2023-09-07, 15:31
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Nej, snabbast är inte alls godtyckligt, det är mätbart. Det är tvärtom du som är godtycklig med "bättre".

För oss som behärskar svenska är den som vinner en biltävling bättre än den som kommer tvåa. Detta är mätbart. Och kommer först gör en man till 95%.

Jag tror du blandat ihop "bättre" med "säkrare". Skapa en tråd "Kvinnor är säkrare på saker än män" om du vill diskutera det. Det kan jag hålla med om. Ett av kvinnors mål är att ha ett säkert samhälle för alla barn. Ett av mäns många mål är att köra snabbast. Dessa är motsatser.

Ja, fast det gäller att komma ihåg att det är inom en given kontext (biltävling) som snabbare är bättre. Att köra snabbare på en kontrollerad och förutsägbar bana gör en inte till en bättre bilförare i allmänhet objektivt sett, utan en bättre förare på en kontrollerad och förutsägbar bana.

Vad som är bättre resp. sämre är alltid godtyckligt, (det ligger i begreppens natur) och avgörs liksom alltid av sammanhang. I vissa typer av tävlingar är det inte alltid bättre att vara snabbare, utan där mäter man andra saker, typ i skidskytte vinner inte den som avlossar alla sina skott snabbast, utan där är det bättre att träffa måltavlorna.

I kontexten trafik finns det inget egenvärde i att överskrida hastighetsgränser. Där är säkrare bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Och vad är din tanke, att de som låter bilen stå helt still är de som kör bäst och säkrast?

Tror du att trafik fungerar då?
Senast redigerad av anomalign 2023-09-07 kl. 15:35.
Citera
2023-09-07, 15:41
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Ja, fast det gäller att komma ihåg att det är inom en given kontext (biltävling) som snabbare är bättre. Att köra snabbare på en kontrollerad och förutsägbar bana gör en inte till en bättre bilförare i allmänhet objektivt sett, utan en bättre förare på en kontrollerad och förutsägbar bana.

Vad som är bättre resp. sämre är alltid godtyckligt, (det ligger i begreppens natur) och avgörs liksom alltid av sammanhang. I vissa typer av tävlingar är det inte alltid bättre att vara snabbare, utan där mäter man andra saker, typ i skidskytte vinner inte den som avlossar alla sina skott snabbast, utan där är det bättre att träffa måltavlorna.

I kontexten trafik finns det inget egenvärde i att överskrida hastighetsgränser. Där är säkrare bättre.

Tror du att trafik fungerar då?
"Trafik" är inte en tävling. Det är som att säga "vilken är den bästa föräldern". Det finns inget svar, frågan är meningslös.

Om du tycker att "bäst" finns i trafiken men INTE i bilsport så är du en knäppskalle. Det är motsatsen som är sann.

Det går inte att förstå ditt exempel om skidskyttar. Det är ju uppenbart vem som är den bästa skidskytten. Han är man.

Den som kommer etta i en biltävling är bättre än den som kommer tvåa. Om du inte håller med om det så klipper vi där.
Citera
2023-09-07, 16:04
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
"Trafik" är inte en tävling. Det är som att säga "vilken är den bästa föräldern". Det finns inget svar, frågan är meningslös.

Om du tycker att "bäst" finns i trafiken men INTE i bilsport så är du en knäppskalle. Det är motsatsen som är sann.

Det går inte att förstå ditt exempel om skidskyttar. Det är ju uppenbart vem som är den bästa skidskytten. Han är man.

Den som kommer etta i en biltävling är bättre än den som kommer tvåa. Om du inte håller med om det så klipper vi där.

