Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-07-30, 19:17
  #121
Medlem
flytandelyckas avatar
Man kan inte gå från arbetarklass till medelklass eller från medelklass till överklass. Du föds in i din klass oavsett vad du tjänar. Arbetarkillen som startat ett mångmiljardbolag kommer fortfarande vara en arbetarkille fast med pengar. Du formas av den klass du föds i och det syns på folk. Speciellt när någon från arbetarklassen blivit rik, då är det mycket viktigt för dem att det syns utåt. En människa som föds in i överklassen saknar det där mindervärdeskomplexet som folk från de lägre klasserna har och som blir så tydligt när de väl får in stora summor pengar.

Klockrent exempel på nyrik arbetar/medelklass med mindervärdeskomplex är figurerna i serien Exit. Norge har ju inte haft någon adel och således inte heller någon överklass så i Sverige hade antagligen den riktiga överklassen inte velat ha med dessa att göra vilket regissören skickligt och komiskt visar på med de svenska gästspelen i serien.
2023-07-30, 19:37
  #122
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ministaty
Hej!

Hur skulle ni definiera samhällsklasserna som följer:
Lower-class
Midder-class
Upper-class

När kan man beteckna sig själv som underklass? När kan man beteckna sig själv som medelklass? När kan man beteckna sig själv som överklass?

Jag personligen anser de som kanske bor i hyresrätt, har inga märkvärdiga tillgångar mer än en VW Passat -05 och får ut cirka 12-14k brutto i månaden som underklass. En helt vanlig svensson familj där man har en villa för 1.2m, jobb med 23k brutto och två normala bilar från -10 som medelklass.
Personer med inkomster över 40k, kör en något nyare Mercedes, lgh på 3.5m osv är överklass.


Samhällsklasserna idag i Sverige.

Överklass - människor med ärvda pengar, stora gods etc.

Övre medelklass - rika människor där det också finns en del pengar i familjen. Dessa människor är lika ofta vänster som höger och ibland påstår de att de är förtryckta pga. sitt kön, för att de har en förälder som inte är vit osv. Trams. Här finns en del typiska borgarsvin, men också lattevänster och patrask som blir rika på våra skattepengar.

Medelklass - de flesta. Lönearbetare. Anställda.

Lägre medelklass - En del det är synd om som faktiskt har det ekonomiskt svårt. Fattigpensionärer, änklingar, sjuka, svaga och andra stackare. Mitt hjärta brister för dessa människor.

Underklass - Gängkriminella. Torskar och annat. En del av dessa har mycket pengar.
Hemlösa stackare. Synd om dessa.

Uppradning främst utifrån pengar. Man kan ha alla pengar i världen och ändå vara underklass i mina ögon. Ser t. ex inte Kim K. som någon "överklass". Startade sin karriär med en P-rulle.
2023-07-30, 19:42
  #123
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Man kan inte gå från arbetarklass till medelklass eller från medelklass till överklass. Du föds in i din klass oavsett vad du tjänar. Arbetarkillen som startat ett mångmiljardbolag kommer fortfarande vara en arbetarkille fast med pengar. Du formas av den klass du föds i och det syns på folk. Speciellt när någon från arbetarklassen blivit rik, då är det mycket viktigt för dem att det syns utåt. En människa som föds in i överklassen saknar det där mindervärdeskomplexet som folk från de lägre klasserna har och som blir så tydligt när de väl får in stora summor pengar.

Klockrent exempel på nyrik arbetar/medelklass med mindervärdeskomplex är figurerna i serien Exit. Norge har ju inte haft någon adel och således inte heller någon överklass så i Sverige hade antagligen den riktiga överklassen inte velat ha med dessa att göra vilket regissören skickligt och komiskt visar på med de svenska gästspelen i serien.
'
Alltså det finns ju de här irriterande nyrika människorna helt klart, men håller inte med om din analys.
Det finns också människor som föds med förmögenheter och de får det liksom djupt inrotat i sin förståelse att de ändå är en annan klass av människa. De tappat självdistans. Lite som din text.
Även prinsen och prinsessan bajsar. Ingen har blått blod.
Det är inte alla i den klassen som lär sina barn veta hut. Kredd till de som gör.
2023-07-30, 20:01
  #124
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Man kan inte gå från arbetarklass till medelklass eller från medelklass till överklass. Du föds in i din klass oavsett vad du tjänar. Arbetarkillen som startat ett mångmiljardbolag kommer fortfarande vara en arbetarkille fast med pengar. Du formas av den klass du föds i och det syns på folk. Speciellt när någon från arbetarklassen blivit rik, då är det mycket viktigt för dem att det syns utåt. En människa som föds in i överklassen saknar det där mindervärdeskomplexet som folk från de lägre klasserna har och som blir så tydligt när de väl får in stora summor pengar.

