2023-07-30, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tänker att inkomsten är för låg och kontantinsatsen likaså. Tror de flesta som köper hus för 6 mkr tjänar mer än 35 tkr/mån.

Citat:
Ursprungligen postat av Vistula
Kan någon kunnig förklara varför avgifter för BRF skjuter i taket medans HRF får några ynka ökningar på några hundralappar

Hur kommer det sig att vanliga hyror inte drar iväg?

Brf kanske har tomträtt
I Bromma är nästan alla brf i saxen nu när de höjs med 100%
En förening om 12-18 lägenheter har ca 98tkr i årsavgift som nu blir till det dubba i steg om 20% stege varje år
Såg en förening i Abrahamsberg som lånat 8ggr på 1 år för klara amortera
Sjukt
Mekklaren mörka detta såklart
Citera
2023-07-30, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Räntan behövas sänkas då inflationen har drivits av ökade penningflöden IOM Corona samt kriget i Ukraina .
Tittar man på produktionskedjorna så hare exvis virket gått ner i pris samt även el-komponenten som kablage och halvledare och mer därtill- jag har vänner inom grossistledet och där har deras priser helt avstannat och tom backat sedan en tid tillbaka. Vad som däremot har ökat och inte backat är produktionskostnaden för tjänsten och det är det som håller uppe inflationen fortfarande- men detta är också övergående och byggföretag och bostadsutvecklare har tvärnitat vilket kommer öka på redan bostadsbrist och priserna över tid.
Inom något år eller två så är priserna på hus och Br uppe och snurrar igen- det gäller att lite is magen och inte förivra sig för den enskilde. Inflationen har också gröpt ur lånen och lönerna hinner ikapp förr eller senare.
Om inte annat så vill varken RB eller REgeringen ha en finanskris och sänka inte räntan framöver så kommer krisen som ett brev på posten !
Tänk på att bra fastighet i rätt läge är som en bra långsiktig aktie i ett kvalitetsbolag och man skall förhålla sig därefter.

Bubbelpratarna i tråden är händelsestyrda och baserar sin raljanta kommentarer på vad sker just nu - till alla er andra så sitt still i båten då det vänder.
Nja inga problem med dessa fortfarande låga räntor. Vi behöver försvara SEKetas för att bota inflationen. Danmark som liknande land är redan på 2,5% inflation p g a pegg mot Euron. Nu är du förvisso inte den skarpaste kniven i lådan, men enklare inflationssamband kanske du kan förstå? Vi har idag typ normalränta enligt experterna, inga konstigheter när vi har så svag växelkurs och extremt låg köpkraft mot våra grannländer och Euro-länder. Eller hur går tankarna där? Träffade precis en Spansk familj som tyckte allt var löjligt billigt här, Danskarna översvämmar nu Skåne då de nu nästan ligger på 2 gånger köpkraft, bra för den Svenska storstadsregion i Norden såklart. Beklagansvärt för övriga polar Sverige dock, men ett val utifrån låga räntor och valutan som gått nedsides likt Rubeln och Turkisk Liran
Citera
2023-07-30, 19:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Förresten, menar du HRF/HyresRättsFörening (som i kooperativ hyresrättsförening som funnit sedan 2002 och är mycket ovanlig, under 100 i sverige) eller menar du vanliga hyresrätter?

Du får ursäkta. Jag menar så klart vanliga fattiga hyresrätter. De verkar immuna mot höjningar och jag undrar därför varför.
Citera
2023-07-30, 19:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
En HRF kan inte trolla bort några kapitalkostnader lika lite som en BRF.
Antagligen sitter dom med lång bindningstid och räntehöjningarna har inte slagit igenom än och medlemmarna i en HRF lär ju inte vilja höja sina hyror mer än nödvändigt.
Men en HRF lär sitta på mycket stora lån så för dom lär det blir stora hyreshöjningar.
Har du någon länk till en HRF där vi kan se?
HRF är ju ganska ovanliga.

