2023-08-06, 22:21
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Ja menar att om inte språngmarschen ägt rum så skulle bara mörk rock inte få Engström till att tänka att han blivit förväxlad väl ?

Skulle han göra en koppling med att han kommer till brottsplatsen 45sek efter skotten ]ch sen höra om mörk rock och på något sätt tro att vittnen tror att han är förväxlad med GM ?

Förväxlingen måste väl handla om att han gjort en språngmarsch annars borde det vara smått otroligt att han skulle tro att signalementet mörk rock har något med honom att göra !

Citat:
Skulle han göra en koppling med att han kommer till brottsplatsen 45sek efter skotten ]ch sen höra om mörk rock och på något sätt tro att vittnen tror att han är förväxlad med GM ?

Det var efter Idreveckan han lanserade sitt (påhittade) Supervittne, kanske tyckte han själv att det var lite klent att antyda förväxling bara via rocken och möjligen kepsen. Till "förhöret" den 10 mars fanns ytterligare info att hämta från media, nu hade ju till exempel de stålbågade glasögonen tillkommit (bl a i SvD den 2 mars) och han lät sitt Supervittne nämna dem.
Citera
2023-08-06, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det var efter Idreveckan han lanserade sitt (påhittade) Supervittne, kanske tyckte han själv att det var lite klent att antyda förväxling bara via rocken och möjligen kepsen. Till "förhöret" den 10 mars fanns ytterligare info att hämta från media, nu hade ju till exempel de stålbågade glasögonen tillkommit (bl a i SvD den 2 mars) och han lät sitt Supervittne nämna dem.

Just det , Han "skapar" supervittnet lite senare..

Ja det förklarar lite och då blir förväxlingen mer naturlig..
Citera
2023-08-06, 22:43
Medlem
Det är synd att Stig Engström inte lever.
Det hade varit intressant att höra på hur han skulle ha bemött alla anklagelser.
Citera
2023-08-07, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Det är synd att Stig Engström inte lever.
Det hade varit intressant att höra på hur han skulle ha bemött alla anklagelser.

Det skulle det såklart vara ..

Problemet är att även om han hade levt och inte velat berätta om han är GM så skulle man såklart aldrig få honom fälld..

Det hade kanske inte gett så mkt ?
Citera
2023-08-07, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Det skulle det såklart vara ..

Problemet är att även om han hade levt och inte velat berätta om han är GM så skulle man såklart aldrig få honom fälld..

Det hade kanske inte gett så mkt ?
Samt väldigt gammal idag.

En del alkoholskador på det.

Men man vet aldrig.....
Citera
2023-08-07, 07:40
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag är öppen för att ha missuppfattat din ståndpunkt, men jag vet inte om jag förstår.

Min åsikt är att merparten av Engströms utsagor är fabricerade.

Jag tror inte han gick precis bakom LOP+GM och jag tror inte han stod vid Götabanken när det small.
Jag köper inte att han nästan snubblade över OP och blev stående en stund "över" dem.
Språngmarscherna (så som Engström berättar om dem) är också helt uteslutna för mig.

Vittnet SE för mig är någon som kommer hyfsat mycket senare till brottsplatsen.
Han höll sig troligtvis i bakgrunden och gav ingen anledning till att bli ihågkommen av någon.

Samtidigt har vi ju en utsaga av honom där huvudspåret över tid blir att han är klädd som GM och att han har ett snarlikt rörelsemönster på plats som GM (Går på samma sida av trottoaren, sneddar in till Götabanken, blir stående över LOP och rusar in i gränden).

Min poäng är att även som vittne är denna utsaga fabricerad.
Varför anser du att det är mer precist och oerhört avancerat om han är GM?
Den är ju fortfarande fabricerad, men incitamentet är det som skiljer.

Nu är väl detta delvis redan besvarat. Men.