Klockrent exempel på nyrik arbetar/medelklass med mindervärdeskomplex är figurerna i serien Exit. Norge har ju inte haft någon adel och således inte heller någon överklass så i Sverige hade antagligen den riktiga överklassen inte velat ha med dessa att göra vilket regissören skickligt och komiskt visar på med de svenska gästspelen i serien.

Delar inte alls din åsikt.
Ved de som flyttat mellan olika klasser.
Farsan föddes som statare dvs. ren underklass, morsan som dotter till småbönder.
Morsan fick stipendie så hon kunde utbilda sig till lärare, farsan gick på kvällskurser för att kunna ta ej examen som ekonom. Så en resa från ren underklass till medelklass.
Själv började jag jobba efter 9an som arbetare, efter 10år läste jag in högskolekompetens på kvällstid och senare en ingenjörsexamen från en högskola. Jobbar idag som ingenjör och min hustru(Nu pensionär) jobbade som marknadschef med en högskoleexamen i botten. Ser oss som typisk medelklass.
En kompis född i en av våra mer typiska adelsfamiljer jobbade hela livet som elektriker, så från ren överklass till arbetarklass.
Så medan under, arbetar och medelklass är det inte så svårt att flytta.
Problemet blir från medelklass till överklass, men det finns de som gör framför allt inom näringslivet.
Typ Sören Gyll eller P..G Gyllenhammar.
2023-07-30, 22:45
  #125
Medlem
flytandelyckas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
En kompis född i en av våra mer typiska adelsfamiljer jobbade hela livet som elektriker, så från ren överklass till arbetarklass.

Du verkar ha missförstått.. Ditt yrke spelar ingen roll vilken klasstillhörighet du har. Din kompis är fortfarande överklass men han jobbar som elektriker. Om Christian von Koenigsegg hade valt att sitta hemma hela dagarna och skita i att jobba hade han fortfarande varit överklass eftersom han född i en 1100-tals ätt. Han hade varit överklass trots att han levt på gatan och Kalle som är född i en arbetarklass familj men jobbar som advokat är det inte.

Håller dock med om att ens barn kan göra en klassresa. Men du själv kan inte det.
2023-07-30, 22:53
  #126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaleFeministWeasel
Samhällsklasserna idag i Sverige.

Överklass - människor med ärvda pengar, stora gods etc.

Övre medelklass - rika människor där det också finns en del pengar i familjen. Dessa människor är lika ofta vänster som höger och ibland påstår de att de är förtryckta pga. sitt kön, för att de har en förälder som inte är vit osv. Trams. Här finns en del typiska borgarsvin, men också lattevänster och patrask som blir rika på våra skattepengar.

Medelklass - de flesta. Lönearbetare. Anställda.

Lägre medelklass - En del det är synd om som faktiskt har det ekonomiskt svårt. Fattigpensionärer, änklingar, sjuka, svaga och andra stackare. Mitt hjärta brister för dessa människor.

Underklass - Gängkriminella. Torskar och annat. En del av dessa har mycket pengar.
Hemlösa stackare. Synd om dessa.

Uppradning främst utifrån pengar. Man kan ha alla pengar i världen och ändå vara underklass i mina ögon. Ser t. ex inte Kim K. som någon "överklass". Startade sin karriär med en P-rulle.

Nu saknar ju Kim K all form av klass men om rätt ska vara rätt så är väl hennes farsa en väldigt förmögen advokat? OJ Simpsons advokat rent av.
2023-07-30, 22:55
  #127
Medlem
OptimismPrimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ministaty
Hej!

