2023-08-08, 15:19
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
I början av Rysslands intåg - fanns 600.000 soldater på Ukrainas sida om gränsen.
Hur kunde de trasas sönder? På två veckor började Ryssland och Ukraina tala fred - de till och med undertecknade freden.
Vad är det för ljug du startar hela ditt raljerande med???

Enligt uppgifter så hade landstyrkorna i Ukraina ca 125 000 i personal i början av invasionen. Det är sammanlagt med all personal. Logistik, sjukvård, support osv.
Frontförbanden är en mindre del av dessa.

Dock hade Ukraina i Juli 2022 en total styrka av ca 700 000.

https://books.google.se/books?id=vOFeEAAAQBAJ&pg=PA945&redir_esc=y#v=onepa ge&q&f=false
Senast redigerad av Conception 2023-08-08 kl. 15:22.
2023-08-08, 16:02
Medlem
Citat:
Sommar offensiv med Nato strategi.
Nato strategi är att använda flygplan och hamra ner bomber på allt man ser.

Är det en bra stategi när Ukraina inte har speciellt många flygplan och de som de har, störtas av ryskla missiler.
Jag har följt med i olika världsdelars uppfattningar om vad detta handlar om - egentligen.
Så det finns en orsak till att den övriga världen inte stöder västvärldens omhuldande av Ukraina.

I början av Rysslands intåg - fanns 600.000 soldater på Ukrainas sida om gränsen.
Hur kunde de trasas sönder? På två veckor började Ryssland och Ukraina tala fred - de till och med undertecknade freden.

Vad hände? Varför var Ukrainarna så lätta att besegra?
De var väl tränade, de hade de modernaste vapen, vad fallerade?
Jag har bara hört en ukrainsk soldat som trodde att han visste. Han hade blivit sårad i de första striderna, legat som död men blivit omhändertagen av ryssarna, blivit opererad, fått omvårdnad och nu var han på väg att bytas ut i en fångväxling. Enligt honom så var det hans ledare, officer som inte kunde leda. Han frös till och sen upprepade han samma order om och om igen att anfalla, anfalla, anfalla. Alla i hans grupp dog, nästan han själv också.
Så det går att träna soldater - men är svårt att träna ledare, officerare - sånt tar tid. Det tycks alla professionella militärer veta.

Men jag tycker faktiskt att de nya som har blivit tränade i väst (60.000) har börjat få lite hum om det här. Fast många vägrar anfalla utan försäkran om att ha åtminstone en enda chans på hundra att kunna komma levande ifrån en attack.
De skjuts eller hamnar i fängelse. Många ledare som ansvarar för många sårade och som inte får någon hjälp från andra Ukrainska ledare - deserterar eller går till ryssarna.

Jag förstår inte att offensiven fortsätter. Om de tränade 60.000 soldater på olika håll för den och 43.000 soldater har dött, vad finns det mer att slåss med?

Fast Zelensky säger att offensiven inte ens har kommit igång ännu. Tillsvidare har de bara checkat om ryssarna har något ställe som är mindre skyddat än andra.
Månne de har hittat något?

Ukraina har brist på soldater och brist på vapen.. Ryssland har fördubblat produktionen av sina vapenfabriker . fordonsfabriker och drönarfabriker.. Dessutom har dom från 1 januari till 3 Augusti 2023 accepterat 231 000 nya kontraktsoldater. Detta gör att Ryska soldater kommer expandera till 1,5 miljoner soldater nästa år.
Men detta handlar inte bara om pga Ukraina utan för att NATO ökat sin "aggression" och upptrappning i Polen.. Istället för att försöka lugna situationen har dom pumpat in soldater och vapen dit och detta gör såklart att Ryssland sätter in fler växlar och utbildar fler soldater..
Så med tanke på att allt eskalerar kommer Ukraina inte överleva länge till om inte NATO hjälper dom.
Deras 4-5 veckors rekrytutbildning hos NATO innan slagfältet gör att personal kommer elimineras väldigt fort..https://www.youtube.com/watch?v=OFJ-BGDSE4o&t=59s
Senast redigerad av Menea 2023-08-08 kl. 16:08.
2023-08-08, 16:04
Medlem
dusugermers avatar
Det går bra för ryzzland nu. Video där soldaterna vittnar över sina korrupta ledare som stjäl deras utrustning och våldtar kvinnliga soldater:
https://twitter.com/ChrisO_wiki/status/1688818135992836096
Slava Ukraina! Dö ryssen, dö.
2023-08-08, 16:06
Medlem
dusugermers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ukraina har brist på soldater och brist på vapen.. Ryssland har fördubblat produktionen av sina vapenfabriker . fordonsfabriker och drönarfabriker.. Dessutom har dom från 1 januari till 3 Augusti 2023 accepterat 231 000 nya kontraktsoldater. Detta gör att Ryska soldater kommer expandera till 1,5 miljoner soldater nästa år.
Men detta handlar inte bara om pga Ukraina utan för att NATO ökat sin "aggression" och upptrappning i Polen.. Istället för att försöka lugna situationen har dom pumpat in soldater och vapen dit och detta gör såklart att Ryssland sätter in fler växlar och utbildar fler soldater..
Så med tanke på att allt eskalerar kommer Ukraina inte överleva länge till om inte NATO hjälper dom.
Deras 1-5 dagars rekrytutbildning hos NATO innan slagfältet gör att personal kommer elimineras väldigt fort..https://www.youtube.com/watch?v=OFJ-BGDSE4o&t=59s
1: Varifrån hittar du på att Ukraina har brist på soldater och vapen?
2: Ofan, hur många vapenfabriker, fordonsfabriker och drönarfabriker producerar dom nu då? (Här har du inte heller nån källa, eller hur?)
3: Du är komisk i dina fabler
2023-08-08, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pederhosen
Vet ej om sanktionerna förväntades vara huvudangreppet på Ryssland, men helt klart är att sanktionerna inte lyckats försvaga Ryssland så mycket som önskats än.
Det tål att upprepas att även om Ryssland är dysfunktionellt i mycket så finns det områden de ändå kan skina på, och de finansiella institutionerna där har hittils varit mycket duktiga på att dämpa skadeverkningarna så långt.

