2017-04-03, 12:59
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Tror att området som bebyggs är Nordanå 8:23, vilket ligger i närheten av Görshögsvägen. Finns fastighetskarta på Hitta.se.

Korrekt.
Citera
2017-04-03, 13:08
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Enligt artikel i Expressen så arbetar arkeologer på platsen.

http://www.expressen.se/kvallsposten/kropp-hittad-vid-byggarbetsplats/

Men jag tror som du. Handlar det om en sammanhållen kropp (i motsats till "mänskliga kvarlevor", "delar av ett människoskelett", eller liknande) så är det inte sannolikt att kroppen legat där tillräckligt länge för att det ska kunna röra sig om en begravning. Personer som dog under 1800- och 1900-talet* grävdes ned på begravningsplatser, och om det under 1800- eller 1900-talet funnit en begravningsplats på platsen så skulle man känna till det, och äldre än flera hundra år kan knappast skelettet vara.

* På djupt vatten här. Inte alls mitt område...men jag gissar.

Kroppens beskaffenhet är ju avhängig främst av markens syrenivå. På områden med relativt låg syrenivå kan vävnad bevaras betydligt längre än hundra år, så omöjligt är det ju inte även om sannolikheten måste bedömas som låg. Vi har ett antal mossfynd som daterats så långt tillbaka som 1300-talet med bevarad vävnad och textilier men dom är väldigt få.
Oregistrerade gravplatser före 1800-talet är också väldigt många - där man hittat fynd finns det förstås registerförteckningar och man kan också kontrollera det enkelt på den offentliga tjänsten fornsök om man vet vilken plats man funnit kroppen.
Men spontant skulle man säga att om bindväv finns så är det inte särskilt gammalt fynd.

http://www.fmis.raa.se/cocoon/fornsok/search.html
Citera
2017-04-03, 13:14
Medlem
Grishnacs avatar
Enligt fornsök finns ett gravfält från äldre järnålder strax utanför kyrkogården i Görslöv, direkt utanför på västra sidan om det nu är där dom gräver. Den är satt under bevakning eftersom man inte vet status på om kropparna är bortförda eller inte.
Citera
2017-04-03, 13:46
Medlem
Fyndplatsen ligger bara någon km ifrån där HA hade sin boplats i Djurslöv. Kanske fel men dock värt en möjlighet beroende på vem som låg där.

edit
Såg nu att det redan var någon som spekulerat i HA.
Citera
2017-04-03, 15:01
Medlem
Om man tittar på Sydsvenskans bild på grävmaskinen ser det ut som en kropp ligger i skopan.

Ser ut som nästintill bara skelett.

http://www.sydsvenskan.se/2017-04-03/dod-person-hittad-vid-gravarbeten-i-nordana#&gid=1&pid=1
Citera
2017-04-03, 15:11
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rytve
Om man tittar på Sydsvenskans bild på grävmaskinen ser det ut som en kropp ligger i skopan.

Ser ut som nästintill bara skelett.

http://www.sydsvenskan.se/2017-04-03/dod-person-hittad-vid-gravarbeten-i-nordana#&gid=1&pid=1
Är det ett kranium man ser i skopan nere till vänster?
Citera
2017-04-03, 16:00
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesisdivina
Skulle inte förvåna mig om det blev daterat till nånstans mellan stenålder - vikingatid.....

Nej, de hade inte ett kristet begravningssätt, och det är stor skillnad på begravningsskicket. Arkeolog bör rimligtsvis ha sökt av platsen innan bygget/grävning påbörjades, speciellt om det är intill en äldre kyrka.

Dessutom uppges väl att man hittat en kropp, inte "kvarlevor", vilket betyder skelett.
Citera
2017-04-03, 16:08
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Enligt artikel i Expressen så arbetar arkeologer på platsen.

http://www.expressen.se/kvallsposten/kropp-hittad-vid-byggarbetsplats/

Men jag tror som du. Handlar det om en sammanhållen kropp (i motsats till "mänskliga kvarlevor", "delar av ett människoskelett", eller liknande) så är det inte sannolikt att kroppen legat där tillräckligt länge för att det ska kunna röra sig om en begravning. Personer som dog under 1800- och 1900-talet* grävdes ned på begravningsplatser, och om det under 1800- eller 1900-talet funnit en begravningsplats på platsen så skulle man känna till det, och äldre än flera hundra år kan knappast skelettet vara.

* På djupt vatten här. Inte alls mitt område...men jag gissar.

Jag är arkeolog, och detkan ev vara en kistbegravning med balsamering, de kan hålla länge, hemskt länge. Men det borde arkeologisk redan ha synts spår av en rektangel efter avtorvning, och många rektanglar i rad, för en okänd begravningsplats.....för man gräver inte på måfå, inte ens som arkeolog.
Citera
2017-04-03, 17:13
Medlem
Jag tror på Hassan-spåret. Mannen som sitter anhållen för hans försvinnande bor nämligen alldelses i närheten...
Citera
2017-04-03, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LineroKillen046
Får mig direkt att tänka på:

(FB) 160622: Malmö: Hassan Al-Zein

Om det är en relativt "hel" kropp det rör sig om.
Bilen som han antagligen kidnappades i hittades har jag för mig i Bjärred. Inte super långt därifrån. Någon mil norrut. Den som är misstänkt bor ju i Klågerup i närheten av Staffanstorp. Nordanå ligger mitt emellan Malmö och Staffanstorp. Det är ju snabbt att ta sig till Nordanå om man kör ut från Malmö (där han sist sågs) från E22 och svänger in på E6an ut till Nordanå. Kan vara ute och cykla..Kroppen kan ju ha legat mycket längre än så.

Just det namnet poppade direkt upp i mitt huvud också när jag såg att det hittats en kropp i det området.
Citera
2017-04-03, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjojne
Just det namnet poppade direkt upp i mitt huvud också när jag såg att det hittats en kropp i det området.

Jag tror helt klart det är han.
Citera
2017-04-03, 17:44
Medlem
STHLM-TLVs avatar
På Sydsvenskans bilder ser det ut som att grävmaskinen arbetat på ett djup som ligger långt under ursprungliga marknivån, eller är det bara en synvilla?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in