Det kommer dom göra i takt med att lånen rullas om.

Du får ursäkta mig. Jag menade vanliga hyreslägenheter. Kommunala osv.
Citera
2023-07-30, 19:28
Medlem
Citat:
Du får ursäkta mig. Jag menade vanliga hyreslägenheter. Kommunala osv.
Det förstod alla som inte är aspie. Liksom-fb skulle såklart hänga upp sig på det nu när marknaden ser nästa krasch, kanske enklare samvete nu när hen lurat in sin son i tjurfällan? Ska blir kul att följa husmask.se nu
Citera
2023-07-30, 19:30
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Du får ursäkta. Jag menar så klart vanliga fattiga hyresrätter. De verkar immuna mot höjningar och jag undrar därför varför.

Hyrorna är reglerade.

Gamla kåkar har inte fått nämnvärt ökade kostnader så varför skulle hyresvärden då få höja hyran? Slutade på 5% eller nåt efter att det gick igenom oberoende granskning trots fastighetsägarnas ylande om 20%.

Nyproduktion har redan hyror satta med avkastning runt 6% så där finns det ingen anledning alls för höjda hyror. Det blev ca 2% för nyare HR i Stockholm.
Citera
2023-07-30, 19:38
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Nja inga problem med dessa fortfarande låga räntor. Vi behöver försvara SEKetas för att bota inflationen. Danmark som liknande land är redan på 2,5% inflation p g a pegg mot Euron. Nu är du förvisso inte den skarpaste kniven i lådan, men enklare inflationssamband kanske du kan förstå? Vi har idag typ normalränta enligt experterna, inga konstigheter när vi har så svag växelkurs och extremt låg köpkraft mot våra grannländer och Euro-länder. Eller hur går tankarna där? Träffade precis en Spansk familj som tyckte allt var löjligt billigt här, Danskarna översvämmar nu Skåne då de nu nästan ligger på 2 gånger köpkraft, bra för den Svenska storstadsregion i Norden såklart. Beklagansvärt för övriga polar Sverige dock, men ett val utifrån låga räntor och valutan som gått nedsides likt Rubeln och Turkisk Liran

Jamen vad oväntat att du skulle börja tjata om EURO och DKK igen- du har tydligen svårt att tänka utanför lådan uppenbarligen. Här diskuteras bopriser och inte om utomsocknes tycker det är billigt i SE.
Föresten så har jag snackat med goda vänner i Tyskland och Finland som tyckte att allt blev så mycket dyrare när Euron infördes. Tyskarna myntade även begreppet Teuro av den anledningen.
Då ökar priserna för bostäderna och det är ju det du pådyvlar gång efter annan då vi har SEK- hänger du med? Du motsäger dig själv. SEK har varit svag i många år utan att påverka inflationen.
Kan meddela dig även att jag får erbjudande att jobba och utgå från DK. Men det är inte värt då bilar och mycket annat (inte minst skatterna) är sämre än Sverige. Du har ingen koll.
Senast redigerad av Kaenkelberrie 2023-07-30 kl. 19:55.
Citera
2023-07-30, 19:52
Medlem
Juli går mot sitt slut. Riket kommer nå nya bottennivåer som inte skådats sedan 2019. Sthlm och Göteborg ned kraftigt, även Sthlms innerstad kommer sluta ca 1 % ned.

Av någon oförklarlig anledning är Malmö upp rejält. Kan se någon journalist göra en fuling "Bostadspriserna Rusar!"
Citera
2023-07-30, 19:58
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Juli går mot sitt slut. Riket kommer nå nya bottennivåer som inte skådats sedan 2019. Sthlm och Göteborg ned kraftigt, även Sthlms innerstad kommer sluta ca 1 % ned.

Av någon oförklarlig anledning är Malmö upp rejält. Kan se någon journalist göra en fuling "Bostadspriserna Rusar!"

