Flashback bygger pepparkakshus!
2018-10-14, 22:20
Medlem
Hej!

Hur skulle ni definiera samhällsklasserna som följer:
Lower-class
Midder-class
Upper-class

När kan man beteckna sig själv som underklass? När kan man beteckna sig själv som medelklass? När kan man beteckna sig själv som överklass?

Jag personligen anser de som kanske bor i hyresrätt, har inga märkvärdiga tillgångar mer än en VW Passat -05 och får ut cirka 12-14k brutto i månaden som underklass. En helt vanlig svensson familj där man har en villa för 1.2m, jobb med 23k brutto och två normala bilar från -10 som medelklass.
Personer med inkomster över 40k, kör en något nyare Mercedes, lgh på 3.5m osv är överklass.
Senast redigerad av Ministaty 2018-10-14 kl. 22:26.
2018-10-14, 23:04
Medlem
MrChows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ministaty
Hej!

Lower-class
Midder-class
Upper-class

När kan man beteckna sig själv som underklass? När kan man beteckna sig själv som medelklass? När kan man beteckna sig själv som överklass?

Jag personligen anser de som kanske bor i hyresrätt, har inga märkvärdiga tillgångar mer än en VW Passat -05 och får ut cirka 12-14k brutto i månaden som underklass. En helt vanlig svensson familj där man har en villa för 1.2m, jobb med 23k brutto och två normala bilar från -10 som medelklass.
Personer med inkomster över 40k, kör en något nyare Mercedes, lgh på 3.5m osv är överklass.

Tjänar man 45k i månaden och bor i en lägenhet värd 3.5 MSEK är man, enbart sett till dessa två parameter, medelklass. Överklass är bara ett par procent i Sverige och det är många som tjänar 45k i månaden (mig inkluderat) utan att för den delen lämna mellanklassen. Du syftar på övre medelklass.
2018-10-15, 00:23
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrChow
Tjänar man 45k i månaden och bor i en lägenhet värd 3.5 MSEK är man, enbart sett till dessa två parameter, medelklass. Överklass är bara ett par procent i Sverige och det är många som tjänar 45k i månaden (mig inkluderat) utan att för den delen lämna mellanklassen. Du syftar på övre medelklass.

Är man inte svartanställd eller underanställd utan har ett fast heltidskneg, så hamnar man nästan automatiskt i medelklassen ekonomiskt. Så var det inte innan. Då var det de som jobbade med kroppen som hade minst och var underklass. Ett industrikneg ger lätt medelklassinkomst idag.

Men det är också väldiga skillnader inom medelklassen, övre medelklassen har bra mycket mer pengar och ofta mycket mer utbildning.

Därför tycker jag att underklassen mest består av underanställda, arbetslösa och arbetsodugliga.
2018-10-15, 00:27
Medlem
Ja inte fan är man överklass för att man har 45 000 i månaden och tokmycket lån. Överklass för mig är folk som har cashade lägenheter eller kåkar av rätt så stora världen typ 5-10 mille, en aktie post som ger dom utdelningar på ca 1,5-2 mille har dom sedan någon styrelse post eller ett välbetalt jobb på de så är dom överklass utan tvekan.
Bara för att man tjänar 500 000-600 000 per år och har halva boendet redan betalt och åker runt i en 5-6 år gammal bil så är man inte överklass i mitt tycke så är man en normal medelklass person.
2018-10-15, 04:57
Medlem
Vet inte hur relevanta dessa kategorier är idag. Underklass är väl arbetslösa, sjukskrivna, vanliga pensionärer. Undre medelklass är väl butiksbiträden, undersköterskor, Cafe-anställda, snabbmatspersonal. Medelklass är väl typ lärare, sjuksköterskor, socionomer. Övre medelklass är väl en extremt bred grupp från jurister upp till generaldirektörer. Om man ska vara traditionell så tillhör väl även börsbolags-VD:ar övre medelklassen om de inte är adel.

Överklass vet jag inte hur man bör definiera. Historiskt sätt så är det väl adel och generaler. Samtidigt vore det väl löjligt att kalla ryska oligarker för övre medelklass. Kanske har klassbegreppet spelat ut sin roll.
2018-10-15, 06:30
Medlem
svampgaffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Kanske har klassbegreppet spelat ut sin roll.

Exakt så, hela diskussionen är omodern och svår att anpassa till dagen samhälle. Överklass handlade om mer än pengar, man hade också mer makt och stod inte lika inför lagen.
2018-10-15, 08:40
Medlem
99% befolkningen i Sverige är låg klass med värdelös liten inkomst.

70% är boskapsklass som inte ens klarar leva på egen bekostnad utan är snyltare endast som kommer betalat mindre skatt än dom kostat i slutändan.
2018-10-15, 10:20
Moderator
tobess avatar
Klass och vilken inkomst någon har är inte samma sak.

I den mån någon form av klassamhälle finns kvar, så handlar det trots allt inte om pengar. Det handlar om vilka skolor man gått i, vilka personer man råkar vara släkt med, vilka kontakter man har och i den mån det handlar om pengar, så är det inte inkomster från jobb utan hur mycket ärvt kapital och tillgångar man sitter på.

Eller med andra ord, du kan tjäna 7 siffrigt per år, köra en dyr bil och bo i en hutlöst stor vindsvåning på Östermalm utan att vara "överklass".

Överklassen är något du mer eller mindre föds in i, inte något du jobbar dig fram till, även om vissa "klassresor" kan ske.

Sen är arbetar/underklass, medelklass och överklass ett trubbigt instrument att mäta något överhuvudtaget. Man bör nog som minst lägga till "övre medelklass" i mixen.
2018-10-15, 10:27
Medlem
Citat:
Hej!

Lower-class
Midder-class
Upper-class

Du begår ett grundläggande misstag att göra klassindelningen baserat på vad man skaffat sig för bostad och prylar. I dagens lånesamhälle skulle jag våga påstå att de som helt saknar skulder är överklass.

Resten är bara olika nyanser av samma sörja.
2018-10-16, 15:08
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Klass och vilken inkomst någon har är inte samma sak.

Så jag är medelklass för att jag har en viss bakgrund och gedigen högskoleutbildning fastän jag lever på ICA:s hotdogs?

Hm....
2018-10-16, 17:52
Medlem
Citat:

Det finns väl ingen som bara tjänar 12-14 000 kr brutto per månad om man jobbar heltid?
2018-10-16, 18:04
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Hej!

Lower-class
Midder-class
Upper-class

14k brutto? Då är man snudd på socialfall! Du måste mena netto i dina exempel?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in