2023-08-10, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
Vad tycker gud om din attityd och ton mot andra tror du?
Finns inga naturliga lagar kring det. Sanningen är däremot helig och du anpassar dig inte.
Citera
2023-08-10, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wihnei14
Jag sa främst, men sen åt man såklart vissa grönsaker, frukt och nötter. Men främst åt man kött och vi är formade till att äta den dieten. Det är en naturlig lag, inte jättesvårt att förstå.

https://sverigesradio.se/artikel/4261847

"Frukt, grönsaker, nötter och bönor stod för 65 procent av kaloriintaget och gav 100 gram fiber varje dag" enligt https://www.ekoappen.se/blogg/som-pa-stenaldern/

"I tusentals år var mat från växtriket den vanligaste födan världen över. Bröd, gröt och välling var basföda i vanliga människors kost. Gröt kan vara människans äldsta tillagade maträtt. Välling har haft en viktig roll över stora delar av världen.

Vad folk åt berodde dels på var de bodde, dels vilken årstid det var. Färska frukter och grönsaker hörde den varma årstiden till." enligt https://www.so-rummet.se/kategorier/historia/historiska-teman/historia-om-mat-och-matvanor#

Och så vidare. Du har helt enkelt fel i din argumentation.
Citera
2023-08-10, 08:01
Medlem
Citat:
Finns inga naturliga lagar kring det. Sanningen är däremot helig och du anpassar dig inte.

”Sanningen är helig” där visar du hur öppen och öppen för nya bevis du är. Den meningen säger i princip allt, jag hoppas du vaknar upp en dag och kan se på saken objektivt ur flera perspektiv.
Citera
2023-08-10, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Att monogami blev norm i vår svenska kultur handlar enbart om att kristendomen gjorde sitt intåg, innan dess var det normala polygami. Sen så är det ju en glidande skala, kanske att spridningen av sjukdomar ledde till att vi begränsade antalet partner med den strikta monogamin är definitivt en religiös konstruktion.

Det där kanske är sant för vissa, men du kan absolut inte generalisera utifrån ett fåtal fall. Det finns många kvinnor som gör abort efter att ha blivit våldtagna eller för att de inser att de inte är redo att uppfostra ett barn och det finns väldigt många som inte alls ser det som att ha dödat ett barn; det är snarast en uppfattning som brukar anföras av religiösa fundamentalister som anser att ett befruktat ägg är att jämställa med ett foster.

Om du nu hävdar att det är ett enkelt resonemang så borde det vara enkelt för dig att visa på det genom att presentera en källa. Annars är det bara din personliga åsikt som passar din världsbild utan att därmed nödvändigtvis vara sant.

Min argument var inte emot gud utan emot att det du kallar för naturlagar inte är det. Vilket jag också skrev.
Okej gillar att du argumenterar objektivt. Att seriemördare kommer ifrån ensamma mammor kanske inte är uppenbart. Men kan ge källor på det.

In 1996, 70% of inmates in state juvenile detention centers serving long sentences, were raised by single mothers. Wade Horn, “Why There Is No Substitute For Parents”, IMPRIMIS 26, NO.6, June, 1997
https://www.fixfamilycourts.com/single-mother-home-statistics/

Det är ju kriminalitet i allmänhet dock, men du kan ju tänka dig.
https://listverse.com/2021/09/28/10-mothers-who-raised-murderers/
Lista på mördare som kommer ifrån ensamma mammor.

Annan källa
https://www.theatlantic.com/sexes/archive/2012/12/the-real-complex-connection-between-single-parent-families-and-crime/265860/

Okej könssjukdomar, det är en naturlig lag att det skapas och sprids I ett lössläppt samhälle som jag sa ju. Men hur kristendomen har påverkat eller löst det är en annan fråga. Men könssjukdomar skapas och sprids i ett lössläppt samhälle.

Att kvinnor mår dåligt av abort är inte pga religioner, det är för det går emot deras naturliga instinkter.
Citera
2023-08-10, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
”Sanningen är helig” där visar du hur öppen och öppen för nya bevis du är. Den meningen säger i princip allt, jag hoppas du vaknar upp en dag och kan se på saken objektivt ur flera perspektiv.
Du har inte gett mig några argument emot gud endast plattityder. Du låter som en svennebanan-sosse.
Citera
2023-08-10, 08:16
Medlem
Citat:
Okej gillar att du argumenterar objektivt. Att seriemördare kommer ifrån ensamma mammor kanske inte är uppenbart. Men kan ge källor på det.