Om man menar att den enda ’vittnet SE’ -möjligheten är en där hans befinnande på platsen är uppdiktad i nästan samma utsträckning som GM-SE:s, så blir den mycket otrolig ja.

Det låter dock som en lite udda idé. I första hand får man väl tänka sig vittnet SE som någon som kanske är sen ut på Sveavägen och fabulerar lite där. Men som i övrigt befinner sig på platsen och medverkar i okänd utsträckning. Och som bibringas en uppfattning om GM:s klädsel och menar på grund av detta att det finnas delar i signalementet som fel och som kan avse honom. Den här saken överdrivs måhända redan från början och tillväxer ju sedan.

GM-SE placerar sig med exakthet på Sveavägen, speglar GM, skaffar alibi på metern, fingerar sin närvaro och sitt deltagande som vittne på mordplatsen efter skotten utifrån omfattande informationsinhämtning, slutledningar och vändning av perspektiven, kontaktar PU som vittne, agerar via media för att befästa sin historia, manipulerar utredningen, röjer sitt utseende för att förta utpekanden och jag vet inte vad.

Det här låter sig knappast beskrivas som panikåtgärder som blir hursomhelst och oförmåga att ljuga ändamålsenligt. Det samlade agerandet är enligt min mening snarare påtagligt kalkylerande och försigkommet. Och något ’vittnet SE’ som pysslar med något liknande kan jag ej se.

Citat:
Ja, hela grejen med SvD är lite knepig.
Enligt mig borde ingen "vettig" människa få för sig att man är förväxlad eller att signalementet gäller en själv. Samtidigt har vi ju ME som styrker att Engström iaf har uttryckt sig i de termerna på morgonen den 1/3. Hon hade väl till och med sagt något i stil med "Jag vill inte de ska ta några bilder på vårt hus och skriva: Här bor mördaren" när Stig ville ringa SvD. Så om hon nu inte tror att Stig är GM verkar hon iaf vara rädd för att andra ska tro det. Så Stig måste ju ha uttryckt sig på ett sätt som fick henne att tro att hans signalement möjligtvis stod i tidningen.

Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska tro om hela SvD-grejen....
Som sagt. Jag ser ingen anledning till att han ska känna sig utpekad.
I egenskap som vittne framstår han ju som ganska knäpp här.
Som GM känns det dock lite mer "naturligt". Där kan det ju räcka med ordet "mörk rock" för att en oro ska uppstå. Eller tänker jag galet här?

Vittnet SE har ju dock en förförståelse gällande hur GM såg ut och reagerar utifrån detta.

Ja, möjligheten finns såklart att GM har panik och läser signalementen ”osakligt”. Men jag har, som sagt, svårt att se det paniska i hans panikagerande. Det framstår istället som väldigt noga övervägt. Och då borde man samtidigt kunna ta ett djupt andetag och se att signalementen berättar om en helt annan typ av person.
Citera
2023-08-07, 08:34
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det handlar enbart om materialevidensia och hur denna passar in med övriga faktiska omständigheter.
Inget annat,ingen åsikt eller något annat ovidkommande trams.
Tro kan man göra i kyrkan.
Utifrån ovanstående så har du naturligtvis rätt i att två hela minuter för väktarsamtal är en orimligt lång tidsrymd.
Att väktarsamtal dock inträffat kan knappast ifrågasättas utifrån idag känt material.
En samtalstid om ungefär en knapp minut förefaller därför rimlig sett från hur Henry O beskriver samtalet,och med hänsyn till övriga omständigheter såsom att Engström enligt uppgifter icke haft någon önskan till ett längre samtal givna tidpunkt.

Man måste få en hypotes att till slut passa ihop i en sammanhållen och rimlig helhetsbild.
Varje episod längs vägen måste på något rimligt logiskt sätt haka ihop med nästa länk i kedjan.
Den sannolika utstämplingstiden länkas till samtalets längd som i sin tur kan korreleras till rimlig position där Engström befinner sig när han hör skottet(Engström hör bara ett skott..inte två).
Finnes stödbevisning i form av att person strax norr om Engströms position,och att även denne hört just ett skott..ja,då kommer vi ju någonvart.

