Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-08-12, 18:37
Medlem
Gentss avatar
Vanligtvis sitter jag still i båten. Den här gången sålde jag allt för ca. 2 veckor sedan. Visst kan man tala om att jag missar en viss uppgång, men till trots så lyssnar jag på magkänslan den här gången.

Något känns inte bra här.
Citera
2024-08-14, 07:55
Medlem
Krasch eller inte men att börsen inte kommer att gå upp för evigt är väl klart. Antalet barn som föds per kvinna är under 2,1 (vilket krävs för att behålla befolkningen konstant) på alla kontinenter utom en (Afrika). Syd Korea har så lågt som 0,88 och även Kina ligger väldigt lågt på 1,19. I Nord Amerika och Europa ligger nivåerna på 1,64 och 1,50 resp. Så befolkningen kommer att börja sjunka även om det tar ett tag då vi lever längre )även om det också inte längre är säkert.
(https://database.earth/population/fertility-rate/2023#)

Vi har inte gjort mycket åt vår överkonsumtion. Earth Overshoot Day, den dag på året då vi förbrukar de resurser jorden kan generera inträffade i år den 1:a Augusti. För industrialiserad länder inträffade den mycket tidigare. Det vill säga vi konsumerar globalt 1,7 gånger mer än vad planeten vi lever på tål. Om du tänker att det ligger någon felmarginal så vi är nog på den säkra sidan så inträffar Earth Overshoot Day den 11 Februari i Qatar (vilket är de värsta överkonsumenterna). I USA inträffade dagen den 14 Mars och i Sverige den 2:a April, det vill säga vi i väst använder resurser som kräver 4 - 5 planeter. det ligger väl utanför felmarginaler. Vi måste konsumera mindre. (https://overshoot.footprintnetwork.org/newsroom/country-overshoot-days/).

Visst görs mycket åt miljön där vi försöker få ner våra CO2 nivåer för att få ner ökningstakten på den globala uppvärmningen men det är en minskning av ökningen. Visst finns det många goda alternativ och det arbetas med CCS (Carbon Capture and Storage) som samlar in CO2 för att lagras under jord. Det är ett gott Initiative men feltänk då det inte kommer tillrätta med det underliggande problemet utan ger oss en ursäkt att fortsätta eller öka våra utsläpp. Dessutom är den globala uppvärmningen bara ett av miljöproblemen som vi står inför. Med det överutnyttjandet av resurser vi håller på med anskaffar vi de begränsade resurserna planeten har på ett mer och mer ohållbart sätt.

Sedan tillkommer de sociala problem vi har till ekvationen. Vi har en förmögenhet som koncentreras allt mer där demokratin kommer i fara och mindre och mindre tillkommer de övriga. Jag pratar inte bara om individuella rikedomar utan även de som finns i fonder och stiftelser där den norska oljefonden äger 1,5% av alla börsnoterade företag globalt. Det kommer vid någon tidpunkt att leda till sociala oroligheter. Problem finns nog redan i Sverige men globalt är problemen värre i andra länder där medborgarinflytandet är mycket mindre än här.

Det räcker inte längre att titta på historiska data när vi tittar på tillväxt. Vi har kommit till den punkt där tillväxt inte längre är möjlig inom det system vi lever under. Mycket av det vi konsumera idag behövs inte och är i mångt och mycket skadligt. Vi behöver tänka i radikalt andra termer än vad vi gör idag. Jag tror vi kan leva mycket bättre än vad vi gör idag med de medel planeten kan generera. Det gäller bara att komma dit i tid.
Citera
2024-08-14, 11:11
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagpaflashback
Krasch eller inte men att börsen inte kommer att gå upp för evigt är väl klart.

Nej, det är inte klart. Så länge de flesta människor på jorden strävar efter att öka sin levnadsstandard kommer vi också ha tillväxt. En proppmätt västerlänning kan naturligtvis inbilla sig att det räcker nu, vi har det jättebra, vi måste ändra livsstil, CO2-halter och en temperaturökning på 1,5 grader på 200 år är det viktigaste just nu.

Många miljarder människor ställer inte upp på det evangeliet. De bryr sig mycket mer om att själva få ett rikare, bekvämare och friskare liv. Denna önskan kommer på miljontals olika små vägar att driva tillväxten ständigt uppåt. När majoriteten istället fått uppfattningen att en ökad koldioxidhalt i atmosfären på två tusendelar är det viktigaste kan den proppmätta västerlänningens vision om global ekonomisk nerskalning bli verklighet. Inte förr.
Citera
2024-08-17, 10:45
Medlem
Nu börjar det står en del i msm om att det inte blir en fedsänkning i september. Först var den garanterade q4 förra året, sen q1 iår och juli. Efter det garanterat i juli och sen efter det i september..... Enda slutsatsen man kan dra är att det finns inga garantier.

