2023-08-04, 09:38
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Tiden räcker inte till! Ta en titt på tidslinjen som börjar när han stämplar ut.

Den räcker till för att gå upp till Sari och sedan tillbaka till mordplatsen.

Du kan ju klocka själv.
Citera
2023-08-04, 09:42
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Som sagt, alltid tidsargumentet.

Jag vet inte om du tillhör dem som menar att SE snackade i två minuter med väktarna innan han gick ut på Sveavägen. Men de som tror så tycker jag har svårt att förklara hur i s f SE kunde ha tid att bevittna det han gjorde.

Nej, tidsfrågan är en 50-50 sak, anser jag. Det finns starkare argument mot utpekandet av SE än tidsfrågan. Men det köttbenet tänker jag inte slänga ut åt förnekarna här. Några har dock redan tagit upp detta.

Nej, jag är en som menar att samtalslängden inte går att avgöra. Och därmed ger det inte vittnet SE något direkt alibi.
Det enda du hade att anmärka på när jag ansåg tunnelghatan.se hade en rätt usel argumentation kring SE som oskyldig.

Slänga ut köttben? Ja, det känns verkligen prestige-laddat här inne.
SE-anhängare är otroligt rädda för ny information och om sin teori. Tar till överdrifter.
SE-förnekarna (ytterkanten) förlöjligar SE-GM i tron om att teorin blir svagare. Tar till överdrifter.

Uppgifterna ska tala för sig och teorin måste kunna stå på egna ben.

Apropå just information, så är det intressant att vi nu har 2 personer som talar om en man som upprepat nämner "Palme"

SE och Zahir
Citera
2023-08-04, 10:31
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ja, det är denna saks kärna.

Han stannar utan tvekan och pratar med väktarna.

Men uppger sig ha gått rakt igenom receptionen utan att vare sig stanna till eller säga något.

Det till synes för att komma ut på Sveavägen tidigare än vad som faktiskt var fallet.

Och vad som följer av detta i relation till vittnet respektive gärningsmannen SE.
Att SE inte vill blanda in samtalet med väktarna beror på att det skulle fucka upp hans berättelse. Eftersom det inte går att säga hur länge han ev. stannade till i receptionen och pratade med väktarna så skapar väktarsamtalet bara osäkerhet kring tiderna. Mycket bättre som SE gör att fokusera helt på utpasseringstiden, som nästan kan betraktas som teknisk bevisning. Sedan förstår jag inte de här försöken att senarelägga SE:s ankomst till mordplatsen mer än han själv vill senarelägga den. Jag tycker att det blir att sabotera det alibi han själv menar att han har, och dessutom utan att kunna erbjuda honom något annat i stället. Kollar man på SE:s egen berättelse så är den inte alls så tokig (även om jag nu inte själv tror på den). Det handlar alltså om att han vill skydda sig mot vittnesuppgifter:

Hans Ölvebro förklarade det här i en intervju:

Det som behövdes här var alltså en förklaring till att vittnen hade lämnat uppgifter som pekade ut SE som mördaren, och han som dessutom hade stämplat ut från Skandia bara ett par minuter innan mordet. Det är alltså ingen tvekan om att SE förstod att han låg riktigt risigt till här. Lösningen för SE fick bli att lägga fram en historia om att han visserligen hade varit på platsen, men att han hade kommit dit "för sent" för att kunna vara mördaren. Han tog reda på sin utpasseringstid (och sade till RB att RB inte behövde lämna den till polisen), och så började han trixa med den här tiden och flytta fram den. Till slut hade han lyckats baxa fram den med ett par minuter, från 23:19 till 23:21. Tillsammans med den tid det sedan tar för honom att förflytta sig från kortläsaren till Gotabanken (enligt SE:s egen uppgift 20-30 sekunder) så hamnade han på behörigt avstånd från mordet som nu alltså sker tjugo meter framför honom på gatan.

Jag tycker att SE:s egen berättelse är sammanhängande och verkar genomtänkt. Den förklarar varför det finns vittnesuppgifter om att mördaren såg ut som SE, dvs. hade lång mörk rock och keps (och senare även stålbågade glasögon och handledsväska). Den förklarar också varför han hör skott när han själv är i höjd med Gotabanken, och den förklarar hur SE kan (som han själv säger) se mördaren stanna upp en bit in i gränden, vända sig om och titta bakåt några sekunder innan han springer vidare. Den alternativa teori som några av er här är inne på, dvs. teorin om att SE kommer fram till mordplatsen senare än han själv säger, den förklarar väl egentligen ingenting av det här.
Senast redigerad av Draifos 2023-08-04 kl. 10:52.
Citera
2023-08-04, 10:50
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Kan vara Anders B eller gm.
Och om det är AB. Vem är då dekorimamannen?