Det slår sannerligen personliga antaganden och privat hittepå utan stöd av materialevidensia.
Vi vet inte hur lång tid väktarsamtalet tog. Men jag förstår hur du menar med att det skall gå ihop med att han hört ett skott. Det är betydligt mer rimligt att spekulera kring detta än de två minuter som andra hävdar, vilket inte går vidare bra ihop med de uppgifter SE lämnar i övrigt. Däremot kan det sägas att det var väldigt liten tidsmarginal mellan det första och andra skottet, enligt vittnen omkring mordplatsen. Vi talar alltså då om väldigt små marginaler här hit eller dit att skapa sig en uppfattning om.
Citera
2023-08-07, 08:43
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Nä, två minuter är nog bara vad 45 sekunders samtal med SE upplevs som.

Men vi kan faktiskt säkerställa eller bekräfta det lite halvdant. För vi vet ju ungefär när SE har stämplat ut och ungefär när han är framme.

Och vi vet att om han stämplar ut 23:19 och rusar ut så blir det en stor risk för förtidig utpassage från Skandia av SE. Både som gm och vittne. För då missar han allt.

Så vi har ju en tid att fylla med något här. Utifrån hur mycket tid vi ska fylla kan vi uppskatta samtalets längd någorlunda. Och runt någon minut eller två känns rimligt.

Då får man ju också begrunda att OH inte bara konstruerar ett felaktigt minne av ett samtal. Han konstruerar också ett samtal som han uppskattar någorlunda bra enligt tidsschemat. För han säger inte att det var 5-10 minuter eller 10 sekunder. Utan han placerar samtalets längd i rätt bollpark. Det är ju en slump det.
Till det fetade: Väktarsamtalet väger tungt och är något (bland mycket annat) som det borde ha grävts mycket mer i ab initio. Du har rätt i att om han går ut för tidigt så "missar han allt". Då kunde någon säga att han väntade ut LOP vid avfasningen vid Dekorima. Men det går inte ihop med vittnesmål om att GM gick bredvid LOP strax innan skotten. Men han kan då också haft tid på sig att gå norrut och där "möta" LOP och sedan följa efter dem.

Hur vi än vänder och vrider på detta så landas det nog ändå på att marginalerna är väldigt små. Tidsutrymmet för att begå gärningen (med SE som GM) må ha varit ytterst små, men kan ändå inte helt avskrivas som misstänkt, då vet vi för lite om exakt när han kom ut på gatan och hur han faktiskt rörde sig fram till mordplatsen.
Senast redigerad av den-kristne 2023-08-07 kl. 09:03.
Citera
2023-08-07, 08:59
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Grandmannen syns under lång tid övervaka bion. Och när LOP sedan ger sig av syns han av MP följa efter. Därefter har vi två observationer av en man som följer efter LOP mod mordplatsen vars signalement har stora likheter med grandmannen. Det är LN som ser honom vid korvkiosken och NF norr om Skandia.
LN:s vittnesmål är iofs intressant. Var NF såg MGM var väl inte alldeles för långt från Skandias entré? Med mycket tid på sig kan SE definitivt haft möjlighet att ta sig norrut först för att där se och sedan vända om och följa LOP. Vi vet som sagt inte tillräckligt mycket om när SE kom ut på Sveavägen.

...

Citat:
Att SE är grandmannen är helt uteslutet. Det funkar för det första inte tidsmässigt. För det andra grundar det sig på antaganden som motsägs av materialet. Tex att SE ska hunnit se LOP gå in på bion när han var ute och åt. Och att han har en nyckel som han kan öppna en bakdörr och smita ut med.
SE kan inte ha förföljt LOP från Grand, nej. Några bevis för att SE hade en nyckel till någon utgång från Luntmakargatan vet jag inte om det har framlagts.

