2023-08-01, 02:16
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gedaj
Nej, det gjorde det verkligen inte. En slav är en ägodel utan rättigheter. Det lidande slavarna fick uppleva övergår fattningsförmågan. Piskade, våldtagna, sålda på en marknad som en häst. Att jämföra detta med hur exempelvis borgarklassens kvinnor hade det på 1800-talet tyder på trist okunskap.

Kvinnor har levt utan rättigheter under stora delar av mänsklighetens historia, iallafall sen vi blev bofasta. I vissa länder är det fortfarande så.

När slavarna "befriades" fick de ungefär samma juridiska status som kvinnor på den tiden.

Majoriteten kvinnor under 1800-talet tillhörde inte borgarklassen.
Citera
2023-08-01, 05:35
Medlem
Ursprugligen postat av Urbizzo:
Kvinnor är bra på estetik. Konst musik litteratur. och textil.
De är bra på psykologi, och andra humanistiska ämnen.
De är bra på vård.
De är bra på kemi, och biologi.
De är bra på att skapa hemtrevnad.
De är bra på att ha koll i närområdet.

Och så är de bra på att föda barn
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Nu är väll de största och flesta inom konst, musik och litartur män?
mäter vi det objektivt så (tex i pengar) så är det ju sant även gällande textiler...

Ja, men de främsta (objektivt efter h-index) är män. det är väll bara i "women studies" (ett enskilt ämne som inte finns i någon vidare utsträckning idag) där kvinnor dominerar h-index.

möjligen omvårdnad, läkarvetenskapen domineras av män, i synnerhet när det kommer till förbättringar. det var inte ens kvinnor som minskade mödradödligheten radikalt....

ja, men tittar man objektivt så går nobelpriserna som regel till de främsta. och de är sällan kvinnor.

i hem byggda, skapade och underhållna av män.

så bättre på att pynta?

tvärtom, kvinnor har som grupp sämre spatial förmåga än män,

är de verkligen det, jag har fått förklarat för mig av efterblivna störda och kliniskt diagnostiserade idioter att eftersom män dör i lägre utsträckning än kvinnor,så vid barnafödade är rimligtvis män bättre på det oxo?

jag tar alla män och kvinnor, inte några väl utvalda, och tittar hur det ser ut i toppen, är det 50/50 bland de 100 (objektivt) främsta enligt någonsomhelst sätt att mäta ?

Ja man kan nog inte säga kvinnor är bra - inte ens barnafödande. De skapar ju idioter. Det är ju inte bra. Till ex. finns det dumhuvuden (födda av en kvinna), som inte förstår att göra generella jämförelser.
Citera
2023-08-01, 06:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Ursprugligen postat av Urbizzo:
Kvinnor är bra på estetik. Konst musik litteratur. och textil.
De är bra på psykologi, och andra humanistiska ämnen.
De är bra på vård.
De är bra på kemi, och biologi.
De är bra på att skapa hemtrevnad.
De är bra på att ha koll i närområdet.

Och så är de bra på att föda barn

Ja man kan nog inte säga kvinnor är bra - inte ens barnafödande. De skapar ju idioter. Det är ju inte bra. Till ex. finns det dumhuvuden (födda av en kvinna), som inte förstår att göra generella jämförelser.

menar du som den efterblivna idioten som skiter i trådens topic?

tror inte det är rimligt att bara lägga din värdelösa skapelse vid en kvinnas fötter, halva bidraget är endå från en man.
Citera
2023-08-01, 06:28
Medlem
Buskalles avatar
Kvinnor är i allmänhet bättre bilförare kolla olycksstatistiken ! En del på jobbet blir irriterade när jag nämner detta men de fattar inte att en del i att vara bra på att köra bil är att ha omdöme och att visa hänsyn emot sina medtrafikanter .
Mvh Buskalle
Citera
2023-08-01, 07:39
Medlem
strategasiats avatar
Social kompetens
Citera
2023-08-01, 10:14
Medlem
Citat:
menar du som den efterblivna idioten som skiter i trådens topic?

tror inte det är rimligt att bara lägga din värdelösa skapelse vid en kvinnas fötter, halva bidraget är endå från en man.