Du missförstår mig. Det jag menar är att inom området bil"sport" är män bäst (kanske för att det bara är män som ägnar sig åt denna verksamhet). Men detta innebär inte att de är bättre än kvinnor på att köra bil i allmänhet, eftersom bilkörning i allmänhet äger rum i en annan kontext än biltävling.
Citera
2023-09-07, 16:08
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Du missförstår mig. Det jag menar är att inom området bil"sport" är män bäst (kanske för att det bara är män som ägnar sig åt denna verksamhet). Men detta innebär inte att de är bättre än kvinnor på att köra bil i allmänhet, eftersom bilkörning i allmänhet äger rum i en annan kontext än biltävling.
Den här tråden handlar inte om "i allmänhet" t.ex "vem är bäst i schack i allmänhet". Den handlar om vem som är bäst i schack, punkt. Det finns förslag på både "bästa cancerläkare och bilister" i tråden med den är bara nys. Om man frågar "Vem kör bäst bil" så är svaret "den som vinner biltävlingar". Dina killgissningar om vem som går på en trottoar "bäst" är farsartade.
Citera
2023-09-07, 16:20
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Den här tråden handlar inte om "i allmänhet" t.ex "vem är bäst i schack i allmänhet". Den handlar om vem som är bäst i schack, punkt. Det finns förslag på både "bästa cancerläkare och bilister" i tråden med den är bara nys. Om man frågar "Vem kör bäst bil" så är svaret "den som vinner biltävlingar". Dina killgissningar om vem som går på en trottoar "bäst" är farsartade.

Nej, det blir fortfarande helt fail att säga att män är bättre på att köra bil för att män ägnar sig åt biltävlingar mest, eftersom biltävlingar utgör en bråkdel av allt bilåkande.
Citera
2023-09-07, 17:06
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Nej, det blir fortfarande helt fail att säga att män är bättre på att köra bil för att män ägnar sig åt biltävlingar mest, eftersom biltävlingar utgör en bråkdel av allt bilåkande.
Du fattar inte. Biltävlingar ÄR sättet att ranka bilkörande. Det finns inget annat sätt som man rankar bilkörande.

Eller "bilåkande" som du kallar det. Du kan inte svenska nog för att uttrycka dig koncist, där är problemet.
Citera
2023-09-07, 17:36
Avslutad
Citat:
Du fattar inte. Biltävlingar ÄR sättet att ranka bilkörande. Det finns inget annat sätt som man rankar bilkörande.

Eller "bilåkande" som du kallar det. Du kan inte svenska nog för att uttrycka dig koncist, där är problemet.
Jaså, vad hände då med ”flest är bäst”?
Citera
2023-09-07, 21:10
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Jag refererar till den mer neutrala artikeln jag länkade där 19 av världens 20 mest kända levande kirurger är män. Du vet ingenting om kirurgi och inte jag heller så jag föreslår att vi litar på kunnigare personer.
https://www.healthcare-administration-degree.net/20-most-innovative-surgeons-alive-today/

Det är inte att vara "bäst" att komma först på dina framgooglade listor, jag är ledsen. Jag har inte en enda självskapad lista i den här tråden, jag utgår från andras faktakunskaper. Alla dina listor är skapade av dig själv, eller är rena kvinnolistor gjorda av personer som är primärt intresserade av kön = sexister. Som du själv.
Det var du själv som googlade fram listan med de 20 mest innovativa kirurgerna, i livet idag. Förresten missade du en kvinna på listan. Så det var faktiskt totalt två kvinnor. Nr 15 (född 1963). Det skulle du kanske ha upptäckt om du hade orkat skrolla längre ner på sidan.

Jag tog reda på mer fakta bakom listan. Den överst nämnde kirurgen är avliden, annars hade han varit 103 år idag. Övriga avlidna är nr 4 och nr 5. Så din lista är dåligt uppdaterad.

Här nedan är en wiki-lista med kirurger under 2000-talet. Där är Macchiarini inte omnämnd. Det är förståeligt. Hans transplantationer av syntetiska strupar ledde senare till att hans patienter avled.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Category:21st-century_surgeons

11 av 49 kirurger är kvinnor. Ca 22 %. Mycket mer än ditt felaktiga påstående 19 män av 20 kirurger (det korrekta är 18 män av 20).
Senast redigerad av lupac 2023-09-07 kl. 21:16.
Citera
2023-09-07, 21:45
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Det finns ingen tävling "vem är bästa pilot" så även ditt påstående faller platt till marken. Du kan ju inte tänka "världens bästa brevbärare" om det inte finns kriterier för vad som är bra.

