Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Du menar att det finns en motsägelse i något jag har presenterat, men så vitt jag kan se finns inte någon motsägelse.
Du skapar halmgubben "han har påstått att det enda som påverkar klimatet är gammal lagrad solenergi". Och sedan attackerar du denna halmgubbe. Men jag har ju hela tiden argumenterat för att flera faktorer påverkar klimatet, inklusive solens magnetiska aktivitet och CO2.
Du skapar halmgubben "han har påstått att det enda som påverkar klimatet är gammal lagrad solenergi". Och sedan attackerar du denna halmgubbe. Men jag har ju hela tiden argumenterat för att flera faktorer påverkar klimatet, inklusive solens magnetiska aktivitet och CO2.
Om du tycker att jag misstolkat dig så får du gärna förtydliga istället för att kasta ur dig anklagelser. Men nu verkar du försöka glida undan det som faktiskt är kärnan.
Du har upprepat gånger sagt att gammal lagrad solenergi via exempelvis värmeförflyttning från tropiker till Arktis, skulle kunna förklara delar av den moderna uppvärmningen. Du har samtidigt medgett att energiobalansen (EEI) ökat.
Det jag ifrågasätter är inte om hav kan lagra värme. Det jag påpekar är att uppvärmning från tidigare lagrad energi borde sammanfalla med att energiobalansen minskar. Men EEI ökar.
Det är det du inte bemött. Det är inte en halmgubbe. Det är ett grundläggande fysikaliskt argument.
Om du menar att både CO2 och gammal solvärme samtidigt orsakar uppvärmning, då måste du kunna visa hur mycket som kommer från vad, och varför summan inte överdriver uppvärmningen. Du har aldrig visat detta. Du pekar på allt samtidigt och hävdar att det nog är “en kombination” och antar en klimatkänslighet på 1.6 grader. Och kallar sedan allt detta för spekulationer. Och det är väl inte fel eftersom det är just spekulationer. Inte stillsamma. Snarare grundlösa.
Samtidigt hänvisar du till phi och skriver övertygande om att den ökat de senaste 9400 åren eller så, för att verka övertygande för de som inte är helt insatta, men ignorerar att molnigheten och phi/GCR gått åt olika håll senaste decennierna. Som Totius så pricksäkert ringar in. Denna signal ska dessutom enligt hypotesen förstärka TSI med en faktor 5 och borde därför vara tydligt synlig. Men inget i den empiri du hänvisat till antyder att den existerar.
Så, vilken empiri vill du hänvisa till? Inget av det du hänvisar till stödjer dina spekulationer. Precis tvärtom!
Att då säga “flera faktorer påverkar” är inte en vetenskaplig förklaring. Det är ett sätt att undvika kvantitativt ansvar. Och det är precis detta som är min kritik, gång på gång.
Och till sist: du säger att 9 av 10 påståenden jag gör är falska, men nämner inte vilka. Du kallar det jag skriver “smörja” men bemöter inte kärnan. Det är väl den enda vägen att försvara en svag position. Det är en taktik för att slippa ta i själva innehållet. Men så länge du själv inte kan visa vad du menar med siffror, fysik och belägg, så kommer det stå klart för alla vilken position som håller och vilken som inte gör det.
Senast redigerad av MrArtur 2025-05-25 kl. 17:05.
Senast redigerad av MrArtur 2025-05-25 kl. 17:05.