Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-09-03, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign

Det vore trevligt om det vore så som ni fantiserar att det är, men tyvärr håller inte verkligheten med er (se IPCC etc). Extremväder blir bara vanligare och extremare i takt med uppvärmningen. Och det leder redan till enorma kostnader. Och enorma kostnader är faktiskt ett (av flera) problem.

Må så vara, men kostnaderna har inget med extremväder att göra. De nominella kostnaderna av samma storm som för 100 år sedan må vara högre idag än vad det var för 100 år sedan, men det är knappast stormen som har gjort att det kostar mer. Det kostar mer att bygga upp en lyxvilla än vad det gör att bygga en ny hundkoja. Stormen har inte bestämt att vi ska bygga dyra hus på stranden.
Citera
2023-09-03, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Må så vara, men kostnaderna har inget med extremväder att göra. De nominella kostnaderna av samma storm som för 100 år sedan må vara högre idag än vad det var för 100 år sedan, men det är knappast stormen som har gjort att det kostar mer. Det kostar mer att bygga upp en lyxvilla än vad det gör att bygga en ny hundkoja. Stormen har inte bestämt att vi ska bygga dyra hus på stranden.
Jag tror inte mongoliden kan tänka så långt med sin hockeyklubba svarvad av IPCC långt upp i röken =P
Citera
2023-09-03, 07:34
Medlem
Citat:
Om det nu blir en samhällskollaps, så kommer det innebära att alla saker vi tar för givet, som exempelvis elektricitet, vatten i kranen, sjukvård etc kommer försvinna för oss.
Det finns massor av människor runt om i världen för vilka sådant inte alls är självklart. Vi bortskämda västerlänningar skulle dö som flugor, folk i redan fattiga delar av världen skulle inte se lika stor skillnad jämfört med idag.
Citat:
Fattigdom orsakar inte krig, om inte annat för det faller på sin orimlighet. För föra krig så behöver man resurser och det har i regel inte fattiga.
Vapnen finns redan. Vad tror du händer den dag vi får en rejäl global missväxt och ett land som USA står inför läget att de inte har mat att försörja sin egen befolkning och ingen är villig att exportera? De lär använda sin militär för att ta mat från länder som inte kan försvara sig (allt i namn av att skydda frihandel).
Citat:
Om fattigdom orsakar krig, varför krigar inte de fattigaste länderna då, som nordkorea, venezuela, sri lanka, argentina etc?
Sri Lanka har haft ett blodigt inbördeskrig. Sudan, Somalia m fl är kaosländer.
Citera
2023-09-03, 09:35
Medlem
Totiuss avatar
Franska forskare från ”the solid Earth geophysics community” ger en antydan om hur oerhört mycket som fortfarande är outforskat när det gäller vad som påverkar bland annat havsnivån, lufttrycket, temperaturen och klimatet.

Geophysical consequences of celestial mechanics
https://judithcurry.com/2023/09/01/geophysical-consequences-of-celestial-mechanics/

Här visas ett antal naturliga fenomen som ”in general not yet been modeled”.

Ju mer man gräver i ”klimatvetenskapen” desto mer outvecklad ter den sig.
Citera
2023-09-03, 11:26
Medlem
anomaligns avatar
Citat:

Kostnaderna inte har har något med extremväder att göra? Vilka kostnader syftar du på, de som bokstavligen uppstått som resultat av skador orsakade av extremväder?
Hur tänker du då undrar jag.
Citera
2023-09-03, 11:32
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Franska forskare från ”the solid Earth geophysics community” ger en antydan om hur oerhört mycket som fortfarande är outforskat när det gäller vad som påverkar bland annat havsnivån, lufttrycket, temperaturen och klimatet.

Geophysical consequences of celestial mechanics
https://judithcurry.com/2023/09/01/geophysical-consequences-of-celestial-mechanics/

Här visas ett antal naturliga fenomen som ”in general not yet been modeled”.

