Citat:
Ursprungligen postat av
wihnei14
Att monogami blev norm i vår svenska kultur handlar enbart om att kristendomen gjorde sitt intåg, innan dess var det normala polygami. Sen så är det ju en glidande skala, kanske att spridningen av sjukdomar ledde till att vi begränsade antalet partner med den strikta monogamin är definitivt en religiös konstruktion.
Citat:
Kvinnor som gör abort utvecklar en sociopati för att copea med traumat ifrån att ha DÖDAT sitt egna barn. Det finns en konflikt mellan deras intellekt och deras djupare biologi. De tänker att " Jag är en stark starkflicka ifall jag dödar barnet för media och min uppväxt har sagt det" men deras djupare modersinstinkter säger emot så de utvecklar depression och ångest. Sättet att överkomma detta trauma är att försöka övertyga sig själva om att de har gjort rätt. Det är därför man får kvinnor som skriker att "DÖDA BARN ÄR DET HÄFTIGASTE I VÄRLDEN". Okej kanske inte så men de är väldigt rabiata kring det.
Det där kanske är sant för vissa, men du kan absolut inte generalisera utifrån ett fåtal fall. Det finns många kvinnor som gör abort efter att ha blivit våldtagna eller för att de inser att de inte är redo att uppfostra ett barn och det finns väldigt många som inte alls ser det som att ha dödat ett barn; det är snarast en uppfattning som brukar anföras av religiösa fundamentalister som anser att ett befruktat ägg är att jämställa med ett foster.
Citat:
Jag kan gå in på seriemördare också Ted Bundy hatade sin mamma etc, men du har fortfarande inte argumenterat emot gud som jag bad om.
Varför behöver du ens källor på simpla resonemang? Kan du inte tänka själv?
Om du nu hävdar att det är ett enkelt resonemang så borde det vara enkelt för dig att visa på det genom att presentera en källa. Annars är det bara din personliga åsikt som passar din världsbild utan att därmed nödvändigtvis vara sant.
Min argument var inte emot gud utan emot att det du kallar för naturlagar inte är det. Vilket jag också skrev.