Frågan är dock hur duktiga de är att lyckas med detta på längre sikt, och i synnerhet när reserverna tar slut. Sanktioner är ett långsamt verkande vapen, och i Rysslands fall verkar det extra långsamt men konsekverna över tid är ändå inte att förakta.

Jag vet ärligt talat inte om NATO-förespråkare säger att motoffensiven varit hopplös från början, men man har uttryckt frågetecken hur det ska gå utan flygunderstöd.
I kombinationen mot en motståndare som förberett sig riktigt väl med minering och försvarslinjer har vi nu fått svaret att det inte går särskilt bra, och det har förvånat många bedömare hur mycket krut som Ryssland lagt på försvar.

Hade Ryssland gjort ett mindre bra jobb där så hade uppgiften kanske varit görbar trots avsaknad av flygunderstöd, men nu visade det sig inte vara så.

Det har ju varit en missbedömning, även om NATO-doktrinen säkerligen är mycket effektiv så kräver det ju förutsättningar som ännu inte riktigt finns så frågan är om det finns något mer optimalt hybrid-tänk.

Jag har ju något minne av att vissa NATO-bedömare först drog slutsatsen att UFAs offensiv inte gick bra då de sedan avvek från NATO-doktrin, men visade sig ju förmodligen vara helt rätt när den inte gav önskat resultat.

Allt är möjligt, men efter att ha besökt Ukraina finner jag det inte så troligt att de bara skulle ge upp då hatet som byggts upp mot ryssen är såpass stark och man ska verkligen inte underskatta kombinationen av desperation och hat.

Sedan skulle jag inte säga det visat sig vara omöjligt med motoffensiv, men denna omgång lär få betydligt mer blygsamt resultat då det i och med lervällingen finns en effektiv tidsgräns.
I väntan på nästa omgång blir nog kriget mer lågintensivt, där jag kan tänka mig att det läggs en hel del krut mot Rysk mark med fler drönare mot Moskva och tankfartyg.

Med tanke på hur de behandlar civilbefolkningen hos dem som de uppfattar som "broderfolk" har jag svårt att tänka mig hur de behandlar dem som då uppfattas som riktiga fiender.
Eller möjligtvis inte, även om det naturligtvis inte fått så mycket plats i historieböckerna då nazisterna under andra världskriget var de onda förlorarna och Sovjet var allierad, har det ändå framgått att ryssarna riktigt svinade runt bland den tyska civilbefolkningen med massvåldtäkter och annat.

Det faktum att det var stark motivationsfaktor för tyskarna att fortsätta kämpa på slutet för att kunna kapitulera till västmakterna istället för Sovjet var nog klar indikator vad som kunde väntas där.

Ryssarna har aldrig varit bra att vinna "hearts and minds" av civilbefolkningen, i Sovjetstödda norra Vietnamn beskrevs de trots egenskap av allierad föraktfullt som "amerikanare utan pengar".

Ska man tala om strategiska misstag tror jag att Ryssland i fallet Ukraina skulle vunnit mycket på att försöka undertrycka sina primitiva rovdrifter och satsat på en välvillig och civiliserad hantering av den ambivalenta delen av civilbefolkningen för att splittra motståndet inom landet.

