2024-11-06, 04:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wihnei14
De flesta ateister vet nog inte vad gud är, men jag ska förklara.
Gud är skaparen av medvetandet eller han är medvetandet.
En naturlig lag på denna jorden är att ifall man ska skapa nytt liv så måste man ge en del av sig själv. Så när gud skapade liv på denna jorden så gav han en del av sig själv, och det han gav var en del av sitt medvetande. Så vi är delar av gud och vi är kopplade till honom och till varandra. När vi mediterar på honom eller ber så kopplar vi upp oss och välsignas och vårat medvetande vidgas, vi blir mer som oss själva.
ALLT levande har ett medvetande tom träd och växter, ifall ni söker på det så kan ni finna att träd tex samtalar med varandra.

Jag är öppen för att byta åsikt, men är inte detta extremt logiskt?
Skaparen behövde ge en del av sig själv och vad gav han jo medvetande, det är en naturlig lag. Alla som skapar nytt liv måste ge en del av sig själv.

Ge logiskt argument emot det, för jag är genuint öppen att ändra åsikt

En fågel vaknar väl på morgonen och flyger runt letar efter föda.
De där vill att man ska ha ett superhjärnexperiment.
Tex leta ut efter alla 100 labyrinter som redan är fixade varje dag, ändrar varje minut..
Men deras labyrinter avslöjade vem de är innerst inne tyvärr.
Och vem fan har ett själshopparsystem?
Hoppa hjärna ?
Åka in i nerver och allt sjukt de pysslar med varje dag?

Alla måste fatta att de har ett slags 5d system som är sjukt och hjärnan blir faktiskt sjuk på riktigt av sånt.

Ingen kommer komma ihåg en sådan som offrat hela livet för sånt endå.
Onödigt överdrivet...
Alla tycker det endå inget att dalta om sånt där.

Men tyvärr är det alltid satan som står i fokus alltså en sådan satan ingen läst en bok om.
Och deras vidriga kommentarer till människor är sjukt att ni orkar ens gå in på gud.

Tycker de slösade oerhört många timmar här på ren skit och hat varje dag.
Perverst och sjukt. Hatar ni barnen kan ni sluta skapa barn men hyckla går inte.
Det är bara problem med allt som rör religion.
Och endå har de massa energisystem som bara går runt..
Citera
2024-11-06, 05:18
Medlem
Alltså att de kan ha så mycket ritualer för tom barnen är så sjukt att alla orkade med.
Kontrollantsystem så livet blir lixom tråkigt och komplicerat.
Man har tusen ritualer på mig 10 andra på barnen, skickar en hånflinande gubbe och ska bli bästis med människor...
Citera
2024-11-06, 21:46
Medlem
Citat:
De flesta ateister vet nog inte vad gud är, men jag ska förklara.
Gud är skaparen av medvetandet eller han är medvetandet.
En naturlig lag på denna jorden är att ifall man ska skapa nytt liv så måste man ge en del av sig själv. Så när gud skapade liv på denna jorden så gav han en del av sig själv, och det han gav var en del av sitt medvetande. Så vi är delar av gud och vi är kopplade till honom och till varandra. När vi mediterar på honom eller ber så kopplar vi upp oss och välsignas och vårat medvetande vidgas, vi blir mer som oss själva.
ALLT levande har ett medvetande tom träd och växter, ifall ni söker på det så kan ni finna att träd tex samtalar med varandra.

Jag är öppen för att byta åsikt, men är inte detta extremt logiskt?
Skaparen behövde ge en del av sig själv och vad gav han jo medvetande, det är en naturlig lag. Alla som skapar nytt liv måste ge en del av sig själv.

Ge logiskt argument emot det, för jag är genuint öppen att ändra åsikt

Går inte att bevisa
Citera
2024-11-07, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Som andra redan kommenterat vill jag också lägga till att detta kräver antagandet att Gud är undantagen (special pleading) från denna naturliga lag som påstås och även om det är en kedjebrytare (lösning infinite regression) så är det inte en given eller axiomatisk kedjebrytare. Det måste stärkas i argument eller evidens och kan inte bara antas om man ska vara saklig och objektiv.

Om allt måste komma från någonting annat så kan man inte bara implementera en som inte kom från någonting annat för att bryta kedjan. Det är bara magiskt tänkande.
Du har varit delaktig i tråden typ ifrån början. Men du har ändå inte lyckats knäcka kedjan. Visst du har lite bra kritik mot gud men du går aldrig emot det fundamentala i mitt argument. Ifall man kan bevisa gud genom dom naturliga lagarna och gud följer dom själv så uppstår vissa problem. Tex om gud har skapat jorden och allt liv, hur gjorde han det själv? Det är en naturlig lag att man behöver två för att skapa nytt liv. Så gud måste alltså då ha splittrat sig själv och då bryter han ju mot dom naturliga lagarna. En annan naturlig lag är att allt har en skapare, så vem skapade Gud. Den som skapade honom måste skapat honom osv osv. Så jag uppskattar dina inlägg men du har ändå inte använt dom naturliga lagarna för att motbevisa det jag säger.

