så vi är delar av gud och vi är kopplade till honom och till varandra. När vi mediterar på honom eller ber så kopplar vi upp oss och välsignas och vårat medvetande vidgas, vi blir mer som oss själva.
ALLT levande har ett medvetande tom träd och växter, ifall ni söker på det så kan ni finna att träd tex samtalar med varandra.

Jag är öppen för att byta åsikt, men är inte detta extremt logiskt?
Skaparen behövde ge en del av sig själv och vad gav han jo medvetande, det är en naturlig lag. Alla som skapar nytt liv måste ge en del av sig själv.

Ge logiskt argument emot det, för jag är genuint öppen att ändra åsikt

Vad är det som ska motbevisas? Du har hittat på en berättelse kring livets uppkomst, skräddarsydd efter hur du ser på världen. Det finns inget att motbevisa eftersom du inte har lagt fram något som på något sätt kan styrkas.

Innan det blir aktuellt att "motbevisa" din historia måste du bevisa att en gud över huvud taget existerar. Likt många troende har du hoppat över de mest grundläggande stegen.
Citera
2023-08-10, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahman5
Liv kan bara uppstå från redan existerande liv.
Det måste väl alla vara överens om

Nej, det är absolut inte fastslaget. Läs på om abiogenes.
Citera
2023-08-10, 06:34
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Alla vet vad medvetande är allt annat är pretentiöst. Jag sa att träd kan kommunicera med varandra.

Definera kommunicera.
Sen kan insekter också kommunicera med varandra, är de medvetna?
Citera
2023-08-10, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bofop

Vi är inte alls formade att äta mestadels kött. Könsjukdomar är inte ett naturligt fenomen som finns där för att förebygga/straffa lössläppthet. Det går utmärkt att uppfostra bra individer som ensamstående förälder trots att många svåra brottslingar har trasiga barndomar (visa gärna statistik på ditt påstående om seriemördare och skolskjutare för övrigt). Abort som ett eget val av en kvinna är mycket bättre för henne än att tvingas föda ett oönskat barn. Osv.

Det du listar handlar enbart om åsikter och normer, inte alls om vad som är naturligt eller biologiskt, som är produkter av vilka normer och traditioner som råder i olika samhällen.
Jo könssjukdomar skapas och sprids i ett lössläppt samhälle därför blev vi monogama https://www.telegraph.co.uk/news/2016/04/12/sexually-transmitted-diseases-led-ancient-humans-to-monogamy/

Kvinnor som gör abort utvecklar en sociopati för att copea med traumat ifrån att ha DÖDAT sitt egna barn. Det finns en konflikt mellan deras intellekt och deras djupare biologi. De tänker att " Jag är en stark starkflicka ifall jag dödar barnet för media och min uppväxt har sagt det" men deras djupare modersinstinkter säger emot så de utvecklar depression och ångest. Sättet att överkomma detta trauma är att försöka övertyga sig själva om att de har gjort rätt. Det är därför man får kvinnor som skriker att "DÖDA BARN ÄR DET HÄFTIGASTE I VÄRLDEN". Okej kanske inte så men de är väldigt rabiata kring det.

https://eu.dailycommercial.com/story/opinion/columns/2018/03/02/another-opinion-fatherless-homes-factor-in-mass-shootings/13982284007/
Skolskjutare.

Jag kan gå in på seriemördare också Ted Bundy hatade sin mamma etc, men du har fortfarande inte argumenterat emot gud som jag bad om.

Varför behöver du ens källor på simpla resonemang? Kan du inte tänka själv?
Citera
2023-08-10, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bofop

En sak missade jag "vi är inte alls formade till att äta kött" skojar du eller? Jo det enda våra förfäder åt var kött, testa gå ut i skogen och överlev. Vad ska du leva på jo främst kött. Viss frukt kanske, nästan alla grönsaker vi har idag är framavlade. Tror du inte på evolution?
Citera
2023-08-10, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
Definera kommunicera.
Sen kan insekter också kommunicera med varandra, är de medvetna?
Ja kolla på fiskstimm tex de rör sig perfekt korrigerat utan att en prata med varandra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in