Citat:
Ursprungligen postat av
fragola
Hmm. Osäker på vad du menar med inget stöd i materialet. Det framgår t.ex. att vittnet-SE tittar på Olof Palme, men inte hur länge - ja, det måste man då fylla i med fantasin, om det var 10 sek eller några min. Att han påstår sig ha velat lämna ett vittnesmål men det inte blir av, det vet vi inte heller hur lång tid det tog? Jag tycker ju att det som vittnet-SE beskriver, dvs de fragment han beskriver, räcker för att fylla en kvart. Men jag är även öppen för att han smet iväg en stund, av oklar anledning, något han då ville tona ner efteråt. Jag litar absolut inte på Stig 100%, jag menar förstås att han överdriver sin egen betydelse, men att han ändå beskriver detaljer som starkt tyder på att han ändå var där.
Och ingen har någonsin, vad jag vet i alla fall, bett Stig att redogöra för efterspelet minut för minut. Jo, Sven Anér bad Stig om det i sitt brev. Dock blev Anér otålig och skickade ett nytt brev några dagar senare där han anklagar Stig för att vara en lögnare, därefter blev det inget svar. Det var synd, även om de uppgifterna heller knappast skulle ha betytt så mycket långt senare, vi hade säkert ändå diskuterat samma saker....

Det är inte ens säkert att det är en hel kvart som behöver fyllas i.
Väktarna är inte helt säkra på när SE återvänder, men det kan vara redan runt 23:35.
Och om SE anländer runt 23:22 så blir det 13 minuter, och då inklusive promenaden tillbaka till Skandia.
Jag tycker också det är märkligt att folk har problem med vad han gjorde under några minuter på mordplatsen men inte reflekterar alls över det märkliga scenariot som måste skett uppe på åsen under samma tid om SE är gm.
SE måste då ha gått från flyende i panik till kontrollerat geni under någon minut. Han ses av YN springandes från platsen på dvbg och måste strax efter ha vänt om. Då måste planen om att återvända till Skandia för att spela vittne vara klar redan vid Regeringsgatan. Det är snabbt tänkt.
Han måste då också ha hittat den snabbaste vägen tillbaka i ett område som det inte alls är säkert att han hittar så bra i, och det i mörker. Uppe på åsen måste man ha en anledning att ta sig till, annars tar man ju såklart tunneln under. Så man får ju förutsätta att SE brukade promenera på lunchrasten eller något.
Han lyckas också undvika alla poliser som letar däruppe och är runt på kyrkogården.
Vi har dessutom problemet med att den vägen som SE kan ta för att hinna tillbaka i tid, och som dalulven såklart okritiskt presenterade, utesluts av två vittnen.
Först av LJ.
"Enligt vittnet så skulle han ha sett gärningsmannen om han hade sprungit Regeringsgatan till vänster (norrut) eller om han hade fortsatt David Bagares gata österut."
Och av ACR.
"Hon kan med säkerhet säga att han inte sprang Regeringsgatan norrut, eftersom hon inte såg någon person på denna sida av gatan."
ACR såg dock av någon outgrundlig anledning inte gm enligt folk i den här tråden. Hon såg en annan man som sprang på samma plats runt samma tid, med samma signalement. Anledningen till det är att hon beskriver en man som inte ser ut som SE.
Så det vore fint om folket som har så stora problem med vad SE sysslade med på mordplatsen istället funderade på vad han hade för sig uppe på åsen.