Citat:
Ursprungligen postat av
flytandelycka
Du verkar ha missförstått.. Ditt yrke spelar ingen roll vilken klasstillhörighet du har. Din kompis är fortfarande överklass men han jobbar som elektriker. Om Christian von Koenigsegg hade valt att sitta hemma hela dagarna och skita i att jobba hade han fortfarande varit överklass eftersom han född i en 1100-tals ätt. Han hade varit överklass trots att han levt på gatan och Kalle som är född i en arbetarklass familj men jobbar som advokat är det inte.
Håller dock med om att ens barn kan göra en klassresa. Men du själv kan inte det.
Du verkar faktiskt ha gått på någon typ av myt.
Ĝivetvis är min kompis arbetarklass, han jobbade som det bor som det och umgås med andra arbetare.
Att göra resan mellan klasserna gör man beroende på jobb, inkomst och umgänge. Är inte svårare än så.
Problemet är överklassen där det finns ett antal spelregler etc. som är svåra att definiera.
Men givetvis kan du som hög chef innom näringslivet eller politiken ta klivet. Men det är stort.
Men fullt görbart, nu känner jag ingen personligen som gjort det innom Sverige men i UK.
En Irländsk arbetargrabb som så småningom blev adlad för sitt arbete innom teknikområden och sin forskning kring Titanic. Hans äldste son är nu professor på ett av de tyngre universiteten.
Mellan underklass, arbetarklass och mellanklass är det inga stora barriärer.
Med lite utbildning etc. inga bekymmer här i Sverige och nedåt så med lite missbruksproblem så går det snabb nedåt från mellanklass till underklass. Den resan har jag tyvärr sett några gånger.
Däremot att bryta igenom barriären överklass kräver mer, även nedåt.
Min kompis bröt helt med sin familj då den var rätt nedgången inte ekonomiskt men moraliskt och levnadsmässigt med grava missbruksproblem. Men klassen och pengarna håller dem skapligt forfarande.