Men sommaren är alltid ner även i goda tider.
Återkom vid årskiftet istället och dra lite slutsatser då istället eller ännu hellre 2-3 år bortåt i tiden.
Återigen en helt händelsestyrd kommentar av bubbelpratarna!
Citera
2023-07-30, 20:04
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Det har dom alltid varit. Det är därför extra roligt när ni bubblare pratar om imbecilla Svensons som inte kan räkna.

Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Klart det spelar roll om kalkylen baserades på 6 eller 8%. Sen ser banken till den situation som låntagaren är i när lånet beviljas. Ett barnlöst par som köpte villa 2020 kan nu ha kiddo nr 2 på gång och levnadsomkostnadsindex är väl upp 30% sen dess med ränta som närmar sig 6% för 2020-KALP-liv.

Amorteringskraven har varit slappa och det mässas ofta om hur de ska slopas/pausas generellt samt hur man kan få tillfällig paus hos banken utan mer än ett mail.

Exakt. Många svenskar ökar sina levnadskostnader efter att de gjort sitt bostadsköp. Dels handlar det om kostnadskrävande familjeexpansion men även andra kostnader som exempelvis materiell konsumtion (bilar mm) som bakats in i huslånet. Med tanke på framförda hårda krav på slopade amorteringskrav och information om att svenskarna tar av sina besparingar/minskar sparandet/sänker konsumtionen, är ett tydligt tecken på att 6 % KALP inte var tillräcklig.

Sedan ska man komma ihåg att diskussionen inte bara handlar om huruvida svenskarna har råd med sina bostadslån eller ej, det handlar i lika hög grad om att svenskar både har råd med sina bostadslån OCH konsumtion. Minskad konsumtion = ökad arbetslöshet och det verkar inte som särskilt många svenskar köpt bostad utifrån kravet att klara sina utgifter på a-kasseinkomster.
Citera
2023-07-30, 20:09
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Exakt. Många svenskar ökar sina levnadskostnader efter att de gjort sitt bostadsköp. Dels handlar det om kostnadskrävande familjeexpansion men även andra kostnader som exempelvis materiell konsumtion (bilar mm) som bakats in i huslånet. Med tanke på framförda hårda krav på slopade amorteringskrav och information om att svenskarna tar av sina besparingar/minskar sparandet/sänker konsumtionen, är ett tydligt tecken på att 6 % KALP inte var tillräcklig.

Sedan ska man komma ihåg att diskussionen inte bara handlar om huruvida svenskarna har råd med sina bostadslån eller ej, det handlar i lika hög grad om att svenskar både har råd med sina bostadslån OCH konsumtion. Minskad konsumtion = ökad arbetslöshet och det verkar inte som särskilt många svenskar köpt bostad utifrån kravet att klara sina utgifter på a-kasseinkomster.

Nja … både bekanta och arbetskamrater
flera konsumerar mycket. Familjer vi umgås med åker på dyra resor och spenderar på mat och nöjen. Inga som jag vet som har lagt in dessa pengarna i utökade
krediter- man har bra jobb med bra löner och man har sparat sedan länge. Var 10:e svensk har minst 1 mille sparat. Själv investerar jag i dyr whisky och aktier framför resor med familjen då det känns ovärt men alla är olika.
Citera
2023-07-30, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Men sommaren är alltid ner även i goda tider.
Återkom vid årskiftet istället och dra lite slutsatser då istället eller ännu hellre 2-3 år bortåt i tiden.
Återigen en helt händelsestyrd kommentar av bubbelpratarna!

Inget i mitt inlägg är falskt, du kommer dock med helt felaktiga påståenden.

Sthlm inom tullarna juli:
2013: upp
2014: upp
2015: upp
2016: upp
2017: upp
2018: upp
2019: upp
2020: ned (-0,03%)
2021: upp
2022: ned

Att augusti börjar på nivåer som inte setts sedan 2019 är relevant. Likaså att Sthlm med råge har sin näst sämsta juli på 10 år.
Senast redigerad av LTO 2023-07-30 kl. 20:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in