Ursäkta du sa det faktiskt vem har skapat gud, ja det är ett problem om man applicerar dom naturliga lagarna på gud. Men generellt så har du inte använt dom naturliga lagarna för att motbevisa gud. Och jag gjorde det precis.
Senast redigerad av wihnei14 2024-11-07 kl. 06:17.
Citera
2024-11-07, 07:23
Medlem
Citat:
Du har varit delaktig i tråden typ ifrån början. Men du har ändå inte lyckats knäcka kedjan. Visst du har lite bra kritik mot gud men du går aldrig emot det fundamentala i mitt argument. Ifall man kan bevisa gud genom dom naturliga lagarna och gud följer dom själv så uppstår vissa problem. Tex om gud har skapat jorden och allt liv, hur gjorde han det själv? Det är en naturlig lag att man behöver två för att skapa nytt liv. Så gud måste alltså då ha splittrat sig själv och då bryter han ju mot dom naturliga lagarna. En annan naturlig lag är att allt har en skapare, så vem skapade Gud. Den som skapade honom måste skapat honom osv osv. Så jag uppskattar dina inlägg men du har ändå inte använt dom naturliga lagarna för att motbevisa det jag säger.

Ursäkta du sa det faktiskt vem har skapat gud, ja det är ett problem om man applicerar dom naturliga lagarna på gud. Men generellt så har du inte använt dom naturliga lagarna för att motbevisa gud. Och jag gjorde det precis.
Argumentet emot skulle vara såhär "Okej men atomer kan ju splittras"

Argumentet emot det skulle vara "Okej men atomer kan inte föröka sig med varandra, så gud existerar inte."

Det är dialektiken, jag tror alltså inte på gud. Men dim retorik har varit slapp som fan.
Citera
2024-11-07, 08:43
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Du har varit delaktig i tråden typ ifrån början. Men du har ändå inte lyckats knäcka kedjan.
Varför skulle jag behöva knäcka kedjan? Jag behöver inte presentera någon sorts alternativ för att motverka ditt ogrundade argument.
Citat:
Visst du har lite bra kritik mot gud men du går aldrig emot det fundamentala i mitt argument.
Det fundamentala i ditt argument är en ostyrkt spekulation.
Citat:
Ifall man kan bevisa gud genom dom naturliga lagarna och gud följer dom själv så uppstår vissa problem. Tex om gud har skapat jorden och allt liv, hur gjorde han det själv? Det är en naturlig lag att man behöver två för att skapa nytt liv.
Inte nödvändigtvis. Det tidigaste livet behövde inte två.
Citat:
Så gud måste alltså då ha splittrat sig själv och då bryter han ju mot dom naturliga lagarna. En annan naturlig lag är att allt har en skapare, så vem skapade Gud. Den som skapade honom måste skapat honom osv osv. Så jag uppskattar dina inlägg men du har ändå inte använt dom naturliga lagarna för att motbevisa det jag säger.
Jag behöver inte motbevisa det du säger, bara demonstrera att DU inte bevisat det DU säger.

Citat:
Vad jag faktiskt skrev var att om problemet är att allt måste komma från något annat, varför skulle Gud inte lyda under samma regel annat än om man sysslar med special pleading (och då är oärlig)?
Du hävdar att en regel gör gällande att det krävs en Gud men undantar honom från samma regel.
Det är ett problem. För ditt argument.
Citera
2024-11-07, 08:44
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Argumentet emot skulle vara såhär "Okej men atomer kan ju splittras"

Argumentet emot det skulle vara "Okej men atomer kan inte föröka sig med varandra, så gud existerar inte."

Det är dialektiken, jag tror alltså inte på gud. Men dim retorik har varit slapp som fan.
Du borde undvika att argumentera mot dig själv. Det är inte smickrande.
Citera
2024-11-07, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Du borde undvika att argumentera mot dig själv. Det är inte smickrande.
Du har inte motbevisat mig på ett fundamentalt sätt så efter 2 år så måste jag göra det åt dig, sorry. Dina argument har varit slappa och värdelösa, du har aldrig motbevisat fundamentet.
Citera
2024-11-08, 10:16
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Du har inte motbevisat mig på ett fundamentalt sätt så efter 2 år så måste jag göra det åt dig, sorry. Dina argument har varit slappa och värdelösa, du har aldrig motbevisat fundamentet.
Åter igen: Jag behöver inte motbevisa något du inte bevisat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in