Citat:
Ursprungligen postat av
Faderlig
Fast inte uppgiften om att poliserna sprang iväg utan den uppgiften. Vilket var det vi diskuterade. Var fick han det ifrån?
Korrekt. Poliserna hade inte (när de sprang) uppgiften om täckjackan.
I förhören är det en "träff" av Engström.
Men om vi zoomar ut lite nu.
Till RB säger han att poliserna faktiskt hade signalement. Hans egna till och med. Och det ville han korrigera.
Till ME (och andra) var det för att jaga/leta efter GM.
Och om han nu faktiskt var framme och pratade med LP och fick signalementet.
Varför gav han inte signalementet till de poliser som bevisligen stod bredvid honom?
Hela scenariot bara osar orimlighet och lögn för mig.
Och då har vi inte nämnt att om Engström börjar springa när poliserna når första baracken är det fysiskt omöjligt att det är tomt vid trappan när Engström kommer fram.
Allt med språngmarschen och samtliga incitament till den (vilket inkluderar ett samtal med LP) känns oerhört orimligt för mig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Faderlig
Vi hade en genomgång av media för några dagar sedan och kom fram till att just orden LP och SE använde aldrig nämndes. Så det var ytterliga tur där.
Japp. Men jag är enig med Lampers. Följde man media hyfsat frekvent de första dagarna blev den hyfsat logisk slutledning att uppgiften om en mörkblå täckjacka kom från just LP.
Citat:
Ursprungligen postat av
Faderlig
SE beskrivs också av anhöriga som en karaktär och snacksalvare. Så det är ju inte supermisstänkt om hans personlighet lyser igenom även här. Han är ju helt klart vittnet med mest säregen personlighet av vad vi känner till. Så det är ju lite förväntat att han ska vara vittnet med mest tokigheter.
Det är riktigt. Det finns gott om individer i hans närhet som vittnar om ett uppmärksamhetsbehov och en tendens till att "slira" med sanningen. Dock inte ME (när det kommer till osanningar) vilket är en liten intressant historia i sig...
Dock anser iaf jag att det är ett ganska stort kliv från det till vad som faktiskt utspelar sig tiden efter MOP. Jag är ju ganska så övertygad om att Engström ljuger i förhör, i media, till sin omgivning och i rätten (2 gånger). Och det är inte bara att han ljuger, det är vad han ljuger om.
Jag är också övertygad om att han försöker att bli förväxlad med GM.
Om han nu bara är ett ljugande "vittne" så är han fortfarande enormt avvikande och märklig då han inte på något sätt ens försöker göra en Alf Lundin: Komma med uppgifter som hjälper utredningen på något sätt. Engström berättar egentligen enbart om sina egna misslyckanden (och förväxlingen) .
Han missar mordet.
Han misslyckas med att springa ifatt poliserna.
Han får inte lämna några uppgifter.
Att kämpa för att berätta om ovanstående i media är absurt för mig.