2023-06-03, 11:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Jo, men Investor är ett papper för långköraren. Bra att månadsspara i och betrakta som en indexfond, typ.

Intressant att den nästan stod stilla igår. Men antar att det var fastigheter som drog mest.
Håller med om det men Investor har trots allt en del surdegar i portföljen som de gott kunde städa bort
Elux -33% på 5 år och Eric -12% , och största innehavet atlas är dyyyrt! Så köpläge i Investor nu på 220kr är mycket tveksamt.
Citera
2023-08-01, 18:02
Medlem
Nenetss avatar
Vi flyter på tunna vågor flickor, det smäller snart och AI bangar först.
Vågar inte ens tänka på fastigheter och energi.
Citera
2023-08-01, 18:20
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Låt mig fråga liket:
1. Hur det gick till när "fria marknaden" utan statens inblandning införde patenträtt.
2. Exakt vilka regler den "fria marknaden" består av.
3. Hur den "fria marknaden" skulle kunna existera utan ett våldsmonopol.

Lycka till...
Ser inte riktigt att jnilsson klarar av att leverera något svar. Eller redogörelse. Inte så att jag hade väntat mig det heller. Här blev det bara irrelevanta frågor i ett desperat försök att smita undan.

Någon annan kan ju få hjälpa jnilsson med att redogöra för hur staten reglerar fram teknikutveckling. Och varför inte det gjorts i kommunistländer. Verkar ju lite dumt att inte göra det om det nu finns en metod.

Men vi får väl se vilken teknikutveckling vår digitaliseringsminister lyckas reglera fram då.

Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Liket famlar efter halmstrån och binder halmgubbar. Alla som har bättre förståelse av verkligheten än liket kan ju bara vara kommunister...
Nej, det är bara strikt logiska konsekvenser av dina skriverier. Du kan väl inte ha något skäl att jämra dig över de. Du borde väl säga halleluja i stället.

Jag lyssnar gärna på de som har bättre förståelse. Men det har ju inget med den här diskussionen att göra.

Håll nu koll på digitaliseringsministern istället och se vilken teknikutveckling som regleras fram.

-----------------------
Fö ser jag att Buffett-indikatorn är nära "leka med elden" nivån. Dvs 200% av BNP. Kan ju komma en nedgång då.

jnilsson har kanske investera lite för hårt i hopp om teknikutveckling. Men digitaliseringsministerns regleringar påverkar ju mest Sverige. jnilsson får väl allokera om lite mer mot OMX-bolag.
Citera
2023-08-01, 18:25
Medlem
kim-bong-ils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nenets
Då händer alltså ingenting. När du startade tråden kom ingen nergång på 9 månader.
Du är helt enkelt ett korkat spån som tror att du vet men det gör du inte. Håll truten.
Citera
2023-08-01, 18:38
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kim-bong-il
Då händer alltså ingenting. När du startade tråden kom ingen nergång på 9 månader.
Du är helt enkelt ett korkat spån som tror att du vet men det gör du inte. Håll truten.

Jag är ganska hårt investerad i just AI.
Det har gått jäkligt bra, och jag ser faktiskt inte den kraschen komma alls.
Citera
2023-08-01, 18:41
Medlem
Nenetss avatar
Citat:
Tack för din åsikt 🙂
Citera
2023-08-01, 21:38
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ser inte riktigt att jnilsson klarar av att leverera något svar. Eller redogörelse. Inte så att jag hade väntat mig det heller. Här blev det bara irrelevanta frågor i ett desperat försök att smita undan.
Hehe, liket svarar på ett inlägg som skrevs för två månader sedan. Liket lever men bara nätt och jämnt.

Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Någon annan kan ju få hjälpa jnilsson med att redogöra för hur staten reglerar fram teknikutveckling. Och varför inte det gjorts i kommunistländer. Verkar ju lite dumt att inte göra det om det nu finns en metod.
Då tar vi det en gång till. En marknad kan inte existera utan ett våldsmonopol som upprätthåller de regler som definierar en marknad (frånvaro av våld, hot, bedrägeri, etc., tillgång till rättsväsende, m.m.). Dessa funktioner samlas under den institution som kallas staten.

Utan staten, ingen marknad.

Liket har även fått handfasta exempel på hur staten justerar reglerna för att det skall finnas en fungerande marknad. För antibiotika måste patenttiden vara längre än för andra läkemedel, eftersom användningen måste begränsas. För att påskynda kommersiell grundforskning finns möjligheten att patentera upptäckten av enskilda geners funktion.

Ett kommunistland har ingen ambition att ha en marknadsekonomi (om nu inte landet heter Kina). I en kommandoekonomi behövs inga incitament av något slag. Surprise, surprise...
Citera
2023-08-02, 06:09
Medlem
kim-bong-ils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Jag är ganska hårt investerad i just AI.
Det har gått jäkligt bra, och jag ser faktiskt inte den kraschen komma alls.
Famous last words.
Så sa aktieägarna i Aegirbio, Parans, Fing, SBB, etc innan skiten träffade fläkten.
Citera
2023-08-02, 06:46
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Famous last words.
Så sa aktieägarna i Aegirbio, Parans, Fing, SBB, etc innan skiten träffade fläkten.

Jo, så kan det visst vara.
Citera
2023-08-02, 06:57
Medlem
Harpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nenets

Förr eller senare visar även en trasig klocka rätt. Allsköns idioter har suttit och spikulerat om krasch ända sen förra kraschen, och innan den så var det precis likadant.

Anders "Helikoptern" Borg gav oss iallafall ett felaktigt år och blev såklart hånad i efterhand, så när är snart för dig då?
Citera
2023-08-02, 09:34
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harpy
Förr eller senare visar även en trasig klocka rätt. Allsköns idioter har suttit och spikulerat om krasch ända sen förra kraschen, och innan den så var det precis likadant.

Anders "Helikoptern" Borg gav oss iallafall ett felaktigt år och blev såklart hånad i efterhand, så när är snart för dig då?

Det behöver inte bli en krasch i den bemärkelsen men vad ska ge luft åt en vidare uppgång? OMXS30 har rört sig sidledes sen februari och nästa kvartalsrapporter kommer Inte komma in bättre än Q2.
USA fick precis sitt kreditbetyg sänkt.
Tror vi är på väg nedåt inom kort men för den sakens skull behöver det inte definieras som en krasch.
Citera
2023-08-02, 10:47
Medlem
Nenetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Det behöver inte bli en krasch i den bemärkelsen men vad ska ge luft åt en vidare uppgång? OMXS30 har rört sig sidledes sen februari och nästa kvartalsrapporter kommer Inte komma in bättre än Q2.
USA fick precis sitt kreditbetyg sänkt.
Tror vi är på väg nedåt inom kort men för den sakens skull behöver det inte definieras som en krasch.
Nej du har antagligen rätt, men en sättning på -10-12% kan vi nog få se nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in