Nu har de dessvärre inte gjort det och åsikterna hos denna "befriade" Ukrainare i Donetsk är han nog långt ifrån ensam om. Ryssland har ju historiskt sett varit väldigt duktiga på att så split och söndring hos fiender, men i detta krig har det istället enat både hela NATO och Ukrainas befolkning mot Ryssland.

https://nitter.net/wartranslated/status/1688142019711885312#m

Nu är det ju inte en rysk offensiv den här tråden handlar om utan en ukrainsk.

Den ukrainska offensiven är till för att återta förlorade områden. Gav Nato utbildning och funktionell utrustning skulle den gå snabbt och Krim åtminstone avskuret innan hösten. Det blir knappast så.

Ukraina kan leva vidare även utan de landområden som förlorats till Ryssland - det begriper alla. Att Ryssland inte har några ytterligare territoriella krav visar de både genom ord och handling. De småoffensiver som Ryssland nu gör är av taktiska skäl - ta udden av ukrainas offensivkraft och flytta runt dem.

Nu verkar västerländska politiker och militärer förespråka ett utnötningskrig under åratal. Det återstår att se om ukrainarna vill ge sig in i ett sådant?

Rimligtvis har det stupat ganska många ukrainska soldater i våras i försvaret av Bakhmut/Artemovsk och under den sk motoffensiven. Tror för min del inte ukrainarna orkar så mycket längre men kanske går det fram till amerikanska presidentvalskampanjen vilket verkar vara det centrala för många i Nato.

(Det där fyllot med yxa på filmen tycker jag enbart var jobbigt. Jag kan förstå att han blivit misshandlad som han betedde sig och yxviftade. Däremot tror jag det blev ohållbart med den ekonomiska stagnation som blev när Donbass blev ett slags ingemansland sedan 2014 - 2022. När Ryssland erkände dem som självständiga stater svarade Ukraina/Nato med att artilleribombardera dem utan dess like - SEDAN gick rysk trupp in i Ukraina i den sk militära specialoperationen.)
2023-08-08, 16:18
Medlem
dusugermers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Nu är det ju inte en rysk offensiv den här tråden handlar om utan en ukrainsk.

Den ukrainska offensiven är till för att återta förlorade områden. Gav Nato utbildning och funktionell utrustning skulle den gå snabbt och Krim åtminstone avskuret innan hösten. Det blir knappast så.

Ukraina kan leva vidare även utan de landområden som förlorats till Ryssland - det begriper alla. Att Ryssland inte har några ytterligare territoriella krav visar de både genom ord och handling. De småoffensiver som Ryssland nu gör är av taktiska skäl - ta udden av ukrainas offensivkraft och flytta runt dem.

Nu verkar västerländska politiker och militärer förespråka ett utnötningskrig under åratal. Det återstår att se om ukrainarna vill ge sig in i ett sådant?

Rimligtvis har det stupat ganska många ukrainska soldater i våras i försvaret av Bakhmut/Artemovsk och under den sk motoffensiven. Tror för min del inte ukrainarna orkar så mycket längre men kanske går det fram till amerikanska presidentvalskampanjen vilket verkar vara det centrala för många i Nato.

(Det där fyllot med yxa på filmen tycker jag enbart var jobbigt. Jag kan förstå att han blivit misshandlad som han betedde sig och yxviftade. Däremot tror jag det blev ohållbart med den ekonomiska stagnation som blev när Donbass blev ett slags ingemansland sedan 2014 - 2022. När Ryssland erkände dem som självständiga stater svarade Ukraina/Nato med att artilleribombardera dem utan dess like - SEDAN gick rysk trupp in i Ukraina i den sk militära specialoperationen.)
Varför skulle återtagandet av marken gå snabbare för Ukraina än för Ryssland? Var har du fått denna korkade information ifrån - eller är det din egen hjärna?
Ryssland har grävt ner sig i ett år, så rimligen tar det LÄNGRE tid för Ukraina än Ryzzland, no?
D.v.s. avvakta du i 600 dagar och kommentera sedan.
2023-08-08, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dusugermer
Varför skulle återtagandet av marken gå snabbare för Ukraina än för Ryssland? Var har du fått denna korkade information ifrån - eller är det din egen hjärna?
Ryssland har grävt ner sig i ett år, så rimligen tar det LÄNGRE tid för Ukraina än Ryzzland, no?
D.v.s. avvakta du i 600 dagar och kommentera sedan.

I morse var det en av "experterna" jag brukar lyssna på och han hade jämfört sattelitbilder över områdena bakom fronten vid Artemovsk/Bakhmut nu och för två månader sedan. Ryssarna har under denna tid byggt uoo flera linjer försvarsställningar bakom fronten så skulle Ukrainarna lyckas tränga igenom där (vilket de nu verkar gett upp) så återstår det flera väl befästa försvarslinjer.