Hur skulle ni definiera samhällsklasserna som följer:
Lower-class
Midder-class
Upper-class

När kan man beteckna sig själv som underklass? När kan man beteckna sig själv som medelklass? När kan man beteckna sig själv som överklass?

Jag personligen anser de som kanske bor i hyresrätt, har inga märkvärdiga tillgångar mer än en VW Passat -05 och får ut cirka 12-14k brutto i månaden som underklass. En helt vanlig svensson familj där man har en villa för 1.2m, jobb med 23k brutto och två normala bilar från -10 som medelklass.
Personer med inkomster över 40k, kör en något nyare Mercedes, lgh på 3.5m osv är överklass.


Jag skulle säga att överklassen tjänar två miljoner om året eller mer.
2023-07-30, 23:02
  #128
Medlem
OptimismPrimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Man kan inte gå från arbetarklass till medelklass eller från medelklass till överklass. Du föds in i din klass oavsett vad du tjänar. Arbetarkillen som startat ett mångmiljardbolag kommer fortfarande vara en arbetarkille fast med pengar. Du formas av den klass du föds i och det syns på folk. Speciellt när någon från arbetarklassen blivit rik, då är det mycket viktigt för dem att det syns utåt. En människa som föds in i överklassen saknar det där mindervärdeskomplexet som folk från de lägre klasserna har och som blir så tydligt när de väl får in stora summor pengar.

Klockrent exempel på nyrik arbetar/medelklass med mindervärdeskomplex är figurerna i serien Exit. Norge har ju inte haft någon adel och således inte heller någon överklass så i Sverige hade antagligen den riktiga överklassen inte velat ha med dessa att göra vilket regissören skickligt och komiskt visar på med de svenska gästspelen i serien.

Stämmer inte, pengar kan köpa klass även om många misslyckas med att assimilera sig in i andra kulturer. Klassresan är möjlig men kommer inte automatiskt.
2023-07-30, 23:47
  #129
Medlem
flytandelyckas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OptimismPrime
Stämmer inte, pengar kan köpa klass även om många misslyckas med att assimilera sig in i andra kulturer. Klassresan är möjlig men kommer inte automatiskt.


Om du ger Oliver Twist en miljard så kanske hans barnbarn lyckas göra den resan om de lär sig alla etiketter på diverse privata internatskolor.
2023-07-30, 23:52
  #130
Medlem
OptimismPrimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Om du ger Oliver Twist en miljard så kanske hans barnbarn lyckas göra den resan om de lär sig alla etiketter på diverse privata internatskolor.

Frågan är varför superrika skulle vilja använda sitt kapital för att göra livet svårare och krångligare. Det är ett val att avstå från konservativa etiketter och istället leva livet precis som man vill.
2023-07-30, 23:54
  #131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
ok, så norr om 25k/mån svart i månaden? säljer du knark eller?

vad exakt är det du jobbar med? du får gå in på mer exakta siffror och vad du gör om du ska övertyga någon här

Intäkter via näringsverksamheten. Produktionen skulle påbörja i år men jag är tvungen att vänta. Jag har en halv mille om ett år och får börja då.

Jag ska vara helt ärlig med dig nu, 100% ärlig. Det enda som kan stoppa mig och mina planer är om någon Ögar👁 mig! Jag ber till Gud varje dag för skydd och kommer förmodligen bli religiös i ett år. Vet dock inte vad för religion, antigen Islam eller Kristendomen. Men vad fan ska man göra? Kvinnorna stirrar på mig så fort jag går ut! Kvinnor som jag inte ens känner sitter och snackar om mig med sina vänner, hände idag.
2023-07-30, 23:59
  #132
Medlem
flytandelyckas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OptimismPrime
Frågan är varför superrika skulle vilja använda sitt kapital för att göra livet svårare och krångligare. Det är ett val att avstå från konservativa etiketter och istället leva livet precis som man vill.

Förstår du inte att det är själva grejen? Överklassen har en tradition av koder för att hålla nyrika proletärer på avstånd och dessa etikettregler föds man in i och lär sig under barndomen och via diverse privata internatskolor. Du kan inte "avstå" detta om du inte är en nyrik Oliver Twist.
__________________
Senast redigerad av flytandelycka 2023-07-31 kl. 00:01.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback