Citat:
Ursprungligen postat av
MrArtur
Det finns en rad länder som släpper ut för mycket. I princip alla länder.
Kina ska såklart få press på sig att inte investera i fossil energi. Samma sak med Indien. Och även länder i väst. Väst har ingen rätt i att peka på kina för att slippa ställa om själva. Det är inte bara kina som är en problematisk utsläppare idag. Även väst är problematiska utsläppare.
Jag får känslan av att ni projicerar era egna idéer här.
Ni säger "Kina är boven, inte väst. Alltså behöver inte väst göra något"
Jag säger "både Kina och väst bör arbeta för att reducera sina utsläpp."
Ni hör: "Väst är boven, inte Kina. Alltså behöver inte Kina göra något."
Jag tänker: Vi har inte tid att diskutera vem som är bov, utan måste vara rationella och pragmatiska nu. Det är bråttom att avbryta ökningen av CO2-utsläppen.
Av rättviseskäl kan vi inte hindra U-länder och övergångsekonomier från att öka sin energiproduktion och varukonsumtion, men är det omöjligt för dem att göra det och samtidigt minska CO2-utsläppen? Åtminstone borde de kunna avbryta utbyggnaden av fossil energiproduktion. De flesta I-länder har avbrutit ökningen, men de som återstår behöver pressas att göra det.
Alla som investerar i ökad mängd fossil energiproduktion borde därför bestraffas och borde drabbas av tullar, eller hindras från lån och investeringar av klimatfonder, världsbanken och EU:s investeringsfond. Eller genom att inlemma dem i EU:s system för klimathandel. Det skulle nog främst drabba U-länder och övergångsekonomier, men kan även beröra I-länder. Det kan ge t.ex. Kina, Australien, Mellanöstern, Brasilien, och Indien en morot och piska så att de ändrar sin politik.