Citat:
Sedan stämmer inte SE in särskilt bra på signalementet. Han stämmer bara in halvbra på en observation. Men det är ju inte säkert att alla möjliga observationer av grandmannen är helt korrekta eller att ens alla är av samma man. Det finns även ett hypotetiskt scenario med fler män som övervakar bion.
Jag tror på flera inblandade. Vem som än var GM så agerade inte personen ensam. Misstänker att GM efter mordet sprang upp till CGÖ uppe på Regeringsgatan.

Citat:
Jag pekar inte ut någon heller. Eller jag pekar ju ut grandmannen som högst misstänkt. Men vem det skulle vara är ju bara spekulationer. Det kan vara vilken ensam galning som helst. Väldigt många har haft möjlighet att veta var LOP är denna kväll. Det kan också vara kGB, Sydafrika, stay behind eller en mindre grupp av svenska poliser och militärer.
De senare nämnda kategorierna låter som mest intressanta.
Citera
2023-08-07, 09:21
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nej, jag är en som menar att samtalslängden inte går att avgöra. Och därmed ger det inte vittnet SE något direkt alibi.
Det enda du hade att anmärka på när jag ansåg tunnelghatan.se hade en rätt usel argumentation kring SE som oskyldig.

Slänga ut köttben? Ja, det känns verkligen prestige-laddat här inne.
SE-anhängare är otroligt rädda för ny information och om sin teori. Tar till överdrifter.
SE-förnekarna (ytterkanten) förlöjligar SE-GM i tron om att teorin blir svagare. Tar till överdrifter.

Uppgifterna ska tala för sig och teorin måste kunna stå på egna ben.

Apropå just information, så är det intressant att vi nu har 2 personer som talar om en man som upprepat nämner "Palme"

SE och Zahir
Kort sagt: Problemet med utpekandet av SE som GM är att det finns vittnen omkring mordplatsen vars vittnesmål inte tycks gälla SE. Medan det finns andra vittnesmål som kan gälla honom.
Citera
2023-08-07, 09:25
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Ahmed och Yvonne såg ju inte själva mordet.
Naturligtvis såg inte Ahmed och Yvonne själva mordet. Vad de såg var två män som i tur och ordning kom springande i riktning bort från mordplatsen. Först mötte de en man med mörk rock och handledsväska, och en stund senare mötte de en yngre man i mörkblå täckjacka. Ytterligare en stund senare mötte de några poliser. Poliserna frågade då om de hade mött någon, och Ahmed och Yvonne gav signalementet på den man de hade mött senast, dvs. den yngre barhuvade mannen i mörkblå täckjacka. Polisen tänkte då att det var gärningsmannen och man började söka efter honom (och inte efter mannen med mörk rock och handledsväska). Rimligen ropade man väl samtidigt via radion ut det här signalementet man nu hade fått, till kollegor och/eller till något befäl nere på Sveavägen.

Det här missförståndet (som alltså är bekräftat av flera av de inblandade) skulle alltså kunna vara förklaringen till att man i Extra Rapport kl. 04:00 (och kanske även i senare sändningar) beskriver gärningsmannen som 30-45 år, barhuvad och med mörkblå täckjacka. Det kan också vara förklaringen till hur SE dagen efter mordet (om han nu har kollat på TV) kan beskriva den flyende gärningsmannen som just en yngre man i mörkblå täckjacka. I så fall skulle man på sätt och vis kunna säga att det är Lars J som SE pekar ut som mördare dagen efter mordet, även om SE i det här läget naturligtvis inte själv behöver ha sett Lars J eller ens känna till att han existerar.
Senast redigerad av Draifos 2023-08-07 kl. 10:20.
Citera
2023-08-07, 09:35
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Vi delar uppenbarligen inte samma syn när det kommer till Engströms utsagor.
Jag är ganska så övertygad om att närmast allt är fabricerat.
Jag ser väldigt många problem med språngmarschen utöver att ingen har registrerat den. Men det har ältats i tråden till absurdum de sista dagarna