För Sverige del är det där Gardell(inte Jonas) ute och babblar om dubbelsänkning för han vill väl hålla kronan låg skulle jag tro.
Citera
2024-08-17, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Nu börjar det står en del i msm om att det inte blir en fedsänkning i september. Först var den garanterade q4 förra året, sen q1 iår och juli. Efter det garanterat i juli och sen efter det i september..... Enda slutsatsen man kan dra är att det finns inga garantier.

För Sverige del är det där Gardell(inte Jonas) ute och babblar om dubbelsänkning för han vill väl hålla kronan låg skulle jag tro.
Han är en förespråkare för att Sverige ska gå över till euro i alla fall. Men nej det finns inga garantier så klart, vem hade trott det? Jag har väl aldrig hört att FED går ut med garantier innan en sänkning?

https://www.dagensps.se/bors-finans/gardell-svenskarna-har-forlorat-13-000-miljarder/
Citera
2024-08-17, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Han är en förespråkare för att Sverige ska gå över till euro i alla fall. Men nej det finns inga garantier så klart, vem hade trott det? Jag har väl aldrig hört att FED går ut med garantier innan en sänkning?

https://www.dagensps.se/bors-finans/gardell-svenskarna-har-forlorat-13-000-miljarder/

Jag menar inte att fed gett garantier givetvis.... Utan hur sk experter i media har uttalat sig. Bergsäkra varje gång, men ju mera någon säger och skriver ju mera fel får de ofta. Den som aldrig i tal eller skrift uttrycker något har väl samtidigt aldrig någonsin fel.
Citera
2024-08-17, 12:54
Medlem
Citat:

Tycker ännu mindre om den där Gardell efter den där artikeln. Även om han kanske har en hel del rätt, men att han tycker att Riksbanken ska fatta beslut om att gå med i EMU och totalt skita i den folkomröstningen som hölls i början av 2000-talet är helt stolligt. Han är en av en handfull människor jag faktiskt blir sur över att bara se en bild på😂. Han toppar listan med en fd ledarskribent på en lokaltidning, en lokalpolitiker och fd ministern Morgan Johansson.

För att återgå till topic så utvisar väl tiden hur det blir precis som med allt annat. För Sveriges del blir det väl sänkningar men för FED blir jag allt mer osäker ju mer brus jag hör. Men tror nog att de sänker ändå i september, rörelser i guldet över 2500 $ tror jag skvallrar om det.
Citera
2024-08-17, 13:15
Medlem
Citat:
Jag menar inte att fed gett garantier givetvis.... Utan hur sk experter i media har uttalat sig. Bergsäkra varje gång, men ju mera någon säger och skriver ju mera fel får de ofta. Den som aldrig i tal eller skrift uttrycker något har väl samtidigt aldrig någonsin fel.
Ah på så vis! Den som inget gör begår heller inga fel.
Citat:
Tycker ännu mindre om den där Gardell efter den där artikeln. Även om han kanske har en hel del rätt, men att han tycker att Riksbanken ska fatta beslut om att gå med i EMU och totalt skita i den folkomröstningen som hölls i början av 2000-talet är helt stolligt. Han är en av en handfull människor jag faktiskt blir sur över att bara se en bild på😂. Han toppar listan med en fd ledarskribent på en lokaltidning, en lokalpolitiker och fd ministern Morgan Johansson.

För att återgå till topic så utvisar väl tiden hur det blir precis som med allt annat. För Sveriges del blir det väl sänkningar men för FED blir jag allt mer osäker ju mer brus jag hör. Men tror nog att de sänker ändå i september, rörelser i guldet över 2500 $ tror jag skvallrar om det.
Det lär nog bli en sänkning ändå men risken för jojo effekt kanske föreligger om du förstår vad jag menar? Jag tycker att han har rätt i att Sverige bör ändra valutan till euro men i övrigt så var ditt inlägg trevligt att läsa!
Citera
2024-08-18, 23:05
Goldman Sachs har nya odds 1 på 5 mot 1 på 4 beträffande recession i amerikansk ekonomi nästa år, nya sysselsättningssiffror 6:e sept, jag tror fed sänker räntan oavsett hur de ser ut.

Jag förlorade två veckor på grejset i början av månaden kosingen har vuxit tillbaka iaf tror på vidare uppgång i Amerika, det enda som kan fucka upp det är om Iran drar igång något skit.

Blir ingen krasch de närmsta månaderna.
Citera
2024-08-19, 06:01
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gents
Vanligtvis sitter jag still i båten. Den här gången sålde jag allt för ca. 2 veckor sedan. Visst kan man tala om att jag missar en viss uppgång, men till trots så lyssnar jag på magkänslan den här gången.

Något känns inte bra här.

Finns alltid något som inte känns bra, är liksom världens och börsens natur.
Citera
2024-08-19, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Finns alltid något som inte känns bra, är liksom världens och börsens natur.
Exakt så varför göra en stor grej av det hela?
Citera
2024-08-19, 18:50
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Exakt så varför göra en stor grej av det hela?

Hela börsens konstruktion bygger på att skiten skall rasa lite då och då så att vanliga dödliga förlorar sina pengar 😀 problemet nu för tiden är att skiten rasar oftare och oftare och helt utan förvarning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in