2023-08-06, 20:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Gott ja, vi får alla tro vad/som vi vill.
Jag ser en något enklare bild av vittnet SE, nämligen att det mesta är korrekt då det finns andra uppgifter som ger stöd för det.

Där av tycker jag inte alls det är tokigt eller märkligt att vittnet SE skulle känna sig förväxlad och ser inte heller några argument som motsäger detta, snarare än att ni dragit slutsatsen att vittnet SE ljuger om det mesta.
Drar jag den slutsatsen så är det klart att vittnet SE är en knäppgök men också synsk då det finns visst stöd för de flesta av hans uppgifter.

Huruvida SE var synsk eller inte, överlämnar jag åt de som kände honom.

Ja, vi tycker och tror olika gällande SE, det är ju positivt, åtminstone för diskussionens skull. Även om man inte håller med varandra, så kan man ju få input och olika synsätt på saker och ting gällande SE/MOP.

Personligen anser jag att SE hade kunnat läsa sig till (samt sett på tv och lyssnat på radio) kring i princip allt som han "återger", samt att han kunde Sveavägen och gränden på Tunnelgatan på sina fem fingrar, då han huserat där i 18 år. Möjligen chansade han på en eller ett par punkter, eller bara drog något ur sin rumpa.
Citera
2023-08-06, 20:04
Avslutad
Citat:
Ja, enligt Lampers efter samtal med Per W nu på "senare dar", men jag ställer mig tveksam till den språngmarschen då Per W tidigt och på direkt fråga svarar att han inte sprang in. Han vågade inte. (Om jag minns rätt)
Kan kolla källa.

Okej, så kan det ha varit, har inte hela Lampers bok i huvudet, läste den samma dag den släpptes på Bookbeat, sen dess har flertalet detaljer flagnat (tyvärr). Kolla gärna vad Lampers skrev om du har tid, har inte boktjänsten för ögonblicket.
Citera
2023-08-06, 20:21
Medlem
Ni som anser att Stig är gärningsmannen.

Anser ni att SE genomförde dådet helt på egen hand eller tror ni att han fick hjälp av någon/ några till exempel med mordvapnet eller att han fick information om Palmes rörelser på mordkvällen?
Citera
2023-08-06, 20:21
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Okej sry..

Jag menade om språngmarschen är lögn så är ju supervittnet också lögn...

Då framstår ju Vittnet-SE att vilja själv förstärka förväxling eller hur ?

På vilket sätt faller "supervittnet" om språngmarschen inte ägt rum.
Varför skulle inte vittnet SE uppfattat det som ett felaktigt signalement han hör efter samtalet med Lisbeth och sedan tycka att det är han själv som beskrivs?
Men som sagt, har språngmarschen skett så lär ju det stärka vittnet SE's uppfattning av att vittnet verkligen sett fel person.
Citera
2023-08-06, 20:26
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Okej, så kan det ha varit, har inte hela Lampers bok i huvudet, läste den samma dag den släpptes på Bookbeat, sen dess har flertalet detaljer flagnat (tyvärr). Kolla gärna vad Lampers skrev om du har tid, har inte boktjänsten för ögonblicket.

Hittade källan nu. Och det är frågan om uppgifterna där stämmer, det kan ju vara så att Lampers uppgifter är de som är korrekta.
Det var inget förhör utan Aftonbladet 7/4, dagen efter SE's språngmarsch i Rapport.

"Vittnet Per Wallin stod vid kinesrestaurangen mitt emot mordplatsen med sin syster när han hörde 'action' på andra sidan gatan. Han såg Olof Palme ligga svårt blödande. Han funderade på att förfölja mördaren, men vågade inte"

Tillägg: Vi har ju som sagt inget heller om Per W's eventuella språngmarsch i varken hans eller systerns förhör.
Senast redigerad av MOPspanaren 2023-08-06 kl. 20:29.
Citera
2023-08-06, 20:33
Medlem
Citat:
På vilket sätt faller "supervittnet" om språngmarschen inte ägt rum.
Varför skulle inte vittnet SE uppfattat det som ett felaktigt signalement han hör efter samtalet med Lisbeth och sedan tycka att det är han själv som beskrivs?
Men som sagt, har språngmarschen skett så lär ju det stärka vittnet SE's uppfattning av att vittnet verkligen sett fel person.

Ja menar att om inte språngmarschen ägt rum så skulle bara mörk rock inte få Engström till att tänka att han blivit förväxlad väl ?

Skulle han göra en koppling med att han kommer till brottsplatsen 45sek efter skotten och sen höra om mörk rock och på något sätt tro att vittnen tror att han är förväxlad med GM ?

Förväxlingen måste väl handla om att han gjort en språngmarsch annars borde det vara smått otroligt att han skulle tro att signalementet mörk rock har något med honom att göra !
Citera
2023-08-06, 20:40
Avslutad
Citat:
Hittade källan nu. Och det är frågan om uppgifterna där stämmer, det kan ju vara så att Lampers uppgifter är de som är korrekta.
Det var inget förhör utan Aftonbladet 7/4, dagen efter SE's språngmarsch i Rapport.

"Vittnet Per Wallin stod vid kinesrestaurangen mitt emot mordplatsen med sin syster när han hörde 'action' på andra sidan gatan. Han såg Olof Palme ligga svårt blödande. Han funderade på att förfölja mördaren, men vågade inte"

Tillägg: Vi har ju som sagt inget heller om Per W's eventuella språngmarsch i varken hans eller systerns förhör.

Tack!