Du fattar tydligen vinken i alla fall. Men sen är det lite si och så med din förmåga att förstå. En fråga kan ha flera olika djup, kan ställas på olika sätt - och uppfattas på olika sätt. Och besvaras på olika sätt Det behövs en viss flexibilitet i sinnet.
Till ex är det möjligt att se saker ur ett kvantitativt eller kvalitativt sätt.
Jag skriver att kvinnor är bra på vissa saker, generellt sett.
Men det är som att prata med en vägg, en enveten typ som envisas med att svara specifikt.
Du har uppfattat en fråga på ett sätt, och förstår inte det finns fler möjligheter. (eller så spelar du dum)
Citera
2023-08-01, 10:18
Avstängd
Citat:
Du fattar tydligen vinken i alla fall. Men sen är det lite si och så med din förmåga att förstå. En fråga kan ha flera olika djup, kan ställas på olika sätt - och uppfattas på olika sätt. Och besvaras på olika sätt Det behövs en viss flexibilitet i sinnet.

Typ.

Din post=objektivt felaktig
Min post=objektivt korrekt

Citat:
Till ex är det möjligt att se saker ur ett kvantitativt eller kvalitativt sätt.
Jag skriver att kvinnor är bra på vissa saker, generellt sett.

Så du säger ingenting, men lyckas endå ha fel, imponerande. är du kvinna så ger jag dig att kvinnor är bättre på att säga ingenting, och ha fel....

Citat:
Men det är som att prata med en vägg, en enveten typ som envisas med att svara specifikt.
Du har uppfattat en fråga på ett sätt, och förstår inte det finns fler möjligheter. (eller så spelar du dum)

Citat:
Är kvinnor bättre än män på något?
Citera
2023-08-01, 10:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Buskalle
Kvinnor är i allmänhet bättre bilförare kolla olycksstatistiken ! En del på jobbet blir irriterade när jag nämner detta men de fattar inte att en del i att vara bra på att köra bil är att ha omdöme och att visa hänsyn emot sina medtrafikanter .
Mvh Buskalle

i absoluta tal då?

för kvinnor och män som kör bil håller ju inte med.
Citera
2023-08-01, 10:37
Medlem
Citat:
Typ.

Din post=objektivt felaktig
Min post=objektivt korrekt

Så du säger ingenting, men lyckas endå ha fel, imponerande. är du kvinna så ger jag dig att kvinnor är bättre på att säga ingenting, och ha fel....

Det här är ju bara strunt och fjantigt. Men du har lyckats visa att du inte har förståndet eller flexibiliteten.

Här är en trettonårig tös, som pratar tjugo språk. Inte bara pratar utan även skriver!
Det måste jag ändå säga är bra gjort.
https://www.youtube.com/watch?v=hFrkkqjPodc
Citera
2023-08-01, 11:37
Avstängd
Citat:
Det här är ju bara strunt och fjantigt. Men du har lyckats visa att du inte har förståndet eller flexibiliteten.

du har givetvis rätt till dina känslor, men vad någon annan ska ha dem till är uppenbarligen ett mysterium för dig....

Citat:
Här är en trettonårig tös, som pratar tjugo språk. Inte bara pratar utan även skriver!
Det måste jag ändå säga är bra gjort.
https://www.youtube.com/watch?v=hFrkkqjPodc

gäsp, bara 20.....

Citat:
Powell Alexander Janulus (born 1939) is a Canadian polyglot who lives in White Rock, British Columbia, and entered the Guinness World Records in 1985 for fluency in 42 languages.[1] To qualify, he had to pass a two-hour conversational fluency test with a native speaker of each of the 42 languages he spoke at that time.

https://en.wikipedia.org/wiki/Powell_Janulus
Citera
2023-08-01, 12:29
Medlem
lupacs avatar
Citat:
du har givetvis rätt till dina känslor, men vad någon annan ska ha dem till är uppenbarligen ett mysterium för dig....

gäsp, bara 20.....

https://en.wikipedia.org/wiki/Powell_Janulus
Har du gäspat färdigt? Och kvicknat till så att det klarnat upp i knoppen på dig? Janulus var faktiskt 45 år gammal när han kunde prata 42 språk. När han var 18 år kunde han prata 13 språk.

Så gäsp, bara 13...

Flickan har över 30 år på sig att lära sig ytterligare 22 språk eller fler.
Citera
2023-08-01, 12:35
Medlem
Infantil tråd.

Självklart är en massa kvinnor bättre än en massa män på saker och tvärt om. Talar du msurkelmassa-sporter, visst, men talar du företagsledning, knappast. Tror inte herr lallare incel är bättre än fru CEO Microsoft Europe på någonting för att han är man, mer än kanske att pissa stående, men bara kanske.

Är det svårt att svälja att ni och jag inte är automatiskt bättre för vi är XY? Eller för att vi är genetiska skandinaver? Pinsamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in