Nej du, det är du som presenterar det som en självklarhet så du får allt vara den som styrker det påståendet, jag tänker inte ta ansvar för dina argument.

Citat:
Okej könssjukdomar, det är en naturlig lag att det skapas och sprids I ett lössläppt samhälle som jag sa ju. Men hur kristendomen har påverkat eller löst det är en annan fråga. Men könssjukdomar skapas och sprids i ett lössläppt samhälle.

Ja, är man lössläppt så sprids inte bara könssjukdomar utan även andra sjukdomar. Men det är inte vad som har drivit fram monogamin. Att kristendomen gjorde det är däremot ett historiskt faktum som man får lära sig inom historieämnet i mellanstadiet. Under vikingatiden var det vanligt med att män hade många kvinnor, det förändrades när kristendomen trängde undan den typen av hedonism och skapade en norm om en man och en kvinna. Detta är inte "en annan fråga", det är väl dokumenterade historiska fakta som är mellanstadiefakta, vill du ha källa så kolla valfri historiebok för mellanstadiet som beskriver kristnandet av Sverige.

Citat:
Att kvinnor mår dåligt av abort är inte pga religioner, det är för det går emot deras naturliga instinkter.

Du generaliserar igen. Kvinnor som absolut vill genomföra en abort av någon legitim anledning mår inte med den självklarhet som du anför dåligt av det. Och som sagt, de mår garanterat sämre av att tvingas föda ett oönskat barn.
Citera
2023-08-10, 08:18
Medlem
Citat:
De flesta ateister vet nog inte vad gud är, men jag ska förklara.
Gud är skaparen av medvetandet eller han är medvetandet.
En naturlig lag på denna jorden är att ifall man ska skapa nytt liv så måste man ge en del av sig själv. Så när gud skapade liv på denna jorden så gav han en del av sig själv, och det han gav var en del av sitt medvetande. Så vi är delar av gud och vi är kopplade till honom och till varandra. När vi mediterar på honom eller ber så kopplar vi upp oss och välsignas och vårat medvetande vidgas, vi blir mer som oss själva.
ALLT levande har ett medvetande tom träd och växter, ifall ni söker på det så kan ni finna att träd tex samtalar med varandra.

Jag är öppen för att byta åsikt, men är inte detta extremt logiskt?
Skaparen behövde ge en del av sig själv och vad gav han jo medvetande, det är en naturlig lag. Alla som skapar nytt liv måste ge en del av sig själv.

Ge logiskt argument emot det, för jag är genuint öppen att ändra åsikt

Begreppet Gud: Den första utmaningen är definitionen av Gud. Även om du definierar Gud som "skaparen av medvetandet" eller som "medvetandet självt", finns det andra trosuppfattningar som ser Gud som mer än bara medvetandet. De kan tänka sig Gud som en allvetande, allsmäktig och allestädes närvarande entitet som inte enbart kan begränsas till mänskligt medvetande eller liv på jorden.

Naturliga lagar: Du nämner att det är en naturlig lag att för att skapa nytt liv, måste man ge en del av sig själv. Men denna "lag" är mer metaforisk än vetenskaplig. På molekylär nivå, när nya celler skapas, kopieras DNA. Men det betyder inte nödvändigtvis att det ursprungliga medvetandet (eller DNA) försvagas eller förloras.

Träd och medvetande: Det är sant att forskning har visat att träd och växter kan kommunicera med varandra, oftast genom kemiska signaler. Men detta skiljer sig från mänskligt medvetande. Även om träd kan svara på miljön, betyder det inte nödvändigtvis att de har medvetenhet, självmedvetenhet eller känslor på samma sätt som människor eller djur.

Ber och meditation: Många människor vittnar om att meditation och bön har positiva effekter på deras välbefinnande. Men det är svårt att dra slutsatsen att detta nödvändigtvis innebär en direkt koppling till en högre makt eller att medvetandet vidgas.

Evolutionsteorin: En av de mest accepterade teorierna om livets ursprung och utveckling är evolutionsteorin, som inte kräver existensen av en medveten skapare. Istället förklaras livets mångfald och komplexitet genom naturligt urval och genetisk drift.
Citera
2023-08-10, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
https://sverigesradio.se/artikel/4261847

"Frukt, grönsaker, nötter och bönor stod för 65 procent av kaloriintaget och gav 100 gram fiber varje dag" enligt https://www.ekoappen.se/blogg/som-pa-stenaldern/

"I tusentals år var mat från växtriket den vanligaste födan världen över. Bröd, gröt och välling var basföda i vanliga människors kost. Gröt kan vara människans äldsta tillagade maträtt. Välling har haft en viktig roll över stora delar av världen.

