Citat:
Det är inte LPs ord att hon inte såg ansiktet. Nej AB sade att Lisbet såg på honom också. Lisbet såg inte gm ansikte/utseende. Det sade hon redan dagen efter mordet. En blick och ett ansikte växte fram med tiden. Dessutom kunde man inte se ansiktet/utseendet pga motljuset från Dekorimafönstret. Lisbet såg dock bara gm snett bakifrån när han sprang in i den mörka gränden. Lisbets utpekande och vittnesmål är avfärdat av vittnespsykologer, jurister med flera sedan länge.
Jag vet inte varför du gång på gång ignorerar meningen efter att hon såg mannen snett bakifrån.
"Snett bakifrån såg hon hur en man sprang in på Tunnelgatan. Han stannade en bit in och vände sig om varefter han fortsatte. Någon annan lade hon inte märke till.
Men visst. Det är helt klart möjligt att ansiktet växer fram med tid, det är en möjlighet man inte får blunda för.
Men varken du eller jag kan fastslå om hon gjort det eller inte. Det är antaganden. Fast du använder felaktigt uttalandena om att hennes utpekande inte håller rättsligt som ett bevis för att hon inte såg ansiktet, det är inte samma sak. Jag håller fullständigt med om att det utpekandet inte håller rättsligt och att hon får en klarare bild över tid. Men det är inte samma sak som att hon aldrig sett något av ansiktet.
Men nu handlade inte det här om det heller. Utan om hon såg AB istället för gm. Och det står inte och väger på om hon fick en bra blick av ansiktet eller ej.
Men vi har också en till sak som talar för att hon såg ansiktet. Och att ansiktet är identiskt med grandmannens. Det är att hennes beskrivning av ansiktet har starka överensstämmelser med MPs uppgifter om ansiktet.
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:T2-00-B
"Mannen hade en fixerad blick, "boxarblick". Han hade ett fyrkantigt ansikte och ett sammanbitet ansiktsuttryck med tunna läppar. Mannen var ej svartmuskig."
Blicken och läpparna känns igen från LP.
Även halsen är överensstämmande.https://wpu.nu/wiki/Uppslag:T2-00-D
"Han föreföll ha mycket "kort" hals."
Avfärdas det bara som en slump?