2023-07-30, 13:38
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Varierar säkert något mellan banker och över tid, men visst vi kan säga 5,5 gånger inkomsten istället för 5 gånger då. Om det är 6 eller 8% kalkylränta spelar heller ingen jätteroll. Min poäng är att inga banker lånat ut till dem som bara klarat 1,5-2% som räntan varit nu i snart 10 års tid. Senaste åren har dessutom amorteringskrsven varit rätt tuffa. Det har antingen krävts en bra påse med pengar eller mycket goda inkomster för att kunna köpa dyrare objekt.

Klart det spelar roll om kalkylen baserades på 6 eller 8%. Sen ser banken till den situation som låntagaren är i när lånet beviljas. Ett barnlöst par som köpte villa 2020 kan nu ha kiddo nr 2 på gång och levnadsomkostnadsindex är väl upp 30% sen dess med ränta som närmar sig 6% för 2020-KALP-liv.

Amorteringskraven har varit slappa och det mässas ofta om hur de ska slopas/pausas generellt samt hur man kan få tillfällig paus hos banken utan mer än ett mail.
Citera
2023-07-30, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Klart det spelar roll om kalkylen baserades på 6 eller 8%. Sen ser banken till den situation som låntagaren är i när lånet beviljas. Ett barnlöst par som köpte villa 2020 kan nu ha kiddo nr 2 på gång och levnadsomkostnadsindex är väl upp 30% sen dess med ränta som närmar sig 6% för 2020-KALP-liv.

Amorteringskraven har varit slappa och det mässas ofta om hur de ska slopas/pausas generellt samt hur man kan få tillfällig paus hos banken utan mer än ett mail.

Ja. Det som håller BLT under armarna nu är räntebidraget och slopad amortering. Ergo man hyr från banken till fullo utan att betala av sitt lån.

Tragiskt livsöde.
Citera
2023-07-30, 13:52
Medlem
Citat:
Ja, och det finns gott om liknande exempel. Just dyra villor verkar som sagt ha rätt dynamisk prissättning så det kan såklart komma in bud som avviker kraftigt.

https://www.booli.se/bostad/1930702 - minus 20% / 4.3m

https://www.booli.se/annons/4794004 - minus 14% / 3m

https://www.booli.se/annons/4953038 - minus 15% / 4m

Här har mäklaren förekommit dumpbuden och sänkt 7m:

https://www.booli.se/annons/4792976

Många lagfarter som trillar in 20% under begärt pris. Ibland mer än så.
Citera
2023-07-30, 14:08
Medlem
Att priserna skulle upp 60-70 procent på tre år måste ändå vara rekord i modig/"out there" gissning om priserna?

Vore iofs skitbra för mig, men om det inte går ner mer än 15-20 procent i år är jag nöjd.

Senaste mäklaren jag pratade med i jobbet, som iofs jobbar på en mindre ort, var rätt nöjd med att han hade en side hustle med att hyra ut släpvagnar.
Citera
2023-07-30, 14:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hyrestorsten
Genom blancolån. Vill du att jag förklarar hur bestick, schampo och andra fundamentala basic-saker också fungerar?
Hävdar du alltså bolånetorskar egentligen är hyrestorskar?
Citera
2023-07-30, 14:15
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyrestorsten
Precis. Man maskerar sin avundsjuka, och sitt missunnande med tankesättet: "Hade jag fått topplåna till denna bostaden, hade alla andra fått göra det också" - Det blir då mer hanterbart.

Dessutom snackas det "fynd och klipp" här inne bland hyrestorskarna/fattiglapparna. Och det är lite tragikomiskt.

Landar en bostadsrätt/villa hos KFM idag, är det inget klipp. Den hamnar ju där av en anledning. Ingen har ju velat köpa den. Hade det varit ett "klipp och fynd" hade det blivit budkrig på objektet långt innan KFM blivit inblandade. Men så långt tänker inte hyrestorskarna/fattighjonerna.

Det är dags att kliva på tåget. Snart blir det avgång mot nya höjder, igen!

Vilket land lever du i eller trollar du? De flesta i Sverige är inte mångmiljonärer inte heller de flesta som äger hus. Du verkar ung och okunnig.
Citera
2023-07-30, 14:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Vilket land lever du i eller trollar du? De flesta i Sverige är inte mångmiljonärer inte heller de flesta som äger hus. Du verkar ung och okunnig.

Finns många miljonärer i Sverige. Fler än du tycks tro. De flesta som bott i 10+ år i hus i någon av Sveriges städer är det.
Citera
2023-07-30, 14:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Räntorna är sannolikt ändå en väldigt liten del av kalkylen. Betänk att även ränteavdragen ökar när räntorna stiger. I nästa års avtalsrörelse tror jag det blir stora löneökningar.
Citera
2023-07-30, 14:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Hävdar du alltså bolånetorskar egentligen är hyrestorskar?
Nej? När skrev jag det?
Citera
2023-07-30, 14:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Dom flesta som köpt hus för 10-15 år sedan och längre tillbaka är miljonärer. Men om inte du är miljonär, kan väl ingen annan vara det heller antar jag?
Citera
2023-07-30, 14:32
Medlem
biljons avatar
Citat:
Finns många miljonärer i Sverige. Fler än du tycks tro. De flesta som bott i 10+ år i hus i någon av Sveriges städer är det.
Träffade en person för några veckor sedan som sa att denne gjort en vinst på sitt hus med ca 3 miljoner, trots detta hade personen inte råd att fortsätta sonens idrottssatsning som kostade ca 10 000 i månaden.
Personens inkomst är ca 40 000 netto.

Har du någon bra förklaring på detta?
Enligt både dig och personen ifråga är dom ju "miljonärer".
Citera
2023-07-30, 14:32
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Räntorna är sannolikt ändå en väldigt liten del av kalkylen. Betänk att även ränteavdragen ökar när räntorna stiger. I nästa års avtalsrörelse tror jag det blir stora löneökningar.

Med kalkylränta 6% på ett köp om 6m med 5m i lån ser det väl ut ungefär såhär:

Ränta: 19k/mån netto
Amortering: 8k/mån
Driftkostnad villa: 5k/mån
KALP två vuxna: 20k/mån

Summa 52k/mån netto -> 70k brutto för två -> 840k/år -> 5000/840 = 6x inkomst

Behövs lite mer inkomst då när amortering ökar till 3% men du kan ju ändå se att räntan är en rätt stor post i kalkylen (vilket inte borde komma som någon överraskning).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in