Men kortfattat är min åsikt att vittnet Engström kommer senare än vad han påstår. Han höll sig i bakgrunden och gav inget direkt intryck på någon. Jag tror inte att han har haft ett samtal med LP (det utesluter dock inte att han kan ha hört henne prata). Jag köper inte någon variant av språngmarschen så som han berättar det(det utesluter dock inte att han på något sätt har rört sig in i gränden). Jag är övertygad om att supervittnet är påhittat.

Så för mig är allt som har med förväxlingen att göra ren galenskap i egenskap som vittne.

Och då är frågan om TP eller Lampers har rätt

Är det ett proaktivt försvar han sysslar med som TP påstår?
Eller är det ett desperat (och knäppt) försök till uppmärksamhet som Lampers hävdar?

Ser inte att det endast är dessa två alternativ som gäller.
Själv står jag som bekant närmare Lampers, men tycker även där att han drar några märkliga slutsatser. Ex. beskyllningen av mened då SE nämner att Lisbeth sagt sig också ha blivit skjuten.
Han förde fram att Lisbeth själv inte skulle ha vetat om att hon blivit skjuten. Med stöd av uppgifter från sjuksköterska på Sabb.
I Walls blogg har jag dock fått uppfattningen att Lampers backat på den punkten då han missade riksbilagan av SvD som hade fler uppgifter från SE än Stockholms-bilagan. Bl.a. just att Lisbeth till honom sagt att hon blivit träffad hon med.

Med sådana slutsatser så tycker jag också att vittnet SE är en knäppgök.

Ja det retoriskt benämnda "supervittnet" lever kvar som påstått spöke, trots att det finns uppgifter som kronologiskt och även tid- och uppgiftsmässigt stämmer in på ett märkligt sätt om det skulle vara en lögn.

Varför skulle inte detta kunna vara Delsborn som rapporterar sin iakttagelse till Windén?
Där Windén i sin iver att rapportera ut detta, låter sig nöjas och hastar iväg till polisbilen?

Lisbeth-samtalet och signalementet "mörkblå täckjacka".
Här ska SE(vittne eller GM) ordagrant få rätt i vad hon uppfattat.
Han ska dessutom förutsätta att hon sett fel på hans mörka rock (i rollen som GM) och lita på madiauppgifter som han som GM eller vittne ser/hör flera felaktigheter i.
Spretande signalement, 1 resp. 2 GM o.s.v. Skott i bröstet(om han är GM) o.s.v.

Ev. ljuga om sin klädsel och kallt räkna med att väktarna ska minnas fel.

Ljuga om polisens ointresse där det visar sig att flera vittnen uppfattat detsamma och ca hälften eller fler togs inte heller på namn. (Har inte sett annat än att SE är först med denna uppgift i Rapportinslaget, men ser gärna att någon bringar klarhet i frågan.)

Ljuga om att flera personer la Palme tillrätta / framstupa sidoläge. En uppgift som, om korrekt, nämns redan 20 minuter efter mordet.

Bryskheten lika så. Till väktarna. Och samtidigt finns en situation som kan ha uppfattats av någon som brysk, när Lisbeth slår ifrån sig (och svor) åt Söderström då han försökte få in henne i bilen.
(Att Lisbeth svor är även det en uppgift som både Söderström och SE nämner)

O.s.v. och det finns flera uppgifter
(Lisbeth springer ut i gatan, "Tompa-Jahn" etc.)

Jag kan inte annat än att fortsätta tycka detta är märkligt och nästintill synskt och kommer så även att göra den dagen SE ev. blir bevisad vara en statsminister-mördare.

Fram tills dess, med den information vi har idag, så anser jag SE-hypotesen vara svag och osäker.
Det krävs ju även en revolver...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in