Däremot finns det flygtävlingar, de kallas World Aerobatics. Här är alla mästare. Alla är män. Män är alltså de bästa piloterna.
https://en.wikipedia.org/wiki/FAI_World_Aerobatic_Championships
Mest ryssar och fransmän. Ingen pilot från de nordiska länderna, Asien, Afrika, Latinamerika, Australien och Nya Zeeland. Där är ingen mästare. Varken män eller kvinnor.

https://www.javatpoint.com/best-pilots-in-the-world
2 av historiens 10 världsbästa piloter var kvinnor: 1) Amelia Earhart och 9) Florence 'Pancho' Barnes. Kom ihåg att andelen kvinnliga piloter var mycket mindre än andelen manliga diton. Säkert mindre än 10 procent. Under 1900-talets första hälft var flygbranschen i stort sett en manlig domän. Kvinnor hade under denna period betydligt färre möjligheter att bli piloter jämfört med idag.
Citera
2023-09-07, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aalahue
Kvinnor är i allmänhet bättre på att köra bil i trafiken. Tror du mig inte? Ring ditt försäkringsbolag och fråga. Ring alla försäkringsbolag i typ hela världen och fråga.
Sen är kvinnor också bättre på att vara snygga. Män är rent objektivt sett fula.

Jag kan lova dig att försäkringsbolaget inte kommer dra samma slutsats som du. De kommer säga att gemene kvinna är en säkrare förare i trafiken vilket leder till en billigare försäkringspremie. Att hävda att kvinnor är bättre (skickligare) förare än män utifrån olyckor enbart i trafiken faller på sin egen orimlighet.

Det gäller att kunna skilja på ''säkerhet'' och ''skicklighet''. Det verkar inte många av er kunna.

Man är inte en bättre (skickligare) förare om man kör 50 km/h i snitt långsammare än någon och har färre olyckor. Då är man en fegare (säkrare) förare.

Det är fascinerande att folk har så otroligt svårt att tänka korrekt idag.

Det är lika korkat som att hävda att Lisa är smartare än Kalle i skolan trots att den ena studerar 10 gånger mer. Börjar du se problemet? Googla störfaktorer.
Senast redigerad av Trollkarlspelle 2023-09-07 kl. 21:50.
Citera
2023-09-07, 21:49
Medlem
Enterprises avatar
Citat:

Jag tror inte försäkringsbolagen håller med dig om att biltävlingar ÄR sättet att ranka bilkörande, så det beror lite på vilket perspektiv man har. För vad det är värt, försäkringspremien hade varit lägre om enbart kvinnor hade fått köra bil.
Citera
2023-09-07, 22:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlspelle
Jag kan lova dig att försäkringsbolaget inte kommer dra samma slutsats som du. De kommer säga att gemene kvinna är en säkrare förare i trafiken vilket leder till en billigare försäkringspremie. Att hävda att kvinnor är bättre (skickligare) förare än män utifrån olyckor enbart i trafiken faller på sin egen orimlighet.

Det gäller att kunna skilja på ''säkerhet'' och ''skicklighet''. Det verkar inte många av er kunna.

Man är inte en bättre (skickligare) förare om man kör 50 km/h i snitt långsammare än någon och har färre olyckor. Då är man en fegare (säkrare) förare.

Det är fascinerande att folk har så otroligt svårt att tänka korrekt idag.

Det är lika korkat som att hävda att Lisa är smartare än Kalle i skolan trots att den ena studerar 10 gånger mer. Börjar du se problemet? Googla störfaktorer.
Så du krockar och kör av vägen hela tiden men hävdar ändå att du kör bättre än din granne som inte krockat eller kört av vägen en enda gång?

Han kör bara fegt och säkert men du kör skickligt.
Senast redigerad av Ipsi 2023-09-07 kl. 22:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in