2023-09-29, 07:08
Medlem
Kolonns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Kan det verkligen stämma?

Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Nej, det stämmer inte.
https://youtu.be/PVMlEiewyT4?feature=shared

Folk inser inte hur illa läget är. Ni kommer aldrig få några officiella siffror.
Citera
2023-09-29, 10:06
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
Det har börjat uppstå sprickor i fasaden hos ett antal fastighetsbolag. Här finns potential till en stor smäll eftersom det är många miljarder som ska refinansieras och tillgångar som kan minska drastiskt i värde. Jag skulle inte vilja sitta med bostadsobligationer i högt belånade fastighetsbolag just nu. De flesta känner till problemen i SBB men det finns fler bolag i liknande situation.

https://www.di.se/analys/fastighetsb...r-sig-kollaps/

https://www.di.se/nyheter/pensionsmi...0-per-sparare/

Ja SBB var inte det enda fastighetsbolsget som lånade som om räntorna aldrig skulle stiga igen.

Men hur stor andel av fastighetsvärdet finns i dessa bolag? Mindre än fem procent skulle jag tippa? Då är det värre med Evergrande i Kina, det har börjat knaka rejält där nu!
Citera
2023-09-29, 10:10
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
jag bara larvade mig lite, syftade mest på trådens fyndiga titel. Jag blev lite grinig eftersom tråden domineras nu av en massa kaxare som snackar om att det aldrig kommer bli nån krasch

Det kan lika gärna bli en konjunkturnedgång likt 2008 och ingen krash.
Talet om en total kolaps av ekonomin som man måste preppa för med konserver i skogen och guldtackor i byrålådan är aningen överdrivet.
Citera
2023-09-29, 18:06
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fackmannen
Talet om en total kolaps av ekonomin som man måste preppa för med konserver i skogen och guldtackor i byrålådan är aningen överdrivet.
Det står väl mellan en vanlig lågkonjunktur som du säger med en stage 4 bear market eller så inträffar nån slags black swan eller en kredit-squeeze. Det som många verkar glömma bort lite eftersom alla bara snackar om FED, verkar vara lite speciellt är att Biden brassar på med olika stimulerande åtgärder. Jag tror det är mkt pga detta som recessionen hela tiden skjuts fram i alla prognoser.

Det bästa vore väl med en långsammare nedgång så att vi kan få en riktig lågkonjunktur utan att centralbankerna börjar sänka räntor i all hast och därigenom bara låter karusellen fortsätta.
Citera
2023-09-29, 22:49
Medlem
Sanningen är ju att ingen vet om det ska krascha eller inte. Men om man ändå köper i större bolag med stort börsvärde och större uppsida, så är det säkrare än någon liten skata. Så den orealiserade förlusten är nog inte värd att realisera just nu tror jag, utan snarare "buy the fucking dipp".
Senast redigerad av Truefighter 2023-09-29 kl. 22:53.
Citera
2023-10-02, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FetOrvar
Det här suger, börsen går svindåligt och jag som precis har börjat investera. La in stora summor i Investor och Avanza Global och förlorar bara en massa pengar varje dag. Får nog gå tillbaka till att investera i Pokemonkort och Tv-spel istället, det gjorde jag betydligt mer pengar på🙂

Om du behöver pengarna nu så låt dem vara kvar. Har du mer slantar kan du dubbla Investor så har du halverat förlusten. Det vänder.

Sen kan jag rekommendera, om du inte redan gjort det, å kolla upp vad Avanza Global placerar i: Apple, Microsoft, Amazon, NVIDIA, Alphabet A, Alphabet C, Tesla, Meta, Exxon, United Heathgroup. Tungt på IT.
Citera
2023-10-03, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fackmannen

Det kan lika gärna bli en 80% krasch i index som i början av 2000 utan tyngre lågkonjutur i realekonomin. Det vet vi inte ännu. Vi var bara ett par månader från total depression och misär i början av pandemin. Det som räddar allt är stimulanser, det vill säga trycka pengar. Det är vad de kommer skicka in nu också.
Citera
2023-10-03, 09:22
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetOrvar
Det här suger, börsen går svindåligt och jag som precis har börjat investera. La in stora summor i Investor och Avanza Global och förlorar bara en massa pengar varje dag. Får nog gå tillbaka till att investera i Pokemonkort och Tv-spel istället, det gjorde jag betydligt mer pengar på🙂
Är egentligen bara bra om börsen går ner de första åren i investerarkarriären, om du är ihärdig kommer du till sist köpa när det är som billigast.
Citera
2023-10-03, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sviskonboll
Om du behöver pengarna nu så låt dem vara kvar. Har du mer slantar kan du dubbla Investor så har du halverat förlusten. Det vänder.

Sen kan jag rekommendera, om du inte redan gjort det, å kolla upp vad Avanza Global placerar i: Apple, Microsoft, Amazon, NVIDIA, Alphabet A, Alphabet C, Tesla, Meta, Exxon, United Heathgroup. Tungt på IT.

Vore väldigt nyfiken på en liten motivering kring din rekommendation av dessa amerikanska storbolagsaktier?
Citera
2023-10-03, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nenets
Alla är överens om att värderingarna på aktiemarknaden är rejält uppblåsta p/e talen är rekordhöga och OMXS är upp 20% i år.

Så det kommer att smälla snart men vad tror ni kommer att utlösa en börskrasch?
(Tvåsiffrigt inom några dagar).

Har grubblat på detta men kan inte komma på några realistiska hot. Oavsett vad som händer i Kina, med Covid, med jobben i USA eller nåt annat så tuffar börsen på uppåt.

Vilka sektorer kommer att drabbas värst?
Vilka bolag tror ni kommer att gå bra på 5-års sikt?
Tack.
Detta har påstås i över 20 års tid av diverse.
Enda slutsatsen man kan dra av era inlägg och domedags visioner, är att ni har ett väldigt långt "snart"
Citera
2023-10-04, 00:00
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Det står väl mellan en vanlig lågkonjunktur som du säger med en stage 4 bear market eller så inträffar nån slags black swan eller en kredit-squeeze. Det som många verkar glömma bort lite eftersom alla bara snackar om FED, verkar vara lite speciellt är att Biden brassar på med olika stimulerande åtgärder. Jag tror det är mkt pga detta som recessionen hela tiden skjuts fram i alla prognoser.

Det bästa vore väl med en långsammare nedgång så att vi kan få en riktig lågkonjunktur utan att centralbankerna börjar sänka räntor i all hast och därigenom bara låter karusellen fortsätta.

Vad är en stage 4 bear market?
Citera
2023-10-04, 06:20
Medlem
Det som stör mig är att ingenting gått sönder ännu. Inget har egentligen offrats till börsgudarna. När röntorna stiger så kraftigt efter era med nästan gratis krediter så borde de livsodugliga skitbolagen gå i konkurs eller försvinna på annat sätt. Men det händer ju inte mer än att ett och annat smålisteskräp inte klarar hälta in pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in