Ju mer man gräver i ”klimatvetenskapen” desto mer outvecklad ter den sig.

Du får det att låta som att du faktiskt har "grävt" och läst, och förstått klimatvetenskapliga texter. 😹

Vilket är lite komiskt för alla i den här tråden som sett hur du gång efter annan postar länkar till texter vilka motsäger det du själv försöker påstå, och hur du aldrig någonsin verkar förstå dess innehåll.
Citera
2023-09-03, 11:33
Medlem
horfittans avatar
Citat:
Kostnaderna inte har har något med extremväder att göra? Vilka kostnader syftar du på, de som bokstavligen uppstått som resultat av skador orsakade av extremväder?
Hur tänker du då undrar jag.

Uppskatta kostnaderna för översvämningskatastrofen i Kina 1931, då fyra miljoner människor omkom. Ska vi sätta tio miljoner kronor per skalle? Hur är det med bohag och bostäder? Ska vi räkna på enklare lerschabrak, eller ska vi omsätta i moderna konstruktioner inflaterade i n:te potensen?

Gör sedan samma sak med motsvarande översvämningar på samma plats 1887, 1935 och 1939, eller för den delen fyra tusen gånger till under historiens förlopp.
Citera
2023-09-03, 11:46
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horfittan
Uppskatta kostnaderna för översvämningskatastrofen i Kina 1931, då fyra miljoner människor omkom. Ska vi sätta tio miljoner kronor per skalle? Hur är det med bohag och bostäder? Ska vi räkna på enklare lerschabrak, eller ska vi omsätta i moderna konstruktioner inflaterade i n:te potensen?

Gör sedan samma sak med motsvarande översvämningar på samma plats 1887, 1935 och 1939, eller för den delen fyra tusen gånger till under historiens förlopp.

Nu försöker du bara smita undan ansvar för ditt påstående och min slippa svara min fråga genom att försöka flytta fokus. Det fungerar inte.
Citera
2023-09-03, 11:53
Medlem
horfittans avatar
Citat:
Nu försöker du bara smita undan ansvar för ditt påstående och min slippa svara min fråga genom att försöka flytta fokus. Det fungerar inte.

Nä, det gör jag inte. Dels visar jag att "extremvädret" sannerligen inte är ett nytt fenomen, och dels visar jag att "kostnader" för denna väderlek beror på hur man värderar liv och egendom.
Citera
2023-09-03, 12:40
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Du får det att låta som att du faktiskt har "grävt" och läst, och förstått klimatvetenskapliga texter. 😹

Vilket är lite komiskt för alla i den här tråden som sett hur du gång efter annan postar länkar till texter vilka motsäger det du själv försöker påstå, och hur du aldrig någonsin verkar förstå dess innehåll.
Ytterligare ett helt OT personangrepp som är helt grundlöst. Du har hittills inte visat ett enda exempel som kan motivera någonting av de ständiga påhopp som du spammar tråden med.

Försök istället att sakligt kommentera det som de franska forskarna skriver och hur du anser att det rimmar med IPCC:s förklaringsmodell.
Citera
2023-09-03, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Försök istället att sakligt kommentera det som de franska forskarna skriver och hur du anser att det rimmar med IPCC:s förklaringsmodell.
Här har du en länk eftersom du tycker att det är OK att bara argumentera med en sådan:
https://www.ipcc.ch/report/sixth-assessment-report-working-group-i/
Citera
2023-09-03, 12:59
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Här har du en länk eftersom du tycker att det är OK att bara argumentera med en sådan:
https://www.ipcc.ch/report/sixth-assessment-report-working-group-i/
Vad i helvete håller du på med?
Nu har du väl ändå passerat alla gränser för trams och idioti. Vi har redan avhandlat IPCC:s förklaringsmodell gång på gång i den rundgång som ni skapar med lögner och påhopp. Jag kan givetvis inte upprepa allting i varje inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in