Intressant, skummade de två förhören precis. Lite olyckligt hur tidningsuppgifter blir till sanningar, samt att vissa vittnen sa en sak till media och en annan i förhör, inte undra på att det snabbt blev en soppa av allting.
Citera
2023-08-06, 20:48
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Tack!

Intressant, skummade de två förhören precis. Lite olyckligt hur tidningsuppgifter blir till sanningar, samt att vissa vittnen sa en sak till media och en annan i förhör, inte undra på att det snabbt blev en soppa av allting.

Ja, nej detta är frågan om det stämmer eller vem som är källan.
Har Aftonbladet frågat en utredare eller är det Per W själv? Skulle det vara en utredare så är frågan varför uppgiften inte finns i något uppslag? O.s.v.
Vidare skriver Aftonbladet ut hans fullständiga namn, medan det för ett antal andra vittnen bara framgår kön och ålder. Skulle Aftonbladet publicera namnet utan hans medgivande?
Senast redigerad av MOPspanaren 2023-08-06 kl. 20:59.
Citera
2023-08-06, 21:02
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Då förstår jag, men ändå inte.
Skulle jag dra slutsatsen att han ljög som vittne så skulle jag också tycka han vore en knäppgök.
Nu ser jag dock inte att man kan dra några sådana slutsatser. Inte ens om språngmarschen även om det är otroligt märkligt att ingen tycks ha registrerat den. Vi har väl endast något vittne som antyder sig ha sett någon springa efter senare.

Och utifrån de uppgifterna han kommer med så tycker inte jag att det är särskilt anmärkningsvärt att han uppfattar sig blivit förväxlad och att signalementsuppgifterna uppgifterna som vittnen nämner för polis är felaktiga, då Lisbeth högst troligt bör ha rätt.

Vi delar uppenbarligen inte samma syn när det kommer till Engströms utsagor.
Jag är ganska så övertygad om att närmast allt är fabricerat.
Jag ser väldigt många problem med språngmarschen utöver att ingen har registrerat den. Men det har ältats i tråden till absurdum de sista dagarna

Men kortfattat är min åsikt att vittnet Engström kommer senare än vad han påstår. Han höll sig i bakgrunden och gav inget direkt intryck på någon. Jag tror inte att han har haft ett samtal med LP (det utesluter dock inte att han kan ha hört henne prata). Jag köper inte någon variant av språngmarschen så som han berättar det(det utesluter dock inte att han på något sätt har rört sig in i gränden). Jag är övertygad om att supervittnet är påhittat.

Så för mig är allt som har med förväxlingen att göra ren galenskap i egenskap som vittne.

Och då är frågan om TP eller Lampers har rätt

Är det ett proaktivt försvar han sysslar med som TP påstår?
Eller är det ett desperat (och knäppt) försök till uppmärksamhet som Lampers hävdar?
Citera
2023-08-06, 21:23
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Kom just på att även Engström insäg tidigt att det är lite väl märkligt att känna sig förväxlad på morgonen den 1mars...

Så han skapade "supervittnet" och vips blev det lite mer trovärdigt att känna sig förväxlad...

Jag börjar förstå hur han tänkt som GM nu..

Jag är ganska så övertygad om supervittnet är en fabricering.
Det gäller självklart även om Engström är ett vittne.

Det är precis som att han ville ha en plats på något sätt.
Att han grämde sig över att ha missat att stå i centrum.
Jag tror (om han är ett vittne) att förväxlingen föddes i de tankarna och utvecklades mer över tid.

Det är dock fortfarande knäppt

Som GM är förväxlingen självklar.
Citera
2023-08-06, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Vi delar uppenbarligen inte samma syn när det kommer till Engströms utsagor.
Jag är ganska så övertygad om att närmast allt är fabricerat.
Jag ser väldigt många problem med språngmarschen utöver att ingen har registrerat den. Men det har ältats i tråden till absurdum de sista dagarna

Men kortfattat är min åsikt att vittnet Engström kommer senare än vad han påstår. Han höll sig i bakgrunden och gav inget direkt intryck på någon. Jag tror inte att han har haft ett samtal med LP (det utesluter dock inte att han kan ha hört henne prata). Jag köper inte någon variant av språngmarschen så som han berättar det(det utesluter dock inte att han på något sätt har rört sig in i gränden). Jag är övertygad om att supervittnet är påhittat.

Så för mig är allt som har med förväxlingen att göra ren galenskap i egenskap som vittne.

Och då är frågan om TP eller Lampers har rätt

Är det ett proaktivt försvar han sysslar med som TP påstår?
Eller är det ett desperat (och knäppt) försök till uppmärksamhet som Lampers hävdar?

Har Lampers någon förklaring till Vittnet-SE som söker uppmärksamhet inte tar chansen på mordnatten ?

Jag menar att chansen finns verkligen och även när han lämnar Skandia andra gången så borde det vara fullt med media på plats men inte heller då lockas han att få lite ljus på sin uppmärksamhets törst !
Citera
2023-08-06, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag är ganska så övertygad om supervittnet är en fabricering.
Det gäller självklart även om Engström är ett vittne.

Det är precis som att han ville ha en plats på något sätt.
Att han grämde sig över att ha missat att stå i centrum.
Jag tror (om han är ett vittne) att förväxlingen föddes i de tankarna och utvecklades mer över tid.

Det är dock fortfarande knäppt

Som GM är förväxlingen självklar.

Det lustiga isåfall är att han har lite tur som Vittnet-SE och vill ha uppmärksamhet....

Han får ju faktiskt ovanligt många träffar på sin klädsel...

Mörk rock
Huvudbonad
Liten väska men den gillade han kanske inte lika mkt för på DBG hade han ju inte varit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in