Vad folk åt berodde dels på var de bodde, dels vilken årstid det var. Färska frukter och grönsaker hörde den varma årstiden till." enligt https://www.so-rummet.se/kategorier/historia/historiska-teman/historia-om-mat-och-matvanor#

Och så vidare. Du har helt enkelt fel i din argumentation.
Det är efterblivet majoriteten av alla grönsaker vi äter idag är framavlade man kan inte äta dem i ett naturligt tillstånd.
https://natureofhome.com/fruits-vegetables-surprisingly-man-made/
https://www.google.com/amp/s/www.businessinsider.com/what-foods-looked-like-before-genetic-modification-2016-1%3famp
Citera
2023-08-10, 08:21
Medlem
Citat:
Det är efterblivet majoriteten av alla grönsaker vi äter idag är framavlade man kan inte äta dem i ett naturligt tillstånd.
https://natureofhome.com/fruits-vegetables-surprisingly-man-made/
https://www.google.com/amp/s/www.businessinsider.com/what-foods-looked-like-before-genetic-modification-2016-1%3famp

Vad vi äter idag är inte nödvändigtvis vad de åt då. Vem har påstått det? Har du ens läst länkarna jag gav dig?
Citera
2023-08-10, 08:23
Medlem
Om man nu hävdar guds existens, förklara då följande:

Religiösa meningskiljaktigheter ligger bakom enormt många militära konflikter genom åren och används fortfarande idag som grund för att begå våldshandlingar. Om Gud finns och vill att vi ska älska och respektera varandra, varför tillåter han sådana fruktansvärda dåd i sitt namn? Antingen är han en cynisk jävel eller så finns han helt enkelt inte.
Citera
2023-08-10, 08:25
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
En naturlig lag på denna jorden är att ifall man ska skapa nytt liv så måste man ge en del av sig själv. Så när gud skapade liv på denna jorden så gav han en del av sig själv, och det han gav var en del av sitt medvetande. Så vi är delar av gud och vi är kopplade till honom och till varandra. När vi mediterar på honom eller ber så kopplar vi upp oss och välsignas och vårat medvetande vidgas, vi blir mer som oss själva.
ALLT levande har ett medvetande tom träd och växter, ifall ni söker på det så kan ni finna att träd tex samtalar med varandra.

Skaparen behövde ge en del av sig själv och vad gav han jo medvetande, det är en naturlig lag. Alla som skapar nytt liv måste ge en del av sig själv.

Det du säger är bara en åsikt, som dessutom saknar stöd. Så vad har du att komma med egentligen. Då duger väl Bibelns påstående att han blåste liv i människan och är lika logiskt.
Du säger även att Gud är en fysisk varelse, ett djur, annars hade han inte något att ge för att skapa liv. Medvetandet är beroende av fysiken och liv. Det finns inget medvetande utanför djuren som man känner till. Då kan vi lika gärna ha fått vårt medvetande från en apa! Är den apan Gud i så fall. Människan var inte heller det första djuret. Andra växter och djur kom långt före och har då ingen funktion i din hädiska skapelseberättelse.
Citera
2023-08-10, 08:27
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Då kan vi börja med Hur vet du det?
Citat:
En naturlig lag på denna jorden är att ifall man ska skapa nytt liv så måste man ge en del av sig själv.
Jag skulle inte formulera det så men jag håller med om att allt är en förlängning eller omformning av någonting annat. Ingenting uppstår bara.
Citat:
Så när gud skapade liv på denna jorden så gav han en del av sig själv, och det han gav var en del av sitt medvetande.
Hur vet du det? Är det någonting man bara måste anta? I så fall är det inte mycket till argument, utan snarare en trossats.
Citat:
Så vi är delar av gud och vi är kopplade till honom och till varandra. När vi mediterar på honom eller ber så kopplar vi upp oss och välsignas och vårat medvetande vidgas, vi blir mer som oss själva.
Det här låter mer som ett antagande än ett argument.

Citat:
Om du begär att man ska motbevisa det du själv aldrig bevisar tycker jag inte det är logiskt. Visst, givet premisserna du antar kan många saker följa logiskt men man måste såklart ha välgrundade premisser först.

Citat:
Det ena följer inte nödvändigtvis det andra. Bara för att han gav av sig själv innebär det inte att han gav av sitt medvetande så det är på sin höjd ett postulat.

Citat:
Mitt logiska argument är att du gärna för leda något av det här med bevisning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in