Ukrainarna kommer ingen vart med sin offensiv vid Artemovsk/Bakhmut heller. Nu finns det flera försvarslinjer bakom fronten där med.

Nu skall utbildning av ukrainska piloter på F16 börja. Ukraina had valt ut 28 piloter. 20 befanns vara för dåliga på engelska och skall först genomgå språkträning en längre period. 8 skall snart börja utbildas.
2023-08-08, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
I morse var det en av "experterna" jag brukar lyssna på och han hade jämfört sattelitbilder över områdena bakom fronten vid Artemovsk/Bakhmut nu och för två månader sedan. Ryssarna har under denna tid byggt uoo flera linjer försvarsställningar bakom fronten så skulle Ukrainarna lyckas tränga igenom där (vilket de nu verkar gett upp) så återstår det flera väl befästa försvarslinjer.

Ukrainarna kommer ingen vart med sin offensiv vid Artemovsk/Bakhmut heller. Nu finns det flera försvarslinjer bakom fronten där med.

Nu skall utbildning av ukrainska piloter på F16 börja. Ukraina had valt ut 28 piloter. 20 befanns vara för dåliga på engelska och skall först genomgå språkträning en längre period. 8 skall snart börja utbildas.

Ja.. jag såg live kartan idag .. verkar som Ryssland tagit tillbaka vissa områden igen i norra Bachmut.. segt som tusan för stackars Ukraina.. dom kämpar verkligen men står typ på samma ställe och trampar.. fler får sätta livet till och eller skadas.. jag lider för båda sidor när hösten och vintern kommer Fyfan vilken missär.. detta kommer verkligen bli ett test om starkast överlever.
2023-08-08, 18:26
Medlem
Här har vi en bra video som pratar just om Ukrainska offensiven och hur mycket dom åstadkommit.. https://youtu.be/UAcl0PTqql8
2023-08-08, 18:46
Medlem
Citat:
Här har vi en bra video som pratar just om Ukrainska offensiven och hur mycket dom åstadkommit.. https://youtu.be/UAcl0PTqql8

Han är väldigt bra, HistoryLegends. Han är helt klart pro-Ukraina, men trots det så visar han de verkligen bilderna och siffrorna, även om hans hjärta blöder - för Ukraina förlorar och förlorar, både manskap och tanks. Det är inte lätt att vara objektiv när man förlorar, man vill så gärna att de ukrainska soldaterna skall vara bättre än de är. Att det skall gå bättre för dem i denna (counter)offensive.

Men han hoppas!
2023-08-08, 18:53
Medlem
Citat:
Han är väldigt bra, HistoryLegends. Han är helt klart pro-Ukraina, men trots det så visar han de verkligen bilderna och siffrorna, även om hans hjärta blöder - för Ukraina förlorar och förlorar, både manskap och tanks. Det är inte lätt att vara objektiv när man förlorar, man vill så gärna att de ukrainska soldaterna skall vara bättre än de är. Att det skall gå bättre för dem i denna (counter)offensive.

Men han hoppas!

Ja han verkar vettig .. duktig på att bekräfta info med videos osv. Hittade hans kanal för inte så längesen av en slump.
2023-08-08, 19:56
Medlem
Citat:
Ja.. jag såg live kartan idag .. verkar som Ryssland tagit tillbaka vissa områden igen i norra Bachmut.. segt som tusan för stackars Ukraina.. dom kämpar verkligen men står typ på samma ställe och trampar.. fler får sätta livet till och eller skadas.. jag lider för båda sidor när hösten och vintern kommer Fyfan vilken missär.. detta kommer verkligen bli ett test om starkast överlever.

När Ukraina började sin motoffensiv alldeles söder om Bakhmut/Artemovsk fanns det bara svaga ställningar hos ryssarna alldeles vid fronten men nu finns där flera utbyggda linjer bakom som nog är ganska hopplösa att komma igenom. Dessutom lyckas man inte ens besätta Klishivka som man redan nu offrat så mycket att inta.

Håller helt med dig. Man blir bara ledsen över alla människor som dör och allt som förstörs.

En sak som jag funderat på vad gäller detta krig och när det går dåligt för en arme. De verkligt farliga upplösningstendenserna brukar vad jag tror/inbillar mig bli mer tydlig i den militära ledningen före att de blir det hos fotsoldaterna.

Om den här motoffensiven misslyckas, vilket den kanske ännu inte gjort, så tror jag problemen först komma uppstå i militär/politisk ledning och inte bland soldater som ledsnar. Mot förmodan tror jag det brukar bli så.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in