Oavsett vilken version man väljer så blir det svårt att förena med SE som gm. För man får en person över. Och vill man ha den personen till att bli SE så blir det tidsmässiga problem.
Citera
2023-08-04, 11:08
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ja, tveksamheterna är flera. Vem är Grandmannen och vid vilken tidpunkt är Grandmannens rörelseschema i synnerhet intressant? Kan det ha varit SE som tidigare på kvällen observerat LOP vid Grand? Vem är mannen du indirekt pekar ut? CA?

Vad gäller mordet anser iaf jag att det väsentliga är händelserna vid själva mordplatsen och vid tiden då mordet skedde. Där har vi ju SE som åtminstone av några har pekats ut som havandes ett liknande signalemente som GM. I förhör säger han häpnadsväckande saker som ofta speglar GM:s rörelser. Jag tycker inte att det är extremt att se detta som misstänkt. Själv har jag misstänkt Stig som inblandad ända sedan jag såg det där Rapport inslaget där han framträdde, 1986. Minns det som igår.

Tack för ett seriöst och bra svar, förresten.
Grandmannen syns under lång tid övervaka bion. Och när LOP sedan ger sig av syns han av MP följa efter. Därefter har vi två observationer av en man som följer efter LOP mod mordplatsen vars signalement har stora likheter med grandmannen. Det är LN som ser honom vid korvkiosken och NF norr om Skandia.

Om man tycker det väsentliga är vid mordplatsen måste även det här räknas in. Det är nämligen bara meter och minuter från brottsplatsen. Är tensonmannen gm är det bara ca 100 meter och 1 minut från mordet. En observation av en efterföljande man så kort inpå mordet är högst intressant.

Att SE är grandmannen är helt uteslutet. Det funkar för det första inte tidsmässigt. För det andra grundar det sig på antaganden som motsägs av materialet. Tex att SE ska hunnit se LOP gå in på bion när han var ute och åt. Och att han har en nyckel som han kan öppna en bakdörr och smita ut med.
Sedan stämmer inte SE in särskilt bra på signalementet. Han stämmer bara in halvbra på en observation. Men det är ju inte säkert att alla möjliga observationer av grandmannen är helt korrekta eller att ens alla är av samma man. Det finns även ett hypotetiskt scenario med fler män som övervakar bion.

Jag pekar inte ut någon heller. Eller jag pekar ju ut grandmannen som högst misstänkt. Men vem det skulle vara är ju bara spekulationer. Det kan vara vilken ensam galning som helst. Väldigt många har haft möjlighet att veta var LOP är denna kväll. Det kan också vara kGB, Sydafrika, stay behind eller en mindre grupp av svenska poliser och militärer.
Citera
2023-08-04, 11:12
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnneknorrhane
🙂 , ja när du säger det … ha ha . Men om det mot förmodan enligt dig då
Så är hon ju omedveten att han smyger in där såklart . Hon sover nog säkerligen och något skåp i hallen finns det säkerligen . Eller förråd eller annat skrymsle i trapp, vind eller källare .
Nåväl inte många verkar fundera i dessa banor som jag tänkte på …… så det verkar vara alldeles för långsökt då . Får väl medge det .

Jag förstår tanken. Det hade faktiskt varit rimligare för SE att göra något liknande när han precis mördat statsministern, kommit undan och flyr på vägen som leder hem till morsan.

Men det här funkar inte tidsmässigt. SE måste efter mordet ramla in på Skandia igen efter ca 15 minuter. På den tiden hinner han bara med nöd och näppe hinna hem till mor.
Citera
2023-08-04, 11:22
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ja, det är denna saks kärna.

Han stannar utan tvekan och pratar med väktarna.

Men uppger sig ha gått rakt igenom receptionen utan att vare sig stanna till eller säga något.

Det till synes för att komma ut på Sveavägen tidigare än vad som faktiskt var fallet.

Och vad som följer av detta i relation till vittnet respektive gärningsmannen SE.

Ja, enligt RB sa SE att han "gick rakt ut", medan SE i förhör (minns nu inte om det är TR/HR) sa att han "önskade nattpersonalen god natt".
Om man spekulerar lite kan uppgiften till RB vara ett sätt att göra det mer angeläget för RB att få fram utstämplingstiden. (Likväl detta med att tidningarna och Oslo som ringer)

Vad gäller samtalets längd så tror jag aldrig att vi kan dra några exakta slutsatser.
SE hamnar ju sedan på mordplatsen. Antingen som GM eller som vittne senast någon minut efteråt.
Citera
2023-08-04, 11:37
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Väktarsamtalets längd har aldrig kunnat säkerställas eller bekräftas. Men 45 sekunder är i a f dock mer rimligt än 2 minuter.
Nä, två minuter är nog bara vad 45 sekunders samtal med SE upplevs som.

Men vi kan faktiskt säkerställa eller bekräfta det lite halvdant. För vi vet ju ungefär när SE har stämplat ut och ungefär när han är framme.

Och vi vet att om han stämplar ut 23:19 och rusar ut så blir det en stor risk för förtidig utpassage från Skandia av SE. Både som gm och vittne. För då missar han allt.

Så vi har ju en tid att fylla med något här. Utifrån hur mycket tid vi ska fylla kan vi uppskatta samtalets längd någorlunda. Och runt någon minut eller två känns rimligt.

Då får man ju också begrunda att OH inte bara konstruerar ett felaktigt minne av ett samtal. Han konstruerar också ett samtal som han uppskattar någorlunda bra enligt tidsschemat. För han säger inte att det var 5-10 minuter eller 10 sekunder. Utan han placerar samtalets längd i rätt bollpark. Det är ju en slump det.
Citera
2023-08-04, 11:45
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Vad bra om du vet att det finns vinklar. Då behöver jag inte göra det då?

Ljuset är inget problem då OP och LP lyses upp bra av ljusriggen inne på dekorima.

Det är ingen faktor att som skulle påverka resultatet.

Synd att ljuset från dekorima också är på fel sida OP för att hjälpa i det här fallet.

Vinklar finns absolut. Men det är inga vinklar gm har tillgång till. Vinkeln är nämligen tillgänglig precis bredvid kroppen om man lutar sig fram.
Citera
2023-08-04, 11:49
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Som sagt, det är redan bevisst att han inte hade tillräckligt med tid.

Hur då? Den egentliga tiden för dragningen av passerkortet kan ha varit från 23:18:31 och framåt.

Därmed finns det upp till 3 minuter att laborera med.
Citera
2023-08-04, 11:58
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Nej, men BP beskriver en man i arbetskläder: LL.

Några så pass specifika detaljer har SE svårt att ge, bortsett från när det gäller LJ (och möjligen: AB).
Förutom alla de punkter vi har listat upp flertalet gånger då.

Varför är BP direkt uppsatt som varande på plats så fort han ger en detalj från brottsplatsen?

Men SE kan spotta ur sig hur mycket som helst som är mer specifikt än så och dessutom tidigare än BP utan att det spelar någon roll.

Fallet med de dubbla måttstockarna är sällsynt tydliga här.

"Det är helt omöjligt att vara på plats vid kroppen utan att folk noterar en"
-Jaha, men BP lyckades ju.
"Äh, inget konstigt"

"Man kan inte vara först eller bland de första på plats utan att folk noterar en"
-Jaha, men BP lyckas ju.
"Äh, inget konstigt"

"Det är extremt märkligt att så tydligt ha fel om när man kom fram"
-Jaha, men BP har ju ännu mer fel.
"Äh, inget konstigt".

"Att uppge saker från brottsplatsen som stämmer med verkligheten placerar BP på plats efter mordet"
-Jaha, men SE uppger ju fler specifika saker än BP. Och det tidigare i tid. Är inte han bekräftad på plats då?
"Nej, för han är gm och kan inte vara på plats efteråt"
Citera
2023-08-04, 12:11
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Den räcker till för att gå upp till Sari och sedan tillbaka till mordplatsen.

Du kan ju klocka själv.
Får man se dig ställa upp det tidschemat? Det hade varit intressant.

Jag gjorde det ju själv för ett tag sedan och hade problem med att få ihop det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in